Bli dumförklarad som nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

953
1840
peter54:
Realboas skrev:
Mycket bra initiativ av trådskaparen, visst ska vi som har mångåriga kunskaper i ämnet finnas till hands för dom som nyss börjat och är osäkra på hur man går tillväga i specifika situationer. Det som gör mig lite förbannad är när just sådana här trådar skapas så är det alltid vissa medlemmar som svarar i dem och av dem som svarat före mig här i tråden kan jag "utan att peka finger på någon/några specifika" säga att minst 3 st av de tidigare inläggsskaparna gjort just detta som trådgrundaren skrivit om, dumförklarat folk. Ändå sitter dom nu och instämmer och slickar röv trots att dom innerst inne vet att dom har gått över gränsen ett antal gånger mot folk med nybörjarfrågor ... Visst man ska alltid vända sida och glömma det gamla, men när denna tråd är ett minne blott och någon postar en  nybörjar-"basic"-fråga är dessa medlemar tillbaka i gamla spår och uppträder otrevligt och dömande i nästa nybörjartråd. Tråkigt men sant.

Jag hoppas att du inte har rätt i detta, det är onödigt att utgå ifrån att det ska bli pannkaka istället för bullar innan ens smeten är färdigblandad. Jag hoppas istället om det stämmer det du säger, att om det finns några sådana postare, så tar de till sig det som skrivs i den här tråden och bättrar sig i fortsättningen.

953
1840
peter54:
psyjoh skrev:
Ni som är administratörer borde väl kolla ip adressen på de här trådskaparna och banna dem om det är samma personer?

Såvitt jag vet är det bara Anders själv som har möjlighet att kontrollera sådant, så vid misstanke om "foul play", kontakta honom direkt istället.

2052
780
psyjoh:
peter54 skrev:

Du kanske har rätt i detta antagande, men det spelar ganska liten roll innan man säkert vet. Därför svarar man sakligt eller låter bli att svara helt och hållet. Skulle det vara troll så går man ändå inte i taket, utan anmäler det till Anders.

Nej du har rätt i det men när alla andra runt omkring börjar skriva att man inte ska dumförklara någon osv. när jagvser direkt att det ej är nåt seriöst inlägg. Ja då blir jag irriterad. Sen vet jag också att jag alltid försöker hålla god ton, hjälpa i den mån jag kan och är aldrig otrevlig om jag inte blir provocerad. 
Om Realboas menade mig i sott inlägg så får han gärna länka en tråd där jag behandlar en nybörjare dåligt!
Det är nog det sista jag skulle vilja göra....

2052
780
psyjoh:
Om ni hittar en länk där jag dumförklarar en "riktig " nybörjare och inte ett troll. Ja då lovar jag att jag lämnar sidan så det ej händer igen.

2052
780
psyjoh:
peter54 skrev:

Såvitt jag vet är det bara Anders själv som har möjlighet att kontrollera sådant, så vid misstanke om "foul play", kontakta honom direkt istället.

Jo som jag skrev tidigare så brukar jag kontakta anders när jag ser att nån fular sig eller lägger upp falska annonser. Men när denna tråden skapades kände jag att jag även behövde förklara mig här och säga till folk att inte svara på sånna trådar för det är vad "trollet" vill...
Men visst jag kanske blandar mig för mkt. 
Vill bara försöka hjälpa till att sidan  håller sin seriösa nivå. Fast det kanske blir tvärtom istället. Ibland är det kanske bättre att bara hålla tyst...

97
73
Nattkryp:
Som ny i hobbyn så har jag lärt mig att det finns lika många rätt som det finns fel. Likt alla intresseforum så finns det olika läger (intel/amd, saab/volvo, hantera/inte hantera). Samtidigt finns det inte mycket säkra källor. Läser man skötselråd på herptilforum och veterinärer får man även där väldigt varierande råd. 

Personer kan argumentera väldigt hårt för sin sak, men drar man det till sin spets är det mer baserat på just deras egna erfarenhet och det de har fått berättat för sig av andra, vilket i sig inte är värt särskilt mycket mer än någon annans argument då. Man får läsa mellan raderna och hitta en gyllene medelväg.

Sedan går det att ibland att förstå på personer att de faktiskt är självkritiska och påpekar eventuella osäkerheter i sina påståenden, vilket iallafall för mig tyder på att man är seriös och har en sund inställning. 

Som ingenjör kan jag säga att det är väldigt frustrerande att inte ha tillgång till vettiga underlag man kan läsa sig till :).

1685
794
fluffis:
krypet skrev:
Självklart ska alla frågor besvaras vänligt. Är den ställd av ett troll så lär det lilla trollet försvinna om ingen går igång på frågorna. 

Tror jag någon trollar brukar jag svara vänligt, men ganska kortfattat, och se vad som händer. Då har jag inte lagt en massa tid på någon som bara vill bråka, men ändå svarat vänligt om det var någon som behövde hjälp.

det är jätteviktigt att nybörjare känner sig välkomna och får hjälp -för djurens skull om inte annat. Det är klart alla borde läsa på först och skaffa djur sedan, men vad hjälper det att bråka om det om djuret redan är inköpt?

Jag tycker att krypet beskriver detta jättebra. Misstänker man att det är en trollpost så kan man bara strunta i att lägga energi på den. Skriv ett kort svar eller skriv inget svar alls. Bara gå därifrån! Då kommer tråden att dö ut av sig själv.

Genom att skriva en sådan sak som t.ex. psyjoh gjorde, så är det förenat med många risker, t.ex. att djupt såra någon, att starta en rad av bråkiga inlägg, dra ner trivseln på forumet osv.

Det är naturligt att reagera men det betyder inte att man måste agera. Det är bättre att inte lägga någon energi.

2052
780
psyjoh:
Det här blir mitt sista inlägg om detta. 

Så här i efterhand kanske jag känner det var dumt formulerat inlägg. Inte för att folk reagerar utan att trollet fick som det ville. Kände igen sättet personen skrev på och redan kvällen efter kom det upp en ny tråd. Har tidigare sett detta i andra trådar, anonser som jag bett anders ta bort och även fått pm. Har försökt hjälpa till här på sidan genom att meddela anders så han kan ta bort de här oseriösa. Om det nu inte skulle varit ett troll tycker jag ändå det var dumma frågor. Inte ens mina barn som är 3, 4 & 7 skulle fråga om att kela, spela fotboll eller leka med ödlor eller alla andra frågor som dykt upp. 
Jag blir besviken av Jubari och Realboas om deras inlägg var riktat mot mig när jag vet att jag aldrig skulle behandla en nybörjare dåligt tvärtom så är jag nästan alltid en av de första som försöker hjälpa till i den mån jag kan!
För jag har själv behövt den hjälpen en gång i tiden och behöver den än ibland. 

903
510
Evanjeline:
Spelar väl ingen roll om det är dumma frågor, alla människor varesig ålder tycker jag har rätt till att ställa dumma frågor och få ett trevligt svar tillbaka. Jag förstår frustrationen om trolltrådar, men om det bara finns en minimal chans att det inte är en trolltråd tycker jag det är värt att ta det seriöst. Det är bra att du psyjoh försöker hjälpa till, anmäler folk du tror är troll ect. Bra jobbat att du försöker göraq sidan mer trevlig och seriös! Jag hade dock blivit ledsen av din kommentar i tråden ni pratar om om det varit jag som ställt frågan. Du kanske kännde igen sättet att skriva och var väldigt säker på att det var ett troll, men tänk om det inte var det? Ingen av oss kan var ahelt säker utan att veta ip adressen.

160
91
turboadde:
psyjoh skrev:
Om ni hittar en länk där jag dumförklarar en "riktig " nybörjare och inte ett troll. Ja då lovar jag att jag lämnar sidan så det ej händer igen.

Eftersom du inte verkar riktigt jordnära på den kommentaren så här e en länk www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3268&p=1
Kan man väll påstå att det är att dumförklara nån. Men jag hoppas du inte lämnar sidan men ville gärna visa då du verkar missat den.

Det här är faktiskt det enda forumet jag är med på som folk skriker -Troll eller utgår från att det är sk. troll så fort nån har en nybörjar fråga.

Det är konstigt hur man kan tycka nybörjare är dumma i huvudet för att dom vill hantera reptiler då man har tillgång till hela världens internet. Jag tycker sverige är ett av dom få länder där man verkligen försöker tänka på djurs bästa men tyvär är vi ett ganska litet land så våran expertis skyms ofta lite av dom stora amerikanarna mm mm

Tycer det är viktigt att inte (Som min äldsta son och hans kompisar utrycker ibland) dampar ur för minsta lilla. Utan mistänker man att nått e fel så bara ignorerar man det eller svara lite försiktigt. Annars bjuder man ju bara in flera troll.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild