Avlivning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

166
54
Leoleopardgecko:
fluffis skrev:

Nja, det står "Små djur, som det av praktiska skäl är mycket svårt att injicera i blodkärlen, får överdosen av insomningsmedlet injicerat i buken".
Om reptiler är små djur eller inte kan diskuteras :) Ormar får ofta injektionen rakt i hjärtat.

Fast efter står det ju att reptiler måste ligga en längre stund efter injeceringen.

Medlem i GHF
3131
1735
EmanuelKarl:
psyjoh skrev:
En dum fråga kanske, inte vet jag kanske är vanligt, men är här någon som har eller funderat på att stoppa upp sitt djur?

En annan fråga är oxå, ett slag i huvudet på orm eller annan reptil, hade ni gjort det på någon annan sorts djur oxå som kan känna smärta, typ hund, katt eller vad som helst? 

Gammal tråd men även reptiler kan känna smärta och lida, alla ryggradsdjur kan det. Men ryggradslösa djur kan inte det

194
165
JoakimLundgren:
EmanuelKarl skrev:

Gammal tråd men även reptiler kan känna smärta och lida, alla ryggradsdjur kan det. Men ryggradslösa djur kan inte det

Är du säker på att ryggradslösa djur inte känner smärta? T.ex en bläckfisk som drar undan en tentakel som utsätts för ett bett. 

Medlem i GHF
3131
1735
EmanuelKarl:
JoakimLundgren skrev:

Är du säker på att ryggradslösa djur inte känner smärta? T.ex en bläckfisk som drar undan en tentakel som utsätts för ett bett. 

Det är några ställen här på forumet som frågan har ställts. Men dom kanske kan känna svag smärta men det är iaf inte på samma sätt som om det vore ett ryggradsdjur. för att i så fall hade det vart förbjudet att mata med levande ryggradslösa djur? 

22
13
MattiasP:
EmanuelKarl skrev:

Det är några ställen här på forumet som frågan har ställts. Men dom kanske kan känna svag smärta men det är iaf inte på samma sätt som om det vore ett ryggradsdjur. för att i så fall hade det vart förbjudet att mata med levande ryggradslösa djur? 

Fast man kan väl ine avgöra om ett djur kan känna smärta beroende på hur svensk lagstiftning ser ut ?

Medlem i GHF
3131
1735
EmanuelKarl:
MattiasP skrev:

Fast man kan väl ine avgöra om ett djur kan känna smärta beroende på hur svensk lagstiftning ser ut ?

nej. Men dom har även annurlunda nervsystem och dom kan inte känna smärta som om dom vore ryggradsdjur. Det var givetvis inte baserat på att det är lagligt att mata med dom när dom lever. Jag tog bara ett exempel på nåt som hade sett anurlunda ut om om kunde känna smärta.

276
119
Maqea:
Jag har varit tvungen att avliva en skäggagam.
Vi beställde tid hos veterinären och fick ett enskillt rum med dämpad belysning och levande ljus. Skäggisen fick en spruta med narkosmedel som både lugnar och dödar. Han blev lite skärrad av sticket och kröp upp i famnen på mig. Där somnade han strax och efter 10 minuter hade hjärtat slutat slå. Han fick då mer narkosmedel insprutat i hjärtat för att det skulle vara säkert att han somnat in på riktigt. Jag fick en stund för mig själv efteråt med min lile vän och när jag kände mig redo kunde jag "bädda" ner honom i en handuk och lämna honom på bordet och gå min väg. 

Priset minns jag inte men av informationen jag fick i förväg så beror det på djurets storlek och vilken typ av efterhantering man väljer. (Egen kremering, kremering med andra djur, vad som ska hända med askan, om man vill begrava sitt djur och på vilken djurkyrkogård det gäller.)

373
171
Anathawa:
Maqea skrev:
Jag har varit tvungen att avliva en skäggagam.
Vi beställde tid hos veterinären och fick ett enskillt rum med dämpad belysning och levande ljus. Skäggisen fick en spruta med narkosmedel som både lugnar och dödar. Han blev lite skärrad av sticket och kröp upp i famnen på mig. Där somnade han strax och efter 10 minuter hade hjärtat slutat slå. Han fick då mer narkosmedel insprutat i hjärtat för att det skulle vara säkert att han somnat in på riktigt. Jag fick en stund för mig själv efteråt med min lile vän och när jag kände mig redo kunde jag "bädda" ner honom i en handuk och lämna honom på bordet och gå min väg. 

Priset minns jag inte men av informationen jag fick i förväg så beror det på djurets storlek och vilken typ av efterhantering man väljer. (Egen kremering, kremering med andra djur, vad som ska hända med askan, om man vill begrava sitt djur och på vilken djurkyrkogård det gäller.)

Vår skäggagam tog vi till Bagarmossens Djursjukhus.
De kollade med Roslagstulls djurklinik, som är de i Stockholm som hanterar det mesta inom "exotiskt", bla reptiler.

Efter att ha pratat med Roslagstull vägrade de avliva själva, och skickade dit oss.

Enligt Roslagstull ska reptilen efter injektionen hållas varm i 24 timmar, pga sin långsamma ämnesomsättning. För att vara säker på att preparatet verkar. Därefter ska reptilen förvaras i frys i ytterligare 24 timmar.

373
171
Anathawa:
crocodilejonas skrev:
Jag skulle inte rekomendera dekapitering, och tror flertal vetinärer som har avlivat reptiler innan skulle avråda från det.
Tror dessutom att alla som bevitnat en sådan avlivning kan hålla med.

Att kunna avliva hemma på ett ordentligt och humant sätt är guld värt både för en själv och för djuret.
Jag har avlivat flertal djur både reptiler och däggdjur.
Tycker aldrig det är direkt en lätt grej, men känns tryggt att veta att man kan göra det om det krävs.

Man bör aldrig exprementera och känner man tvivel eller osäkerhet bör man lämna över det till någon som kan.
Dock får man ingen erfarenhet utan att göra det, det är en första gång för alla.

Jag vill understrycka som det varit inne på tidigare att frysa in sin reptil inte är godkänd avlivning

Nedfrysningen sker för fort så djuret hinner inte hamna i "dvala" som man förr trodde utan djuret fryser sakta ihjäl.

Punktera hjärnan är det snabbaste och effektivaste sättet att avliva på.

Om du ska avliva din reptil hos Vetinärer som ej är vana vid reptiler kan det vara bra att läsa på lite om hur avlivningen ska gå till då det är lite speciellt kontra andra djur.
Då blodcirkulationen går mycket mer långsamt så tar avlivningen längre tid, för att förskynda processen så lägger dem flesta vetinärer in djuret i ett värmeskåp. 
Man ska ge en lugnande spruta och en med avlivningsvätska som gör att djuret somnar och att hjärtat till slut slutar slå. 
Avlivningen kan ta lång tid så det är inget att oroa sig för.
Denna avlivning är lugn och behagligast för ägaren så länge alla steg följs på rätt sätt.

För den som vill läsa mer om avlivning hos vetinär så finns det här:

stud.epsilon.slu.se/201/1/helgee_a_090522.pdf

Precis som i den länkade texten från SLU.
Inte det rekommenderade att man får den med sig hem efter några timmar. Vi fick hämta två dygn efteråt.

Edit: mindes texten fel från Maqea, trodde ödlan fick följa med hem. skönt att läsa att det gick till så lugnt och bra. <3

373
171
Anathawa:
JoakimLundgren skrev:

De har säkerligen smärtreception och förståelse av smärtupplevelse
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild