Kön på orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
sofiatomic:

Hej!

Skulle vilja ta reda på min orms kön då jag eventullt ska börja föda upp majsormar igen. Har dock hört att det kan bli stora skador om man försöker hemma själv. Så självklart ska jag inte prova det på min Kiwix . Vet ni vars man kan kolla upp det? :)

 

/sofia


Medlem i DHF
1083
776
Westman:

vart bor du??


72
0
Kemter:

Jag skulle också vilja känsbestämma en orm och lära mig hur man gör. Jag bor i Sävsjö, utanför Jönköping :)


953
1840
peter54:

Det finns sex olika sätt att avgöra kön på orm, okulärbesiktning, poppning, palpering, sondering, subcaudalplåtsräkning och så förstås vid parning. Bara det sistnämnda är 100%-igt.

Okulärbesiktning går ut på att man tittar på svansens form och längd. Helst ska man ha en redan könsbestämd orm av samma art att jämföra med, men en kvalificerad gissning går att göra ändå. Hanar har oftast längre svans än honor och eftersom hemipenisarna hos hanar är placerade på yttersidorna alldeles bakom analöppningen, smalnar hanens svans av jämnt. Honor som inte har hemipenisar, har en svans som normalt avsmalnar abrupt bakom analen.

Poppning bör inte utföras på ormar äldre än 3 månader. Det utförs genom att man med en rullande rörelse med tumtoppen, trycker fram hemipenisarna på hanar, på honor finns inget att trycka fram. På dem blir det bara en rosa färg i analöppningen eftersom man trycker ut lite av tarmänden. Felkälla; hemipenisarna är tröga att få ut, varvid en hane tas för hona.

Det finns en bra instruktionsvideo på poppning av Kathy Love:

www.youtube.com/watch?v=BJ1g_kv_jko

Palpering utförs genom att man drar försiktigt men bestämt dra med tumtoppen från kloaköppningen mot svansspetsen. Om det är en hane, uppstår ett knäppande ljud när man passerar hemipenisfickorna. På honor hörs naturligtvis inget ljud alls. Detta kan man utföra på vuxna eller nästan vuxna ormar, men inte på små ormar, de är för ömtåliga och kan skadas.

Sondering utförs med verktyg, så kallade sonderingsnålar, som är en nål med en droppformad liten klump istället för spets. Man för försiktigt in sonderingsnålen i analöppningens ytterkant i riktning mot svansspetsen. Om den glider in flera cm har man kommit in i ena hemipenisfickan och det är alltså en hane, men tar det stopp nästan direkt är det en hona. Felkälla; det finns torkad sperma i hemipenisfickan som hindrar nålen, varvid en hane tas för hona.

Palpering och sondering ska man inte ge sig på utan instruktion av en kunnig person, det är inget man gör själv utan att riskera att skada djuren.


953
1840
peter54:

Jag glömde att beskriva hur man räknar subcaudalplåtar. Det utförs genom att man tar ett ömsskinn med helt svansskinn och räknar plåtraderna på svansens undersida bakom analplåten. Enklast är att använda ett bra förstoringsglas eller en lupp och en knappnål att peka med.

Majsormar har dubbla subcaudalplåtar, man räknar bara på den ena raden. Hos majsorm finns normalt mellan 47 och 84 subcaudalplåtar. Höga siffror är hanar och låga siffror är honor. Felkälla; överlappningsområdet är ganska stort, det finns honor med 65 och det finns hanar med 62 subcaudalplåtar.


69
39
NiklasTyreso:

Peter54: "Honor som inte har hemipenisar, har en svans som normalt avsmalnar abrupt bakom analen."

Min erfarenhet är att majs-honor har en jämt (koniskt) avsmalnande stjärt bakom analen, medan vuxna hanar är något tjockare 2-3 cm efter analen för att sedan därefter avsmalna.

Välnärda honor redo för parning brukar i januari-februari vara väldigt runda i kroppen, inte bara välnärda som hanarna. Parningsredo honor får annan kroppsform.

 

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild