Avlivning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Därför det är viktigt att tänka på vad man skriver på internet & inte bara kasta ur sig en åsikt eller tanke man har :)

Tror inte att det är så väldigt många som glädjedödar sina djur även om det finns idioter till allt, vi pratar ju om avlivning av sjuka djur i den här tråden & avlivningsmetoder. 

346
310
panterophis:
Violet skrev:
Vad jag menade var att ha ihjäl sitt djur utan att tänka efter först eller gräma sig efteråt. Inte om man gör det av all välmening och med mycket eftertanke. Det var inte meningen att någon skulle ta illa vid sig.

Jag tror inte att någon här slår ihjäl djur för att de tycker att det är roligt utan det är ett nödvändigt ont oavsett det gäller att avliva foderdjur eller att avliva ett djur som föds missbildat eller på annat sätt lider. Jag skulle inte tveka en sekund att avliva ett djur som uppenbart lider, för varje sekund du tar på dig att fatta beslutet så kan ditt djur ligga i plågor så tänka kan man göra när djuret inte längre finns kvar.

1684
793
fluffis:
Jonas_ skrev:

Det är med andra ord ingen billig historia att komma & avliva +30kg pytonorm :) det är iofs inget man slår ihjäl med en hand heller :P Jag har haft en väldig tur tror jag som sluppit massa sjuka ormar genom alla år jag haft terrarium, handlar även om bra rutiner & inte bara tur vid närmare eftertanke..

Nä, det känns inte som om det är direkt billigt för en sån tung pytonorm :)

Jag har hittat ett kvitto där det står "avlivning reptil liten: 400 kr, kremering under 100 g: 100 kr".
Det blev alltså 500 kr för att avliva en ung majsorm som vägde runt 80-90 gram, och som jag inte ville ha med mig hem.

903
510
Evanjeline:
Jag är väldigt glad att denna tråden skapades, och att det inte blivit något "riktigt" bråk i den. Det känns bra att ha läst detta och verkligen ha 100% koll på vad som gäller. När man har många djur kommer det antagligen en dag när denna informationen är väldigt viktig.

131
9
stumpwen:
har följt tråden från start och jag håller med evanjeline: jag är glad att ämnet diskuteras utan att det ska bli bråk, påhopp osv. och att alla är öppna för andras åsikter. jag har inte bidragit med någon erfarenhet eller dyl, men som sagt, jag har läst varenda inlägg. och det är så mycket trevligare att läsa när alla håller god ton och kan diskutera fint så att säga. 

that is all. ^^

2052
779
psyjoh:
panterophis skrev:

Man får inte längre slänga skaldjur direkt i grytan då det tar några sekunder att dö utan man ska förstöra hjärnan

Ok det visste jag inte. Tack för det  man lär sig nåt nytt varje dag  vi har haft våt sen jag var liten och vi kokade alltid vårt levande  nu var detta iofs 15-20 år sen sist..

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
panterophis skrev:

Man får inte längre slänga skaldjur direkt i grytan då det tar några sekunder att dö utan man ska förstöra hjärnan

Enligt vadå för lag? Blev nyfiken. :)

346
310
panterophis:
Kakmonstret skrev:

Enligt vadå för lag? Blev nyfiken. :)

Okej, "får" var kanske lite fel formulering men jag läste att de kommit fram till att djuren känner obehag så det är väl lite sunt förnuft att inte göra det, eller?

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
panterophis skrev:

Okej, "får" var kanske lite fel formulering men jag läste att de kommit fram till att djuren känner obehag så det är väl lite sunt förnuft att inte göra det, eller?

Nja, koka verkar vara det bästa när man läser runt lite. Att förstöra hjärnan/nervsystemet fungerar dåligt på ett djur med gangliekedja. Läs gärna detta svar på en fråga om att koka hummer, Sverre Sjölander skriver det läsvärda svaret: fof.se/tidning/2005/5/lider-humrar-nar-de-kokas

58
35
philer:
Jag har fått avliva en mindre skäggagam och en vaktel nyligen, inget som känns behagligt alls men ett starkt luftvapen och ett välriktat skott så dör de direkt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild