Bli dumförklarad som nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

953
1840
peter54:
Men hallå, vad är det här för trams? Har ni inget bättre att skriva än de här senaste korta kommentarerna så låt bli att posta. Det där tillför ingenting utan skapar bara irritation. Lägg ner.

1275
1725
Falk:
Det som westman beskriver ju sant och inte trams =)

70
86
Realboas:
psyjoh skrev:
Det här blir mitt sista inlägg om detta. 

Så här i efterhand kanske jag känner det var dumt formulerat inlägg. Inte för att folk reagerar utan att trollet fick som det ville. Kände igen sättet personen skrev på och redan kvällen efter kom det upp en ny tråd. Har tidigare sett detta i andra trådar, anonser som jag bett anders ta bort och även fått pm. Har försökt hjälpa till här på sidan genom att meddela anders så han kan ta bort de här oseriösa. Om det nu inte skulle varit ett troll tycker jag ändå det var dumma frågor. Inte ens mina barn som är 3, 4 & 7 skulle fråga om att kela, spela fotboll eller leka med ödlor eller alla andra frågor som dykt upp. 
Jag blir besviken av Jubari och Realboas om deras inlägg var riktat mot mig när jag vet att jag aldrig skulle behandla en nybörjare dåligt tvärtom så är jag nästan alltid en av de första som försöker hjälpa till i den mån jag kan!
För jag har själv behövt den hjälpen en gång i tiden och behöver den än ibland. 

I mitt förra inlägg postade jag inga namn, av den anledningen att det är förbjudet att hänga ut folk, hur dum den lagen/ påhittet enligt mig än må vara så är det så. Men att du tar åt dig av det jag skrev  Psyjoh kan jag inte annat än tolka som att du inte har riktigt rent mjöl i påsen, för bara en som vet med sig att dom gjort övertramp i form av i detta fallet dumförklaringar mot nybörjare skulle ta åt sig av det. Sen är inte alla inlägg med frågor som " Vad är detta för morph" "Kan jag mata min orm dagen efter köpet" eller "Kan jag ha en Kp och en majsorm tillsammans resultat av TROLL, Vi har alla varit där " Nybörjare så att säga" Då anser i alla fall jag att dessa frågor ska tas på allvar, även om det kanske sitter ett troll bakom tangent bordet 5 gånger av 10 så är de andra 5 postade av någon som precis skaffat en  reptil för första gången, och då är det inte vidare roligt att få komentarer som " Är du idiot eller" " Varför köper du en orm och inte vet ett skit" eller varför inte" Trollolllolloo" En liten 14 årig kille eller Tjej som blir bemött på ett sådant sätt kommer aldrig mer att våga anförtro sig till oss med mer kompetens och kunskaper, vilket i slut ändan ormen får plickta för pga fel habitat, för matad, strässad pga för mycket hantering etc listan kan göras lång. Den kunskaps bas som vi sitter på tillsammans här forumet är gigantiskt, är det då inte bättre att ge informationen vidare och ge en hobby ett bättre rykte än vad det har i nu läget.

Även jag har i något entaka fall gjort övertramp, men alla kan bättra sig, och jag hoppas som Peter54 skrev tidigare i tråden att folk tar till sig av detta så kanske vi får ett lite trevligare forum.

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
Panterophis, förstår inte riktigt hur du kan tolka mitt inlägg som klagande på att nybörjare ALDRIG får hjälp?

Det är väl självklart att det finns människor som hjälper på ett bra sätt inom hobbyn, dem flesta kan jag tycka gör det. Nu handlade tråden om de som inte gör det och de som ger hobbyn dåligt rykte för oss andra..

Sen i övrigt kan jag tycka att det är lustigt att du skriver så som du gör? Bara för att du inte ser att jag skriver inlägg här på just denna sida så förmodar du att jag inte hjälper folk? Du har aldrig tänkt på att man kan hjälpa folk med frågor via PM eller irl? Bra tänk där..

Medlem i SHF
137
55
BenjaminLindner:
Bara en tanke, kan man inte svara på frågorna även om det är ett troll som skriver något i stil med: " vill ha en ödla som jag kan leka och gulla med"? För om man svarar på den frågan så kanske en nybörjare ser tråden och slipper ställa den frågan? 

953
1840
peter54:
Falk skrev:
Det som westman beskriver ju sant och inte trams =)

Det sa jag inte heller, jag syftade på de som skrev alldeles före honom. Alla kan se vad som är trams och de som skrev tramset vet också vad jag syftar på. Var vänliga och håll diskussionen på ett trevligt, adekvat och sakligt plan, annars blir även denna tråd som en självuppfyllande profetia - det tråden handlar om saboteras på samma sätt som beskrivs av TS.

741
681
Binks:
Dumförklaras tycker jag inte folk blir, men däremot tycker jag många är väldigt lata.
Googlar man bara på de vanligaste djuren (de som de oftast ställs frågor om) så finns det information och svar på 98% av de frågorna.
Men tyvärr så uppstår oftast ett intresse för ett djur och 10min senare frågar man här "Någon som håller crested geckos och kan säga vad de ska ha för fukt, värme och kan de äta blåbär?" (och JA jag har sett den frågan men inte här inne).

Sen som folk tagit upp tidigare, personen får svar på frågan men är inte nöjd med svaret så de fortsätter leta ett svar de vill ha och blir arga för att de måste skaffa en UVB lampa, inte kan springa runt med sin ödla på axeln i 4 timmar, att de inte kan mata sin ödla med blåbär, att de inte kan ha sand i terrariet till sitt djur osv osv

160
91
turboadde:
Hur kan du tycka att att bli kallad för troll och nån som skriver -hur kan ni svara på så dumma frågor inte är att dumförklara folk?

vi kanske skulle döpa om forumet till terrariedjur för experter eller liknande om man inte får fråga här. Man kan säkert hitta typ 95% av svaren som frågas här om man googlar lite. Kanske mer. Men då dör ju sidan. Och hobbyn tappar säkert medlemmar eller missar att få nya.
Att folk väljer att ställa sina första frågor här måste väll vara något positivt. Hur kan man ens bli irriterad över det. Bara bläddra vidare om man inte vill svara.
lämna din roadrage hemma och håll en bra ton istället.
Att det kan bli lite dålig stämning när "experter" utbyter erfarenheter är nått helt annat. 

205
26
Strunten:
Tänk er följande sekvens: 
Kalle vill ha en ödla, han bestämmer sig för en skäggis, han googlar på skäggisar men han liksom många andra har hört så mkt om google och vänder sig då till dom som har erfarenhet. 

Han får argument sagda och historier berättas och han har ju också läst en del. 

Om då kalle har läst en sak och får höra en annan så förstår jag själv att man frågar den som ger svaret något, typ : men jag läste att det var si och så?

Då kanske den som fått frågan uppfattar kalle som vresig och sur och käftig och inte vill ta åt sig vad man säger. Men det är ju inte så konstigt för det är precis som ett första intryck för en person. Det kan vara rätt eller fel men det kommer man underfund med. Och kalle växer med uppgiften 

Så tror jag att det ser ut i dom flesta fall. (Om ni hänger med på hur jag menar ;) )

1685
794
fluffis:
Binks skrev:
Dumförklaras tycker jag inte folk blir, men däremot tycker jag många är väldigt lata.
Googlar man bara på de vanligaste djuren (de som de oftast ställs frågor om) så finns det information och svar på 98% av de frågorna.
Men tyvärr så uppstår oftast ett intresse för ett djur och 10min senare frågar man här "Någon som håller crested geckos och kan säga vad de ska ha för fukt, värme och kan de äta blåbär?" (och JA jag har sett den frågan men inte här inne).

Sen som folk tagit upp tidigare, personen får svar på frågan men är inte nöjd med svaret så de fortsätter leta ett svar de vill ha och blir arga för att de måste skaffa en UVB lampa, inte kan springa runt med sin ödla på axeln i 4 timmar, att de inte kan mata sin ödla med blåbär, att de inte kan ha sand i terrariet till sitt djur osv osv

Man kommer alltid att stöta på folk som är både lata och dumma. Men inget blir väl bättre av att bli frustrerad och kanske till och med dumförklara dessa människor? 

Jag tycker det är jätteviktigt att var och en är bra ambassadörer för den här hobbyn. Vem vet, det här forumet kanske är persons första kontakt med terrariedjurshobbyn överhuvudtaget. Då är det jätteviktigt att ge ett positivt intryck. Alla som varit på en arbetsintervju vet hur viktigt första intrycket är. Jag förstår att alla inte orkar med nybörjarfrågor hela tiden men som vanligt har man alltid alternativet att klicka förbi och göra något annat istället.

Ett tips är annars att försöka uppmuntra dessa människor med en länk eller tips på sökord man kan googla på, eller liknande. På ett vänligt sätt ska jag tillägga :)

Det där du tar upp med att personen inte är nöjd med svaret den får har jag en teori om :) Jag har själv råkat ut för svar som jag inte alls väntade mig och som jag inte tyckte om. För mig handlade det om att det tog tid för mig att låta det sjunka in. Dessutom kändes det nästan som personliga påhopp för varje människa som upprepade samma sak och jag kände mig väldigt utsatt och obehaglig till mods när alla var "emot mig".

Så mitt råd är att ta det lite lugnt. Det måste inte vara tio personer som hoppar in i en tråd och säger samma sak under loppet av några timmar. Vänta tills nästa dag och upprepa det igen, lugnt och sakligt. Till slut kommer de flesta att ta till sig det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild