Regnvatten istället för kranvatten?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

2052
780
psyjoh:
Jo men det blir en lite mer kompakt yta i ett terrarie om det nu finns föroreningar i vattnet. Det försvinner inte heller på samma sätt som i det vilda. Risken finns att när vattnet dunstar så finns det ändå föroreningar kvar på ytan. 
Tror inte det är lika stor risk ute på landet. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
För mig känns det bara onödigt att ta regnvatten utifrån när vi har så bra vatten i kranen, varför riskera någonting? :)

7
12
krifi:
Har själv odlat en hel del akvariefisk genom åren och då använt regnvatten och jag har aldrig sett att det varit några problem. Men i och med att det nu går att köpa Osmosfilter till rimliga priser så är det ju inte nödvändigt att använda regnvatten.Så för att vara säker så använd Osmosvatter eller kranvatten.

129
114
kekke:
Beror på vart du bor och framförallt hur du samlar upp vattnet, men i överlag så är regnvatten relativt rent utanför trafikerade/bebyggda områden så ingen fara att använa det. Fördelen är att du slipper kalkfläckar och klor.

Se bara på alla katter/hundar som dricker i vattenpölar inne i städer... då är det frågan om förorenat vatten ;)

Edit. vatten från privata brunnar klassas ganska ofta som otjänligt om nu någon testar det, så det där med bra vatten från kranen är inte alltid en sanning.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

kekke skrev:
Beror på vart du bor och framförallt hur du samlmar upp vattnet, men i överlag så är regnvatten relativt rent utanför trafikerade/bebyggda områden så ingen fara att använa det. Fördelen är att du slipper kalkfläckar och klor.

Se bara på alla katter/hundar som dricker i vattenpölar inne i städer... då är det frågan om förorenat vatten.

Edit. vatten från privata brunnar klassas ganska ofta som otjänligt om nu någon testar det, så det där med bra vatten från kranen är inte alltid en sanning.

Trodde inte jag behövde förtydliga, men givetvis menade jag kommunalt vatten :) 

Har man privat brunn kan ju vattenkvaliten vara hur som helst givetvis. 

129
114
kekke:
Jonas_ skrev:

Trodde inte jag behöpvde förtydliga, men givetvis menade jag kommunalt vatten :) 

Har man privat brunn kan ju vattenkavliten vara hur som helst givetvis. 

Förstod vad du syftade på, va bara ett litet inlägg i vad man "tror" är rent eller ej.

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Jonas_ skrev:
För mig känns det bara onödigt att ta regnvatten utifrån när vi har så bra vatten i kranen, varför riskera någonting? :)

Jonas_ skrev:

Tänker absolut inte riskera att mina djur blir sjuka! Tänkte mer att om det gick att ta vara på regnvattnet så vore det ju bra. 
Men eftersom det känns alltför osäkert så blir det fortsatt kranvatten :)
tack för allas åsikter!

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
Har använt mig av regnvatten väldigt mycket, mest för att de blev mindre kalkfläckar på rutor och växter. Funkade utan problem (Bodde på landet). Nu bor jag dock i lägenhet så kör kranvatten, funkar det med! 

593
551
Redfoot:
Hoggaforfan skrev:

Jag har sett djur i det vilda och även sett regn så uppenbart överlever de på det :-P

Det finns föroreningar i det och först tänkte jag skriva nej men sen kom jag på att djur faktiskt överlever det dagligen. Men osmosis-vatten är ju såklart bättre. Och hon skrev ju landet. Jag hoppas att ingen är dum nog att ställa ut en tunna mitt i en storstad och använda till sina djur.

Hoggafofan det gäller att läsa det jag skrev "jag tror säker att många djur stryker med pga föroreningar i vattnet" det innebär inte att det handlar om en total massdöd ;)
/R

444
153
jpson67:
Kan detta va ett alternativ?

www.ebay.com/itm/Aquarium-Mix-Bed-DI-Deionization-Filter-Kit-HM-Digital-DM-1-TDS-Meter-Dual-Line-/321365577090?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ad2e18d82
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild