Djur till Exo terra?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

456
202
isdrake:

Jag skulle vilja ha tips på roliga djur man kan ha i ett mindre glasterrarium (det behöver nödvändigtvis inte vara ett Exo terra) med ungefärliga måtten 90x45. Höjden har ingen betydelse.

En art jag är sugen på en sköldpaddan Clemmys guttata. Men jag skulle vilja titta på fler alternativ innan jag bestämmer mig.

Annars är jag väldigt förtjust i ödlor. Jag vill dock inte ha några tips på daggeckoödlor för dom intresserar mig inte tyvärr. Jag kan tänka mig att skaffa jungfrugecko att odla som foder men det är allt. För övrigt är jag öppen för förslag.

Orm har jag aldrig haft. Men det vore kanske kul att testa på? Finns det någon liten art som passar?

Amfibier och kryp behöver ni heller inte tipsa om.

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
Ett måste för ödlefolket kan jag tycka är ju att testa kameleonter åtminstone någongång i karriären! De mest roliga och intressanta djur jag har haft under mina 15 år i hobbyn, art spelar mindre roll då alla har sin personliga charm.

366
157
Linus:
I ett 90x45-exo terra kan man ha en del olika ormar. Beroende på höjden kan man ha exempelvis:

Rosenboa - Lichanura trivirgata
Afrikansk hussnok - Lamprophis fuliginosus
Kenyansk Sandboa - Gongylophis colubrinus
Indisk sandboa - Gongylophis conicus
Vissa arter av mjölksnok (Lampropeltis sp.)
Vissa arter av strumpebandssnok (Thamnophis sp.)

347
220
Newton:

Du kan ha kameleont (höjd minst 90).

Har en panter och är klart en ödla jag kommer hålla på med ett tag, med olika variation på art :)
Panter och Yemen är ju de lätta kameleonterna om man vill känna sig fram.

508
304
Jonas77:
Abronia graminea naturligtvis :)

456
202
isdrake:

Jag ser att både Jubari och Jonass77 har Abronia graminea. Detta är ju en mycket läcker lite ödla. Jag trodde faktiskt inte att dom höll sig så pass små att dom hade fungerat i ett Exo terra. Men gör dom det så är dom högintressanta. :)

Vad går en sådan krabat på idag och är det Tyskland som gäller? Har ni några bilder på era uppsättningar?

508
304
Jonas77:
Jag hade ju tur och hittade mina i sverige, men visst finns det mer i tyskland. Jag tror du kan få ett par för mellan 700-800 euro, det skiljer en del.

Så här såg terrariet ut just när jag slängt ihop det, idag är det lite mer igenvuxet.

456
202
isdrake:

Snygg burk. :) Priset är inte så farligt men ingetnting jag har råd med nu. Antar dock att en osexad unge går för en billigare peng än ett vuxet par?

Ska kika runt lite mer, sköldpaddan står fortfarande högst på listan. Jag har ju redan gröna ödlor som bor i liknande klimat. Ur den aspekten vore det kanske roligare med något annat. Men det går inte att komma ifrån att dom är läckra. 

424
33
samthe0ne:
ett annat tips är ju ögonfrans-geckos, passar utmärkt i ett 90*45 om det är högre än 60 cm.

456
202
isdrake:
Fast ögonfransgeckon är ju också en geckoödla. :P
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild