Djurtransport inom EU ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

40
12
205:
kolla med jbv kan kanske ta dom via köpenhamn med men förmodligen krångligare har jobbat med sådana frågor förut men det har hänt så mycket sen då men ring dit alltid bättre att göra det en att smuggla blir bara krångel av det

125
183
Redfoottortoise:
bushman skrev:
först må ha en import tillatelse. det får du av jordbruksverket.
du kan transportere dem med fly. bare ikke inne i kabinen. men som djurtransport.
jeg vil anbefale lufthansa. de er best på transport av reptiler.
det er bare to flyplasser i sverige de kan lande på. stockholm og göteborg.

Nej, något importtillstånd behövs inte !

125
183
Redfoottortoise:
Gibblo skrev:

Men det beror väl på vilken cites djuret är?

I detta fallet är det CITES B, så det behövs alltså inte inom EU !

125
183
Redfoottortoise:
205 skrev:
kolla med jbv kan kanske ta dom via köpenhamn med men förmodligen krångligare har jobbat med sådana frågor förut men det har hänt så mycket sen då men ring dit alltid bättre att göra det en att smuggla blir bara krångel av det

Tack för alla tips och goda råd !

Jag har allting klart när det gäller själva utförseln och införseln, det är inga problem alls inom EU, jag har redan pratat med JBV. I detta fallet räcker det med den Engelska importörens tillstånd tillsammans med min faktura på djuren.

Om man tar in djur som måste artbestämmas, från t.ex England (inom EU) så måste dom till Stockholm eller Göteborg. Men blir det aktuellt med "expertis" för att artbestämma så åker man själv på denna extra kostnad.

Det är även som några av er säger; man får/kan ta in upp till 5 djur om man transporterar dom själv. Men det jag försöker få fram är om någon anlitat ett lämpligt företag för transport från England till Sverige ? Enligt den Engelska importören kostar det c:a £350 för en transport med ett "professionellt" företag som ordnar detta ! Som alternativ undersöker han själv nu om han kan skicka dom landvägen till mig...

Det man undrar då är ju om djuren måste upp till Stockholm eller Göteborg för att artbestämmas för att föras in ? Men DET har jag inte pratat med JBV om, eftersom jag endast hade flyg som alternativ i diskussionen med dom.

Att smuggla in dom är HELT uteslutet, men att däremot ta in dom själv helt enligt regelverket låter mer och mer som det troligaste alternativet desto mer information man får, för enkelt är det inte, den saken är säker ! 

1685
794
fluffis:
Redfoottortoise skrev:

Det är även som några av er säger; man får/kan ta in upp till 5 djur om man transporterar dom själv. Men det jag försöker få fram är om någon anlitat ett lämpligt företag för transport från England till Sverige ? Enligt den Engelska importören kostar det c:a £350 för en transport med ett "professionellt" företag som ordnar detta ! Som alternativ undersöker han själv nu om han kan skicka dom landvägen till mig...

Jag gissar på att det finns en anledning till att du inte fått svar på din fråga. Det är helt enkelt ingen som vet. Jag har även själv funderat på att flyga hit djur från England eftersom det borde vara "enkelt" med tanke på att man kan importera fem djur från andra EU-länder utan större pappersarbete. När jag ställde frågan då var det ingen som visste och jag kom aldrig så långt att jag ringde runt till alla flygbolag för att kolla vad som gällde. 

Sen är det ju det problemet med att det inte går att tansportera djur inom Sverige i paket så att säga. I värsta fall får man åka tvärs genom Sverige för att hämta vid en viss flygplats.

Alla liknande diskussioner har alltid slutat med att det enklaste (och oftast billigaste) sättet ändå blir att man åker till Hamm för att hämta upp djuren. Det som är bra med Hammässan är att den går fyra gånger om året så man behöver sällan vänta länge och den andra fördelen är att "alla" är där och med det menar jag att det finns stor chans att du lyckas få någon engelsman att transportera djuren till Hamm och att du själv kan åka dit hyfsat enkelt och hämta dem.

Jag har själv köpt djur i Hamm och sen blivit stoppad av tullen mellan Danmark och Sverige. Jag berättade precis som det var att jag varit på reptilmässa i Tyskland och hade ormar med mig hem och jag fick köra vidare utan att de tittade på djuren.

125
183
Redfoottortoise:
fluffis skrev:

Jag gissar på att det finns en anledning till att du inte fått svar på din fråga. Det är helt enkelt ingen som vet. Jag har även själv funderat på att flyga hit djur från England eftersom det borde vara "enkelt" med tanke på att man kan importera fem djur från andra EU-länder utan större pappersarbete. När jag ställde frågan då var det ingen som visste och jag kom aldrig så långt att jag ringde runt till alla flygbolag för att kolla vad som gällde. 

Sen är det ju det problemet med att det inte går att tansportera djur inom Sverige i paket så att säga. I värsta fall får man åka tvärs genom Sverige för att hämta vid en viss flygplats.

Alla liknande diskussioner har alltid slutat med att det enklaste (och oftast billigaste) sättet ändå blir att man åker till Hamm för att hämta upp djuren. Det som är bra med Hammässan är att den går fyra gånger om året så man behöver sällan vänta länge och den andra fördelen är att "alla" är där och med det menar jag att det finns stor chans att du lyckas få någon engelsman att transportera djuren till Hamm och att du själv kan åka dit hyfsat enkelt och hämta dem.

Jag har själv köpt djur i Hamm och sen blivit stoppad av tullen mellan Danmark och Sverige. Jag berättade precis som det var att jag varit på reptilmässa i Tyskland och hade ormar med mig hem och jag fick köra vidare utan att de tittade på djuren.

Stort tack för infon och tipsen !

Jag har nu skrivit ett lååångt mail till JBV igen, med ett par hundra frågor...

Lägger ut deras svar här när det kommer

295
270
barkskog:
Redfoottortoise skrev:

Jag har själv en väldigt ovanlig variant av Rödfotad Skogssköldpadda som jag nu hittat fler av hos en Sydamerikansk uppfödare.

Vilken variant är det?

125
183
Redfoottortoise:
barkskog skrev:

Vilken variant är det?

Den härstammar från ett mycket begränsat område intill bergsluttningarna vid Sierra Nevada i Santa Monica i Colombia och är helt gul.

125
183
Redfoottortoise:
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild