Djur som passar tillsammans med varandra i terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

238
14
Regnskog:
Tråden heter djur som passar tillsammans med varandra i terrarium? 

Klickar på den och kommer in på sista sidan där det handlar om man ska ge levande foderdjur eller döda till sina ormar?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Det är vanligt & fullt naturligt att en diskussion tar en annan väg än ursprungsfrågan, off-topic, det förekommer i många trådar på alla forum om det nu var det du frågade.

Svårt att ändra rubriken till varje nytt inlägg som kommer i en tråd :)

Du kanske skulle svarar på rubriken istället för att påpeka att tråden tagit en annan vändning ;) då hade du fått den på "rätt" spår igen. 

33
6
NovaTerra:
Ja det blev lite "off-topic" så jag glömde därför att fråga Gogs vad det är för sorts orm, Gogs skrev i början och bifogade en fin bild på sitt terrarium med både orm och fisk.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Som Regnskog påpekar, så har tråden gått lite offtopic. Så låt oss återgå till ursprungsdiskussionen.

Jag tror att ha fiskar i en vattendel kan vara helt okej i samband med att ha något trädlevande djur. Det man bör tänka på är att vattenvärdet kan bli rätt dåligt om man har stora trädlevande djur som skiter ner i vattnet, så risken kan bli att man behöver byta en del av vattnet ofta för att se till att fiskarna trivs. Återigen är det viktigt med hur stort terrarium det rör sig om.

Jag skulle ändå rekommendera att du kollar upp vilken art du vill ha, och satsar helhjärtat på det istället. Du kan istället blanda diverse olika växter m.m. för att få ett snyggt vivarium som djuret kan trivas i.

33
6
NovaTerra:
Ja jag har kollat upp en hel del, troligen mer än vad somliga tar redad på innan de skaffar ett djur...
Jag har gått igenom flera sidor med info och läst säkert 70% av de skötselråd som finns här på portalen.

Tänkte för några år sedan skaffa småfisk och vattensalamander och enligt djurhandlaren gick detta väldigt bra men vad jag läst är det nog inte så bra då salamandern kommer äta och attackera fiskarna...

Nu kommer jag mest troligen skaffa en eller två Geckos som får ett eget terrarium, det blir troligen Ögonfransgecko. Det jag funderar på är att inreda terrariumet med levande växter samt jord som bottenmaterial och i jorden ha mask som kan ta hand om eventuella växtdelar m.m. Kan detta fungera eller kommer Geckosarna äta sig sprängfulla med mask? Skulle det fungera att ha Vandrande pinne eller Spökskräckor tillsammans med dem (då med risk att ödlorna äter dem)?

Jag har också funderat på att skaffa en större reptil men det väntar jag kanske lite med, det jag funderar mest på är Kungspyton, jag har också funderat på Blåtungad Skink. Dessa djur får givetvis gå själva om jag skaffar dem, möjligen placeras senare ett akvarium med ormen, jag får då testa och se om den verkar trivas med detta, fisk blir nog guppys då de är små (dels så blir nog inte ormen lika benägen att äta dem och så kan de gömma sig lättare).

2052
780
psyjoh:
Vad är det för mask du tänker på? Tar dem även hand om avföring från ödlorna? Isåfall kanske jag skulle testat det till mina små geckos..

268
19
Iguania:
Allt man kan ha i jorden som tar hand om avföring är bara bra. Hoppstjärtar och gråsuggor gör ett stort jobb, maskar lär också vara bra. Att geckosarna skulle äta av maskarna är inga problem, de är ju nästan aldrig uppe vid ytan och skulle en mask mot all förmodan slinka i är det knappast farligt, snarare nyttigt.

264
125
Bildpunkt:
Har för mig det var någon här på forumet som hade flera terrarier bredvid och över varandra med grenar som såg ut att sitta ihop.
Kanske kan vara något om man vill ha flera olika djur tillsammans utan att faktiskt ha dem i samma terrarium. :)

2052
780
psyjoh:
Är det vanlig daggmask?

2052
780
psyjoh:
Nån med erfarenhet av olika geckos tillsammans som har samma klimat? Eller det är inte att föredra?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild