Inredning från skogen/utifrån - Akut

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

593
551
Redfoot:
"Är det barrträd?"
Var det en granskog du plockade grenarna i är det barrträd, men var det en lövskog så är det ganska säkert att grenarna är från ett lövträd. Bok är väl inte helt felgissat i så fall.
/R

953
1840
peter54:
psyjoh
Jag begriper inte heller varifrån den här hysterin kommer att man måste behandla allt inredningsmaterial. Vad kan hända? Hur överlever de svenska reptilerna i naturen om allt där är potentiellt livsfarligt?

Som Hellemar redan påpekat så är myror det enda levande man behöver se till att undvika. Barrträ innehåller terpenoler, som är lättflyktigt och skulle kunna bli skadligt i såpass begränsade luftvolymer som i ett terrarium. Därför brukar man av säkerhetsskäl avråda från sådana grenar.

De två grenar du visar upp ser ut att vara tall, men det kan vara lövträ också och de är gamla. Såga ett snitt i dem och lukta. Om du känner en tydlig kåddoft (terpentin), så bör du inte använda dem.

903
510
Evanjeline:
Våra reptiler i skogen har ju utvcklats här och lärt sig att handskas med vår bakterieflora, det har inte tamreptilerna. Jag använder också saker direkt utifrån, och har aldrig haft problem med det, men ta tillexempel att vi gärna blir sjuka om vi dricker vatten utomlands medan de som bor där inte har några problem. Jag tycker inte det är konstigt att folk är oroliga över vad som kan komma in, hur många känner till exakt vilka insekter som finns, och vad de kan göra för skada på reptilerna. Jag tycker det är bra folk gör det säkra före det osäkra och tvättar grenar, onödigt eller ej. Mycket värre att de bara antar det är ok och slänger in dem.

1275
1725
Falk:
Antar att du menar fångenskapsuppfödda när du skriver "tamreptilerna"?

2052
780
psyjoh:
Jag kan ju säga som så att när jag skållade grenen så trillade det ut både det ena och det andra krypet. Såg dock inga myror. Så om inte annat så kan det vara ett bra sätt att hitta eventuella myror el dyl. som man ej ser annars. Tack för alla tips iaf. 
Hade varit intressant att höra om där finns fler som gör något eller alla bara stoppar in direkt?

Förr när jag hade mina ormar och sköldpaddor så körde jag in allt direkt men det kommer kanske med åldern att man blir lite försiktig? ! Hehe ;)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Under mina 20år i hobbyn har jag alltid bara stoppat in inredningen efter en snabbputsning, gäller grenar,rötter, stenar osv..

Har aldrig haft någon ohyra eller liknande som kommer från våran Svenska natur, mina djur fortplantar sig & mår som en pyton bör må :)

Däremot har jag bekanta som gör rengöringen till ett stort projekt, både in med det i ugnen & skållhettvatten och allt vad dom gör, men i slutändan har vi ändå lika fräsha terrarium så rengöringen ser jag bara som ett onödigt tidsfördriv :P

903
510
Evanjeline:
Ja jag menade fångenskapsuppfödda självklart.

953
1840
peter54:
evanjeline
Det där är inte alls relevant. Bakteriefloran i naturen är likartad var du än hamnar, så den är knappast avgörande för reptilerna vare sig de är svenska eller inte. Den bakterieflora som är viktig finns inuti oss och förstås andra djur som reptiler och den påverkas inte mer hos reptilerna av att man stoppar in en gren utifrån, än vad den gör på mig när jag sätter mig i blåbärsriset.

Att vi blir sjuka av att dricka vatten utomlands har noll och ingenting med naturens bakterieflora att göra. Det kommer sig av att många länder har bristfällig avloppshantering och att tarmbakterier från oss människor kommer ut i vattentäkterna där dricksvattnet tas.

Vi har redan konstaterat att de enda insekter som kan skada reptilerna är myror. Jag kan köpa att man inte vill ha in andra djur, men det är inget farligt.

psyjoh
Tvätta grenarna om de är smutsiga och se till att de är myrfria. Ta inte in grenar med förmultnad kärna, där kan finnas myror.

268
19
Iguania:
Beror väl också på vad man har för biotop i terrariet och om man har levande växter eller inte. När jag plockade in boklöv utifrån och var dum nog att inte göra något med det förutom att låta det torka lite snabbt slutade det att jag hade en snigelinvasion i terrariet och varenda jäkla växt blev tuggad på :P Dock är det ju inte skadligt för djuren i sig, men kan ju alltid vara skönt att slippa en massa ohyra.

903
510
Evanjeline:
Jag pratade inte om denna tråden, jag svarade på att ni undrade var hysterin från att rengöra allt kom ifrån. Vad som är sant och inte sant spelar mindre roll då. Folk i allmänhet känner inte till alla insekter som finns och vad de kan göra mot reptiler. När det gäller utomlands är det inte bara vattnet, förkylingar och liknande sätter sig gärna efter semestern då man inte har antikropparna för exakt den mutationen av viruset. Att vara orolig att sjukdommar/farliga insekter/plantor kan komma in från naturen tycker jag därför är ganska logiskt, vare sig det är sant eller inte. Väldigt få av reptilerna som hålls i fångenskap är ju trots allt utvecklade för vår miljö, sjukdommar, bakterieflora och allt. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild