Exo terra-värmekabel smälte sönder botten!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

2
0
Neotox:
Någon som har länk/ar till några bra billiga temostater, hittar ingenting på varken clasohlsson eller biltema, och de andra övriga som finns på djurbutikerna kostar en jäkla massa mer än jag är villig att betala...

741
681
Binks:
Vill du vara säker så köp en av de "riktiga" som är för terrariebruk.
Har själv en habistat som jag köpte av en som lagt ner hela sin hobby så jag fick den till bra pris.

Så ett tips är ju annars att leta på begagnatmarknaden då de är någon då och då som säljer av sina grejer.

155
39
kosinuss:
Nej jag har inte någon länk.  Med termostat från djur affären så är det en billig försäkring, att inte något ska hända. 

2966
1648
Hoggaforfan:
Stefan "Phalagorns" matta brann upp. Den var väl Exo Terra den med.
Själv har jag mest problem att de inte producerar någon värme. Väldigt kul när man gjutit 30kg betong att upptäcka att kabeln gått sönder.

2
0
Neotox:
Ajfan det är det jag är orolig för med att skiten ska brinna upp. Tänkte ha det till foderdjuren så det blir lite varmt men kör kanske med lampor istället är nog billigast att värma upp med några sådana, om jag inte hittar någon billig termostat någonstans.

1685
794
fluffis:
Det här med att värmemattor skulle brinna upp och att man inte kan lita på något tycker jag är överdrivet. Det är dock bra om man har kunskaper såklart. Och även att man mäter saker och ting så att man faktiskt vet vilken temperatur det är. Och att man kollar att plasten/material tål temperaturen.

Nu när jag läser ursprungsinlägget igen så ser jag att TS använder 15 W värmekabel. 15 W är ganska hög effekt och behövs dimmas/regleras, vilket han inte gjorde. Han kollade heller inte upp hur mycket plastlådan i fråga tålde. Så när jag tänker efter är det inte alls konstigt att det gick som det gick. Och vilket märke det var på värmekabeln spelar ingen roll. Den var för varm och petboxen klarade inte den värmen helt enkelt.

Angående värmemattor som "brinner upp" och liknande historier som jag har hört... så är det gemensamt för dem att det hände för en del år sen. Detta har vi redan diskuterat i en annan tråd men min åsikt (som jag har lärt mig från min sambo) är att i dagens bostäder är man mycket säkrare eftersom man sätter in jordfelsbrytare som skyddar mot incidenter. Det hade man inte tidigare. Har man det och något händer med strömmen så bryts strömmen direkt. Ser man till att ha jordfelsbrytare hemma så ska sådana incidenter elimineras. Dessutom kom vi fram till i förra tråden att man ska byta ut sina värmekällor då och då. Värmemattan lär ju slitas precis som alla andra produkter.

333
97
leolina:
Det är oroväckande få som läser bruksanvisningen till sina mattor och kablar. Om hela kabeln på 3,5 meter har rullats och lagts under petboxen är det inte så förvånande att det blivit som det blivit.

En liten parentes i samanhanget är att det ofta frågas efter wattantalet när man pratar mattor och kablar men få som gjort kopplingen att wattantalet hör samman med längden på kabeln och storleken på mattan. Ju högre wattantal, desto längre kabel eller större matta. Kabeln/värmemattan avger inte mer värme per meter eller cm för att wattantalet på paketen är högre...

Dimmer 10-60W:
www.clasohlson.com/se/Elektronisk-sladdimmer/36-4263

Dimmer 40-300W:
www.clasohlson.com/se/Dimmer/36-2337moreinfo

2966
1648
Hoggaforfan:
En korrekt värmekabel behöver inte dimmas. Effekten har inget med temperaturen att göra utan hur mycket den klarar att värma upp till en bestämd grad. Man skulle kunna ha en 3000W värmekabel under en sån plastlåda utan problem då de bara ska bli ~30-35C
En dimmer ändrar temperaturen men inte värmeförmågan så att säga. 

En plastlåda (Smartstore) ska tåla +120C men lär tåla mer och ingen korrekt fungerande värmekabel ska bli så varm. 
En PET-flaska smälter vid 100C som referens

1685
794
fluffis:
leolina skrev:
Det är oroväckande få som läser bruksanvisningen till sina mattor och kablar. Om hela kabeln på 3,5 meter har rullats och lagts under petboxen är det inte så förvånande att det blivit som det blivit.

En liten parentes i samanhanget är att det ofta frågas efter wattantalet när man pratar mattor och kablar men få som gjort kopplingen att wattantalet hör samman med längden på kabeln och storleken på mattan. Ju högre wattantal, desto längre kabel eller större matta. Kabeln/värmemattan avger inte mer värme per meter eller cm för att wattantalet på paketen är högre...

Jag håller med om att ju högre effekt, desto större produkt (yta), men efter mina mätningar blir det också varmare med högre effekt. T.ex. en 7 W värmematta behöver jag knappt dimma medan en 35 W-matta blir kolossalt varm.

2966
1648
Hoggaforfan:
Den totala effekten blir ju alltid mer och allt är ju beroende på storlek, yta och luftcirkulation. 
Som leolina skriver är ju den enklaste dimmning som finns är att variera hur mycket som ligger under lådan. Men även hoprullad skulle den inte bränt hål i lådan utan bara blivit väldigt varmt där i och svårt att hålla fuktigheten.

Tyvärr kan ju allt med el strula :-(
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild