Virke för terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 11

378
340
Silvetaz:
rencore skrev:
Jag har tänkt bygga lite hyllor i terrariumet. Undrar vad ni har gjort era hyllor av och hur man får fast dom ? Frigolit och sedan täcka det med puts så det blir stabilt ?

Jag limmade upp min hylla av 10cm frigolit med TEC7, testade att lägga på en 24kg kettlebell och det sviktade knappt, detta var innan jag applicerade cement.

127
7
rencore:
Ingenting över frigoliten sen ? smular den inte sönder ? limmade altså direkt på trät, ingen pelare som stabiliserar eller någon sånt ?

Hur funkar fogskum?

378
340
Silvetaz:
rencore skrev:
Ingenting över frigoliten sen ? smular den inte sönder ? limmade altså direkt på trät, ingen pelare som stabiliserar eller någon sånt ?

Senare drog jag såklart över cement som du ser i byggtråden :)

TEC7 som jag köpte på Byggmax

127
7
rencore:
ja precis :) 

741
681
Binks:

De större 120x60x80, de 3 mindre ~80x60x60 (BxDxH).
Behövs inga reglar alls då det redan är så jävla stabilt.
De enda som behövs efteråt är att dra silikon i skarvarna invändigt sen är de bara dona till de man vill ha där i och köra på.

127
7
rencore:
snyggt. vad för material ? :)

378
340
Silvetaz:
rencore skrev:
snyggt. vad för material ? :)

Det är formplyfa, gillar man färgen på det så behöver du i princip inte behandla den alls, enbart silikon i skarvarna som sagts.

Vill du ha i annan färg så är det nog enklare och billigare med plywood skulle jag tro.

127
7
rencore:
den  färgen är jättesnygg, men är det inte svårare att få det ljust där inne sen ? :)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Det är en smaksak vad för material man vill använda att bygga med :) 

Ska det tåla fukt är ju formplyfa klart enklast, dock kostar skivorna en del jämfört med obehandlade exempelvis OSB, men det är det värt! 

741
681
Binks:
Ja formplyfa är de.
Och som sagt så är de bara skruva ihop och dra silikon i skarvarna så är de fuktsäkrat.

Här är en bild på ett annat byggt i samma material som jag tog efter jag stoppat in lite grejer och provinstallerade ödlan för att se hur de vart.
Lite mer grönt och sånt skit nu.
Lampan är en E27 25w lågenergi 6500k
Logga in för att posta i forumet
Sida av 11
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild