Exo terra-värmekabel smälte sönder botten!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

1685
794
fluffis:
Hoggaforfan skrev:
En korrekt värmekabel behöver inte dimmas. Effekten har inget med temperaturen att göra utan hur mycket den klarar att värma upp till en bestämd grad. Man skulle kunna ha en 3000W värmekabel under en sån plastlåda utan problem då de bara ska bli ~30-35C

Skulle alla värmekablar hålla sig till 30-35 grader menar du? Min visar 53,9 grader just nu. Jag satte i kontakten för 5 minuter sen och har ingen dimmer eller något sånt. Jag använder en IR-termometer.

Efter lite fler mätningar visar den allt från 41-66 grader och det började lukta bränt så jag drog ur kontakten igen :)

2966
1648
Hoggaforfan:
De bör göra det är väl mer korrekt ordval ^^
Ja den hade jag slängt. Behöver du köpa värmekabel? :-P
Egentligen borde kablarna vara specificerade med temperatur och W och inte bara W. Värme/kyla är en gigantisk vetenskap

333
97
leolina:
Hur ska de kunna specificera temperaturen på kabeln när det är omgivningen och hur den placeras som avgör hur varm den blir? Det skulle ju vara en omöjlighet...

333
97
leolina:
fluffis skrev:

Skulle alla värmekablar hålla sig till 30-35 grader menar du? Min visar 53,9 grader just nu. Jag satte i kontakten för 5 minuter sen och har ingen dimmer eller något sånt. Jag använder en IR-termometer.

Efter lite fler mätningar visar den allt från 41-66 grader och det började lukta bränt så jag drog ur kontakten igen :)

Hur har du kabeln?

1685
794
fluffis:
leolina skrev:

Hur har du kabeln?

Ute i snön i 35 minusgrader. Bara skojar :) Den används inte och ligger i en hög ovanpå en Smartstorelåda. Skulle det blivit skillnad om jag rätade ut den menar du?

2966
1648
Hoggaforfan:
leolina skrev:
Hur ska de kunna specificera temperaturen på kabeln när det är omgivningen och hur den placeras som avgör hur varm den blir? Det skulle ju vara en omöjlighet...

Nejdå, den blir ju en viss grad, vilken effekt den graden har beror på omständigheterna.

1685
794
fluffis:
Hoggaforfan skrev:
De bör göra det är väl mer korrekt ordval ^^
Ja den hade jag slängt. Behöver du köpa värmekabel? :-P
Egentligen borde kablarna vara specificerade med temperatur och W och inte bara W. Värme/kyla är en gigantisk vetenskap

Jag är fortfarande inne på att ju högre effekt, desto högre temperatur. Därför tycker jag inte att min uppmätta temperatur är konstig. Mina värmemattor och värmekablar med hög effekt visar höga temperaturer, därav att jag har dimrar överallt och att vi i hobbyn har rekommenderat dimrar och termostater i åratal. Jag använder inte dimrar för att det är kul! :D

Med din filosofi Hogga, att värmekablar alltid ska vara 30-35 grader så hade ju aldrig någon dimmer eller termostat behövts eftersom det är en ganska optimal temperatur.

Och till Leolina angående Watt och större värmemattor: Min karl menar lite tvärtom att effekten är väldigt mycket kopplad till värmen. Dvs 35 W blir väldigt mycket varmare än 10 W. Att 35 W-mattan är större är sant vilket betyder att det blir förluster i form av värme och värmeelement jämförelsevis mot en mindre matta. Dessa förluster är dock minimala.

333
97
leolina:
Jaja, jag skulle skrivit "hur varmt DET blir" Hoggaforfan så hade du fattat att vi egentligen pratar om samma sak ;) Du och jag verkar ha förstått detta men jag tror knappast att de som säljer/tillverkar värmemattor och kablar skulle vilja sitta och besvara alla felanmälningar som skulle komma in om defekta kablar/mattor som ger fel temp om de valde att skriva dit tempen ;)

333
97
leolina:
Fluffis, lägg ut 2 kablar med olika watt av samma fabrikat raklånga och helt öppet och mät sedan temperaturen på dem så ser du själv, detsamma med mattorna...

1685
794
fluffis:
leolina skrev:
Fluffis, lägg ut 2 kablar med olika watt av samma fabrikat raklånga och helt öppet och mät sedan temperaturen på dem så ser du själv, detsamma med mattorna...

Ska det bli samma, är det det du säger? Ska de vara av samma fabrikat också? Nu tillkommer du med nya grejer ju :D Men igen, då skulle man aldrig behöva dimma eller använda termostat?

Jag har ju testat detta och det är därör jag har sprungit och köpt dimrar, det skulle jag inte gjort annars :) Värmekabel har jag bara en av och alla värmemattorna används för tillfället så jag får väl göra något test till vintern när ormarna vintervilar :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild