Under den andra halvan av 70-talet skaffad jag en del giftiga ormar. Det började med att Skansen hade fått en kull puffadderungar (Bitis arietans) och jag bytte till mig två småttingar mot ungar av colmbiansk regnbågsboa (Epicrates maura). Den ena lilla puffen dog snabbt efter första matning, den var född utan kloaköppning, men den andra växte löjligt snabbt och vid tre års ålder när den här bilden är tagen, vägde hon 6 kg. Jag kallade henne "Lilla kråkan" för att hennes varningsljud, den brummande väsningen, avslutades i ett litet kraxliknande läte.
Jag hade totalt fem puffaddrar, bland annat en ofattbart stor svart-gul-brun-vit-steckad sydafrikansk hona som var runt 120 cm lång och vägde 9-10 kg, tyvärr har jag inga bilder på den.
Den honan var en riktig "wastebin". Det mesta som blev över i form av råttor, möss och annat efter matningarna av alla mina ormr, gav jag till min största puff och jag brukade göra det på följande vis: Hon bodde i ett gammaldags terrariebygge av plywood med fast frontruta och lock med gångjärn och låshaspar framtill. jag glipade på locket och förde in rättan eller musen med pincett och släppte den så att den skulle landa intill ormens huvud.
Puffaddrar är ofattbart snabba i den där korta huggrörelsen och det finns ingen möjlighet att hinna uppfatta den med blicken. Hon plockade alltid bytet i en snabb sidorörelse med huvudet precis innan bytet nådde botten.
Jag var alltid mycket försiktig och tog inga risker med mina giftiga djur. De mindre giftormarna hanterades endera med krokar eller med tjocka älgskinnshandskar av det slag man använder på mink- och rävfarmar. Inget djurs tänder penetrerar sådana handskar. Puffaddrarna lyftes med stora krokar och när jag skulle byta vatten tryckte jag fast ett tennisracket i bottensubstratet mellan ormen och min hand.
Här är en bild på ett par andra pffar jag hade.