Levande föda!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

27
11
LudvigN:
känns lite som att dom har lite brist på kompetens innom området...

741
681
Binks:
Enkelt löst!

Mata med levande, men säg det inte till nån.
Måste de äta levande så låt de äta levande om de inte äter annat, vad har man annars för val?

Men som sagt, säg inte att du gör de för då blir de tråkig stämning som med allt i Sverige.
Sverige är byggt på att man inte pratar om saker.

478
592
Rottenroth:
Tycker frysfoder är galant då man kan stacka upp på det i frysen, dessutom mycket renligare att hålla och man behöver inte sitta med stinkande rått/mus/kycklingfarmer i burar.

Men! Om det står mellan att min orm ska lida/avlivas för att man inte får göra en sådan bagatell sak som levande föda så tänker jag absolut inte följa den lagen.

Då får man vara lite olaglig helt enkelt hur än vissa paragrafryttare på detta forumet hade bölat över det.

379
399
Mr_B:
Ja den regeln/lagen är till för o brytas. Och hade förmodligen aldrig kommit om inte folk promt va tvugna o lägga ut videos på matning med levande. 

478
592
Rottenroth:

Mr_B skrev:
Ja den regeln/lagen är till för o brytas. Och hade förmodligen aldrig kommit om inte folk promt va tvugna o lägga ut videos på matning med levande. 

Ja, tycker man kan hålla det för sig självt om man nu ska göra det.

Finns massa videos på youtube med folk som har någon form av sjuklig fascination att se djur dödas av andra. Förstår det inte, för mig är det ren rutin bara om det är så att det krävs och det ska inte vara på film/bilder eller så vidare!

Det ska inte vara ett nöjje att se djur lida.

333
97
leolina:
fluffis skrev:

Haha, då säger jag likadant. Jag brukar oftast hålla med dig men den här gången gör jag inte det :) www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80006315/1279086593222/Levande+F%C3%B6da+31-6812-10.pdf  
I den texten står det klart och tydligt att det är förbjudet.

"Enligt Jordbrukets uppfattning är utfodring med levande föda inte förenligt med 2 och 4 §§ djurskyddslagen och därmed är det förbjudet."

Det finns inget utrymme för någon annan tolkning efter vad jag kan se.

Det där är fortfarande bara en tolkning av lagtexten och inget annat så visst finns det utrymme för tolkningar :)

333
97
leolina:
Någon som vet hur det ser ut i dessa båda fall idag? 

www.mariestadstidningen.se/toreboda/article1593125.ece?service=refresh

www.vt.se/nyheter/arkiv.aspx?articleid=7327964

1685
794
fluffis:
leolina skrev:

Det där är fortfarande bara en tolkning av lagtexten och inget annat så visst finns det utrymme för tolkningar :)

Ja, på sätt och vis... Men jag tänker indirekt. Jag har inte så stor koll på rättsväsendet egentligen men flera har tidigare skrivit att Jordbruksverket lär kallas in som experter om ett sådant fall blir ett rättsfall och det låter ju logiskt. I så fall blir Jordbruksverkets regler vad man går efter, menar jag. Sen visserligen är det väl inget som hindrar att någon advokat kommer med något kryphål så att den som är misstänkt blir friad. Konstigare saker har ju hänt :)

348
310
panterophis:
I vilket fall som helst så är det ett onödigt risktagande att mata med levande om det finns ett annat sätt (fruset/tinat eller nydödat)

27
11
LudvigN:
Tror de flästa tycker det samma. men alla djur tar inte uptinad mat vilket gör att man måste ge levande i vissa fall. och det kan ske kontrolerat om man vet vad man pysslar med. skulle gissa på att dena stackars orm har haft en råtta/mus i buren ganska så länge utan att någon har set till den vilket kan leda till de resultat man ser på bilden...
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild