Förslaget på förändringar av L80

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

316
160
SunshineGeckos:
Mimmmm skrev:

Ska nog ta och filma och skicka in till dem och fråga hur det minskar lidandet... Ge till skäggisen - smask smask borta. Ge till tex min hoppspindel - Jaga, hoppa på den, brottas lite, börja äta när den fortfarande rör på sig. 

Är det bara jag som för mitt inre ser en person från dessa Djurrättsorganisationer nästan plågas om dom får se en video med exempelvis en Taggsvansvaran som fångar och skakar en kackerlacka innan den sväljer den. Och sen sitter personen skriker "Åh nej! Nej fy! Jag klarar inte av det här!" samtidigt som "hen" håller för ögonen för att dom lider med insekten.
Kan tänka mig att det är ganska blödiga personer som sitter med i dom där organisationerna. XD

5573
4257
Tropfrog:
Man kan ju undra vilka transportsätt de använder sig av till vardags? Jag har inte sett en bil, buss, tåg eller liknande som inte krossar ett gäng insekter mot vindrutan när den är ute och rör på sig. Åtminstone på sommaren. Borde vi inte förbjuda fordon som rör sig snabbare än 25 km/t för att undvika onödigt insektslidande då??

Mvh
Magnus 

128
154
Spikedreptiles:
Johnexotics skrev:

Var en på fb i spindelgrupp som hade mejlat frågat. hon delade bild där Jordbruksverket skrev dom inte räknades i detta

kommer du ihåg vilken fb grupp de delade detta?

Mvh Jonatan

85
97
c0rr1z:
Spikedreptiles skrev:

kommer du ihåg vilken fb grupp de delade detta?

Mvh Jonatan

Hej,
Det var jag som ställde frågan till Jordbruksverket och postade i "Spindlar och exotiska terrariedjur" på Facebook. 

Kan klistra in min fråga samt deras svar här nedan:

316
160
SunshineGeckos:
c0rr1z skrev:

Hej,
Det var jag som ställde frågan till Jordbruksverket och postade i "Spindlar och exotiska terrariedjur" på Facebook. 

Jag vet inte om jag ska skratta åt det där svaret eller inte....
Sakkunniga? Vilka då?

85
97
c0rr1z:
SunshineGeckos skrev:

Jag vet inte om jag ska skratta åt det där svaret eller inte....
Sakkunniga? Vilka då?

Håller med. Enligt ZOORF, som satt med i samrådet, så håller inte många inblandade organisationer med om dessa förslag. SLUs forskning, bland annat, visade att det inte fanns tillräcklig vetenskaplig bakgrund för många av förslagen. Så ZOORF har gått ut i media, kontaktat politiker om detta och håller även på med ett remissvar. 

De har skrivit lite om det här;
www.zoorf.org/l80/

Citat från ovan länk;
" I remissen ser vi bland annat att Jordbruksverket vill öka utrymmeskraven för alla husdjur väldigt mycket, i de flesta tal med tusentals procent, trots att den rapport de beställde från SLU:s vetenskapliga råd för att sammanställa vilket vetenskapligt underlag det fanns rörande en sådan förändring, tydligt visade att det inte fanns särskilt mycket underlag överhuvudtaget som stödde detta. "

48
56
CrossroadReptiles:
Förutom att skicka mail och remissvar till SJV är det nog viktigt att vi uppvaktar politiker. Tyvärr verkar många av dem vara med på det här tåget (förmodligen pågrund av okunskap).
www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/djurskydd_hc021397/

128
154
Spikedreptiles:
c0rr1z skrev:

Hej,

oh tack! Har du något emot ifall jag delar en screenshot av frågan och svaret på instagram?

Mvh Jonatan

Medlem i SkHF
1115
1308
NellyNiklas:

Att de har tagit "stöd" av en samrådsgrupp med sakkunniga är sant. Samrådsgruppen är den lilla grupp som där representanter från SHR, SDS m.fl. ingått i. Att SVJ sen blundar och täpper till öronen när sakkunniga lägger fram sin kunnighet är också sant. Detta är glasklart när vi läser exempelvis SHR FB-flöde. SVJ har mer eller mindre suttit som fågelungar och ätit allt som Djurensrätt m.fl. matat dem med. 

När Djurenrätt kommer med ett falskt argument, där SHR tillrättavisar dem (i exemplet med veterinärer åt krokodildjur) så håller de för öronen och skriker "la!-la!-la! Vi hör inte er!" och så hamnar alla krokodildjur på den negativa listan. 

Därtill så gör inte SVJ deras jobb att utreda frågan om det finns veterinärer som kan ta emot krokodildjur, genom att kanske ringa ett zoo eller en djurpark och fråga. Nej, SHR behöver göra jobbet åt dem och presentera vilka zoo/djurparker som har krokodildjur, vilka veterinärer, vilken praktik och vart de finns och tom vilka som erbjuder hembesök. Hjälpte det? Inte det minsta. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild