Exo terra-värmekabel smälte sönder botten!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

2966
1648
Hoggaforfan:
Samma märke men olika längd SKA vara samma grad oavsett var du mäter. Att de inte är det är pga dålig kvalitet.

333
97
leolina:
fluffis skrev:

Ska det bli samma, är det det du säger? Ska de vara av samma fabrikat också? Nu tillkommer du med nya grejer ju :D Men igen, då skulle man aldrig behöva dimma eller använda termostat?

Ja, det ska bli samma! Jo, termostat eller dimmer kan behövas beroende på hur kabeln/mattan placeras. Ju mer kabeln/mattan kapslas in, desto varmare blir DET :)

1685
794
fluffis:
Godmorgon :)
Nu har jag mätt värmekabeln igen genom att lägga ut den slingrande på golvet utan överlappningar och då fick jag ett annat resultat. Det kallare golvet kanske påverkade lite men inte så mycket tror jag. Resultatet blev från 26 grader till 38 på något enstaka ställe men de flesta gångerna visade den mittemellan. Jag börjar mer och mer tro på teorin att värmekablar ska komma upp till ungefär samma temperatur. Speciellt när jag upptäckte att det faktiskt kan skilja rejält och bli rejält varmt om värmekabeln ligger i en hög, som jag gjorde igår. Jag visste att omgivningen kan påverka men inte att den skulle göra det så mycket.

Jag börjar tro på att tillverkarna försöker uppnå samma temperatur på sina produkter. Jag tror inte tror inte att behovet för produkter som är varmare än 35 grader, är så stort. Sen hurvida de lyckas med detta är en annan sak men temperaturspannet verkar trots allt inte så jättestort .

Jag är inte sen med att säga att jag inte har rätt, när det pekar på att jag inte har rätt :)

160
91
turboadde:
Jag har en exoterras värmekabel 25W som jag ringla ihop som en kanelbulle och lag i botten på ett osb terrarium med sand över och sen en exoterra stora vattenskål över den. Den vart fruktansvärt varm bara osa bränt i hela terrariet och nu när jag flytta terrariet från golvet upp till bänk så såg jag att golvet var alldeles bränt. Jag trodde dom kunde bli varma men aldrig så varma på så kort tid. Har jordfelsbrytare med. Nu sitter en B2 puls termostat på kabeln...

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
turboadde skrev:
Jag har en exoterras värmekabel 25W som jag ringla ihop som en kanelbulle och lag i botten på ett osb terrarium med sand över och sen en exoterra stora vattenskål över den. Den vart fruktansvärt varm bara osa bränt i hela terrariet och nu när jag flytta terrariet från golvet upp till bänk så såg jag att golvet var alldeles bränt. Jag trodde dom kunde bli varma men aldrig så varma på så kort tid. Har jordfelsbrytare med. Nu sitter en B2 puls termostat på kabeln...

Att rulla ihop kabeln som du beskriver är farligt, enligt beskrivningen ska kabeln aldrig ens korsa varandra har jag för mig. Du ska absolut aldrig göra på detta viset, då kan du lika gärna ställa in ett värmeljus...

Den ska ligga i S-kurvor, med minst 3-4 cm mellan kablarna, jag har nog haft 8-10 cm emellan slingorna.

218
47
asus:
turboadde skrev:

wait what? O,o

333
97
leolina:
Åter igen! - Läs bruksanvisningen till kablar och mattor så slipper ni sånna här "överraskningar" :)

20
0
JSpinord:
Exo Terras värmekablar, kan man ha dom i terrariet när det är hög fuktighet eller ska man ha dom utanför?

2966
1648
Hoggaforfan:
JSpinord skrev:
Exo Terras värmekablar, kan man ha dom i terrariet när det är hög fuktighet eller ska man ha dom utanför?

De ska vara helt vattentäta, åtminstone i teorin.

2052
780
psyjoh:
Har du glasterrarie så är det väll lika bra att sätta fast den undertill så slipper du möjliga problem. Har du däremot trä så ha den inne..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild