Från 1981 och framåt har det varit enbart Lampropeltis för min del, även om jag haft en och annan snok av annat slag. Jag sålde mina sista majsormar 1993. Jag tyckte att morfaveln hade spårat ur helt, det fanns ju säkert ett helt dussin varianter som knappast kunde återfinnas naturligt, haha, hur ironiskt är inte det jämfört med hur det ser ut idag när det finns 200+ varianter av majsorm.
När jag träffade min fru blev jag ställd inför ett dilemma - tjej eller ormar. Valet var inte särskilt svårt just då och jag sålde bort alla djur. När jag under 2004 satt och letade sköldpaddsuppfödare för att försöka få mina småbarn att bli intresserade, snubblade jag in på en del reptilsidor och insåg direkt hur mycket hobbyn utvecklats under de tio år jag varit borta från den. Arter man bara kunde drömma om tidigare fanns det nu plötsligt svensk uppfödning av.
Det började suga i reptiltarmen rejält, men frugan är inte mindre anti ormar nu än när vi träffades, så jag föreslog en kompromiss - jag skulle skaffa några mjölksnokar och ha dem hos en kompis några mil bort, men det skulle innebära att jag var borta ett par kvällar i veckan och det gillades inte av familjen. Tillbaka på ruta ett, slet jag med mina funderingar hur jag skulle komma runt problemet. Jag kom på att den redskapsbod jag inrett i grovvedboden på baksidan av verkstan skulle kunna byggas om till terrarierum och föreslog denna nya kompromiss. Hon gick med på att jag hade ormar där förutsatt att de aldrig kommer in i bostaden. Check!
Jag började genast bygga. Nytt yttertak, isolering av tak, golv och väggar, nytt innertak, golv och innerväggar, terrariehyllor och terrarier. Allt var klart på någon månad och sedan kom djuren i snabb takt, först i någon form av kaotisk soppa av olika arter, underarter och färgvarianter, sedan allt eftersom mer planlagt till den lila grupp ormar jag nu har, 14 individer av 4 arter, 6 underarter och kungen är fortfarande "Röde orm", min enorma sinaloahane, 170+ cm och 2,2 kg. jag undrar om han har världsrekordet för sin underart.