Djur som passar tillsammans med varandra i terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

424
33
samthe0ne:
NovaTerra: den storleken på terrariet är ganska lagom för en ensam Skäggagam, när jag tänker mig ett "stort" terrarie tänker jag 400*200*250 cm (L*D*H). I ett sådant terrarie så går det definitivt att ha flera olika arter OM man är noga med efterforskningen
MVH Samuel

19
9
kobbe1:
hej hejpetologen!!!!! kan å kan,man kan väl ha en stäppvaran med leopardgeckos åkså men det lär ju inte sluta lyckligt för leoparderna=/ ÄVEN om du följer L80 rekomendationer på terrariestorlek!!!!!!!!!som reptilägare så strävar man efter att djuren skall må så bra som möjligt och försöka efterlikna djuren naturliga biotop,om inte annat tillgodose dera grundläggande behov som kanske inte innefattar att bli ihjäl stressad å sluta som möjlig lunch,knappast vägen till ett välmående husdjur eller?för då e man fel ute och borde kanske omvärdera sin roll som djurägare å byta hobby....mvh kobbe

19
9
kobbe1:
 hej samtheone jo det stämmer,men oftast så efterforskar folk sällan och kollar vilka arter som skulle kunna vara kompatibla med varandra=) mvh kobbe

276
119
Maqea:
En liten fundering om att blanda arter. På många av de djurparker jag varit på så har de terrarium med reptiler tillsammams med fåglar eller apor. De terrariumen är mycket stora och det är inte djur som ser varandra som mat. Jag tycker liksom att en djurpark inte borde sätta ihop djur om det var så totalt galet.

33
6
NovaTerra:
Ja jag vet att efterforskning är viktigt, jag vill ju försöka efterskapa djurens naturliga vilda miljö fast ändå i ett terrarium.

Jag skapade tråden för att ta redad på mer och kanske få veta hur andra med terrarium har, jag sätter ju inte vilka djur som helst i samma terrarium. Måttet som jag skrev är inte säkert, och givetvis får man anpassa sig efter de eller det djur man skall ha.

Förstår att det inte är så smart att ha rovdjur och bytesdjur i samma terrarie men det här med att ge sitt rovdjur levande föda är rätt dumt, man får ge dem levande insekter men inte däggdjur, märks verkligen att somliga djur inte är värda något... Snacka om dubbelmoral, varför skall vissa lida mer än andra? Det borde vara lika för alla djur, ryggrad eller ej.

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Skillnaden på vertebrater och evertebrater är att evertebrater (ryggradslösa djur) inte har ett likadant nervsystem och därmed inte kämner av smärta på samma sätt. Dessa djur lider alltså inte av att bli bortmatade levande. Det dinns heller ingen avlivningsmetod för dessa djur som skulle kunna vara "mindre plågsamt" heller. Det är alltså anledningen, har inget med hur mycket eller lite varje djur är värt :)

2052
780
psyjoh:
Undrar bara när detta kom att man ej fick mata med levande? För 15 år sen sålde jag min sista orm och jag matade alla sex jag hade endast med levande föda..

Medlem i SHF
67
26
Sofie:
psyjoh, jag tror att det var för 3-4 år sen.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Maqea, en stor anledning till att många tropikhus och djurparker blandar arter, är för besökarnas skull. Har man enbart ett stort terrarium med grodor i, så kan det se tomt ut ifall de gömmer sig. Därför ser man ofta terrarium med grodor och exempelvis Morelia viridis, eller terrarium med gröna leguaner och sköldpaddor.

Vissa kombinationer fungerar såklart någorlunda bra, och många terrarium är lite större hos djurparkerna och tropikhusen än vad man vanligtvis har hemma. Men det finns alltid en risk med att blanda.

33
6
NovaTerra:
Smilla jag menar inte bara smärta utan andra faktorer, det är intressant och omdiskuterat men exakt hur mycket som är impulser och medvetande på vissa djur vet vi ju inte med säkerhet. Vi kan ju inte heller fråga djuren hur mycket smärta de känner, vi vet i princip bara hur de är uppbyggda och vi känner till deras beteende. En mask t.ex. kan tydligen skrika om man skadar den. Men jag förstår hur svårt det är att avliva en insekt, personligen tycker jag dock att man borde få ge levande föda så länge de slipper onödigt lidande men det är väl svårt att undvika med de flesta djur...
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild