Binks skrev:
Dumförklaras tycker jag inte folk blir, men däremot tycker jag många är väldigt lata.
Googlar man bara på de vanligaste djuren (de som de oftast ställs frågor om) så finns det information och svar på 98% av de frågorna.
Men tyvärr så uppstår oftast ett intresse för ett djur och 10min senare frågar man här "Någon som håller crested geckos och kan säga vad de ska ha för fukt, värme och kan de äta blåbär?" (och JA jag har sett den frågan men inte här inne).
Sen som folk tagit upp tidigare, personen får svar på frågan men är inte nöjd med svaret så de fortsätter leta ett svar de vill ha och blir arga för att de måste skaffa en UVB lampa, inte kan springa runt med sin ödla på axeln i 4 timmar, att de inte kan mata sin ödla med blåbär, att de inte kan ha sand i terrariet till sitt djur osv osv
Man kommer alltid att stöta på folk som är både lata och dumma. Men inget blir väl bättre av att bli frustrerad och kanske till och med dumförklara dessa människor?
Jag tycker det är jätteviktigt att var och en är bra ambassadörer för den här hobbyn. Vem vet, det här forumet kanske är persons första kontakt med terrariedjurshobbyn överhuvudtaget. Då är det jätteviktigt att ge ett positivt intryck. Alla som varit på en arbetsintervju vet hur viktigt första intrycket är. Jag förstår att alla inte orkar med nybörjarfrågor hela tiden men som vanligt har man alltid alternativet att klicka förbi och göra något annat istället.
Ett tips är annars att försöka uppmuntra dessa människor med en länk eller tips på sökord man kan googla på, eller liknande. På ett vänligt sätt ska jag tillägga :)
Det där du tar upp med att personen inte är nöjd med svaret den får har jag en teori om :) Jag har själv råkat ut för svar som jag inte alls väntade mig och som jag inte tyckte om. För mig handlade det om att det tog tid för mig att låta det sjunka in. Dessutom kändes det nästan som personliga påhopp för varje människa som upprepade samma sak och jag kände mig väldigt utsatt och obehaglig till mods när alla var "emot mig".
Så mitt råd är att ta det lite lugnt. Det måste inte vara tio personer som hoppar in i en tråd och säger samma sak under loppet av några timmar. Vänta tills nästa dag och upprepa det igen, lugnt och sakligt. Till slut kommer de flesta att ta till sig det.