Virke för terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 11

127
7
rencore:
Man behöver ha en kanske tjock frigolitskiva för att kunna skära ut de mönster " hyllor" och grejjer man vill ? behöver vara väldigt försiktig ?

1685
794
fluffis:
rencore skrev:
Man behöver ha en kanske tjock frigolitskiva för att kunna skära ut de mönster " hyllor" och grejjer man vill ? behöver vara väldigt försiktig ?

Eller så kan man limma ihop flera tunnare.

127
7
rencore:
ja det kan ju :) såg något sänt här jag tyckte blev riktigt snyggt!   akvaforum.no/text.cfm?id=1696 

2966
1648
Hoggaforfan:
Skär med värme och ansiktsmask om du har möjlighet. Värmepistol, värmekniv, lödpenna etc

Ta sönder en liten bit så du får känsla för materialet. Man kan ju luta sig på det men inte slå tex

127
7
rencore:
är det med frigoliten det sista jag gör eller ska jag enkaslt göra det innan sen bygga in frigoliten ? 

2052
780
psyjoh:
Hur tjockt lager fix/betong bör man ha över frigoliten/fogskummet eller vad man nu använder?

Har inte byggt en egen bakgrund sen jag gick i skolan, 16-17 år sen, så jag kommer fan inte ihåg hur jag gick tillväga ordentligt hehe. 

2966
1648
Hoggaforfan:
rencore skrev:
är det med frigoliten det sista jag gör eller ska jag enkaslt göra det innan sen bygga in frigoliten ? 

Vad menar du att du ska göra innan sen bygga in frigoliten?

psyjoh: Lagom ;-)
Beror på vad du bygger men generellt så är det så tunt som möjligt pga vikten. Sen hur tjockt det blir det beror på materiel, form på bakgrund och vilket djur som ska vara i buren. Ett djur som sliter på bakgrunden kräver ju tjockare lager jämfört men ett djur som lite sliter. 
Gjuter du in en värmekabel så vill du ha så tjockt som möjligt.
Så det är beroende på en massa faktorer.

2052
780
psyjoh:
Hoggaforfan skrev:

Vad menar du att du ska göra innan sen bygga in frigoliten?

psyjoh: Lagom ;-)
Beror på vad du bygger men generellt så är det så tunt som möjligt pga vikten. Sen hur tjockt det blir det beror på materiel, form på bakgrund och vilket djur som ska vara i buren. Ett djur som sliter på bakgrunden kräver ju tjockare lager jämfört men ett djur som lite sliter. 
Gjuter du in en värmekabel så vill du ha så tjockt som möjligt.
Så det är beroende på en massa faktorer.

Jo det förstår jag ju. Tänkte mer så klippor o.dyl. håller så det inte rasar. Har bara byggt vattenfall och väggar tidigare. Tänkte nu bygga med klippor, grottor nån bro eller nåt osv..
Räcker det att täcka med 1cm eller nåt. Skäggisarna slipar ju ner sina klor när de gräver så de är ju inte supervassa.

127
7
rencore:
ja asså bygger man färdigt terrariumet först, sen sätter in frigoliten eller gör man frigoliten först, sen sätter fast den på bakstycket, sedan bygger resten av terrariumet ?  jag ska ha skäggagam, eller någon varan, lär inte gjuta in kablar

2966
1648
Hoggaforfan:
psyjoh skrev:

Jo det förstår jag ju. Tänkte mer så klippor o.dyl. håller så det inte rasar. Har bara byggt vattenfall och väggar tidigare. Tänkte nu bygga med klippor, grottor nån bro eller nåt osv..
Räcker det att täcka med 1cm eller nåt. Skäggisarna slipar ju ner sina klor när de gräver så de är ju inte supervassa.

Åh, jag tror 1cm är overkill och ½ är mer lagom. I värsta fall får du reparera den om några år. Sen blir ju cement hårdare än husfix så jag hade nog valt det till grävande ödlor. Är de inte grävande så räcker det med husfix 1-2mm.

rencore skrev:
ja asså bygger man färdigt terrariumet först, sen sätter in frigoliten eller gör man frigoliten först, sen sätter fast den på bakstycket, sedan bygger resten av terrariumet ?  jag ska ha skäggagam, eller någon varan, lär inte gjuta in kablar

Ah nu är jag med.
Enklast att bygga klart terrariumet först sen ta bakgrunden. Det man kan vänta med är frontglaset.
Svarade på psyjoh fråga :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 11
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild