Dabbagam i taskigt läge.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

269
60
Jonas:

Jag jobbar som säljare för ett stort företag och åker ofta hem till mina kunder (observera jag säljer inte dammsugare:) ) och idag kom jag hem till en herre i kanske 65 års åldern och han hade en Dabbagam han trevligt nog fått "ärva" av hans son som skaffat ny sambo som VÄGRAR ha den i sitt hem........... kasta ut kärringen istället imo men det är jag inte han. hon kom ju efter ödlan xD

iaf för att komma till punkt så fråga denna herre mig då jag sa det var en väldigt fin ödla och att jag höll på lite med reptiler. om jag ville FÅ ÖDLAN MED ALLT........ ok nu vet jag vad allt där är värt som stog kan man vara så ond att ta allt dock man vet värdet på allt? sen såg ödlan ut att behöva lite hjälp då jag tror den skulle behöva en duktig kur med mat.

sen är min nästa fråga räcker verkligen ett 90x45x45 till en dabbagam. (jag låter dom hellre leva stort) :D

vad skulle ni göra är sjukt sugen på att plocka med mig lillgrabben hem. medans jag endå var där så googla jag fram lite menyer åt gubben och fixa så nu kommer han iaf få lite mer sallad och inte bara sallads rester från familjens lunch. (mestadels gurka och grönsallad.) och jag fråga inte men jag såg inte direkt nå vitaminer/kalk så långt jag kunde se.....

är ingen expert ju just detta djur och inte reptiler i helhet men skull LÄTT kunna ta in han och ge han ett nytt hem. han va bra fin behöver bara lite hull:P

nu kanske jag retar upp någon men som sagt har inte sätt många dabbisar men den där såg inte riktigt frisk ut när det gäller näring

309
240
Gogs:

Då tycker jag att du gör dabbisen en välgärning och plockar med den då han som har den nu uppenbarligen har för lite kunskap och intresse av den. Bättre att den kommer till ett bra hem =)

Och skulle inte du ha plats för den så kan jag gärna upplåta mitt hem åt krabaten ;)

504
396
Crippa:

En dabbagam behöver inte vara fet, det är nog inte så vanligt att dom blir det om de inte är en hona som ska para sig och lägga ägg :)

gurka och sallad är väl bra om man tänker på vattnet, men mestadels ska de ha ruccola(kalk till varje måltid) och alltid en skål med linser/frön!

terrariumet borde vara iallefall 120x60x60 dom blir rätt stora om det inte är en mindre art

504
396
Crippa:

utan kalk så dör dom efter ett tag, stänger bara av sig själva =) kör hårt, terrariet kan du ju vänta med att köpa om det behövs

269
60
Jonas:

som sagt den var 4år tydligen och kanske MAX 30cm

den var lila/svart med röda inslagg kan man säga.

504
396
Crippa:

dom kan bli 30 cm som fullvuxna :) kolla mina bilder har 2 st där :) men är den 4 år så är den könsmogen, men kan ändra färgen något år till!

269
60
Jonas:

kollade. crippa plockar jag den vill jag gärna ha en convo med dig:P lite tips u know.

men dom är så JÄVLA snygga. den ser ut lite som din kille fast svart/lila. gillar dom skarpt:D har ju plats också.

234
50
costanza:

Du borde kolla upp vilken art det är, vissa blir stora och vissa blir mindre och om det är en mindre art borde ju terrariet räcka men de flesta blir runt 40 cm men de växer långsamt så om det är en unge borde ju terrat räcka ett bra tag. Du gör helt rätt i att ta hand om den och du kommer förmodligen rädda livet på den om du ger den det den behöver. Som skrivet är ruccolasallad riktigt bra, machésallad, frissé och gröna bönor är också bra att ge. Riktigt fina och roliga ödlor!

504
396
Crippa:

Ja bara ta den ju :) dom blir riktigt tama också. Är inte så svåra att ta hand om men visst kan ge dig lite tips :) www.horsfieldii.com/dabbart.html där har du lite bilder så du kanske kan se vilken art det är

269
60
Jonas:

www.horsfieldii.com/dabbocellata.html

den nere.  fast den är mer lila/svart

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild