Virke för terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 11

2052
780
psyjoh:
Hur satte du fast hyllorna?

127
7
rencore:
jag har inte kommit så långt. ja plockat bilder från google för att visa hur jag menar och frågar hur och varför om saker jag undrar ;)

men silikon tydligen.

127
7
rencore:
sätter jag på frigoöiten först, sedan cementen/husfixen? går inte frigoliten sönder då med så tunna skivor när man arbetar med de ? är det inte bättre att smäcka på husfix först, sen limma på ?

2966
1648
Hoggaforfan:
Nej då är risken att silikonet inte orkar hålla dem uppe samt att passformen riskerar att bli ganska dålig. Du får vara försiktig.

2052
780
psyjoh:
Såg någon som både satte fast med blomsterpinnar och silikon.  Kommer nog göra det själv också när jag kommit så långt. Latex borde väl funka lika bra som silikon? 
Till helgen så blir det att börja måla och sätta fast ventilation. Köpte aluminium nät till det. Sen börjar det roliga med bakgrund och inredning. :)

2966
1648
Hoggaforfan:
Blompinnarna måste vara i kontakt med cementen för att göra någon nytta ;-)
Silikon är kletigare än latex och har bättre våthugg, alltså hur mycket det klarar hålla direkt innan det torkat.
Anledningen är ju bara att hålla det på plats till cementen torkat, klarar materialet det så fungerar det. Kan du göra det liggandes så att hyllorna perkar uppåt så fungerar nog nästan vad som helst.

127
7
rencore:
vart får ni tag i hönsnät? det måste man ha för att cementen ska sätta sig ?

2966
1648
Hoggaforfan:
Nej det är bara för armering, gäller större byggen. Finns i bygghandeln men fyrkantsnät är att föredra.
Kan också hjälpa en så betongen har något att fästa i.
Inget jag tycker är aktuellt i ditt fall :-)

127
7
rencore:
okej, så husfixet sätter sig på frigoliten iallafall ?

2966
1648
Hoggaforfan:
Ja, det blir ju ett skal som sitter lite på frigoliten men också i sig själv och alla vrår det blir.

Jag vet inte hur bra det sitter om man skulle kleta på en liten fläck mitt på ett obehandlat frigolitblock men det är ju sällan aktuellt ;-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 11
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild