Exo terra-värmekabel smälte sönder botten!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

1275
1725
Falk:
Har ju hört talas om mattor som börjat brinna

164
35
anders890:
Ja Falk det har jag oxå hört talas om, men det skulle vara intressant att få det bekfräftat av första hands uppgifter. Det är ju ganska viktiga saker att informera om, det handlar ju trots allt om brandsäkerhet, och jag kan tänka mig att många använder sig av kablar och mattor till sina reptiler för uppvärming.

164
35
anders890:

1275
1725
Falk:
Nånting har ju helt klart blivit fel där

10
1
Patrik:
När man brukar höra om värmemattor som fått knäpp så brukar det ofta handla om "flexwatt" värmemattor man kan köpa i lösmeter, tror de används mest i USA.

Men i detta fallet hade du värmekabeln korsad eller lagd med väldigt litet mellanrum?

164
35
anders890:
Ej korsad, men däremot lagd med "litet mellanrum" i en rund slinga under petboxen.

197
16
SibiriskTiger:
En tumregel är ju att alltid koppla en dimmer till både mattor och kablar och reglera värmen med den. Mattor är oftast värre än kablar vad gller att bli överhettade, men klart kan kablarna bli på tok för varma om det är "kompakt" där de ligger. Så ta för vana att koppla en dimmer till alla värmekällor som befinner sig under eller i terrariets botten! :)

741
681
Binks:
Termostat is your friend! :)

164
35
anders890:
Ja det verkar vara det bästa :-) någon som har tips på bra termostat eller dimmer?

197
16
SibiriskTiger:
finns billiga på både biltema och claes ohlson som funkar utmärkt till både kablar och mattor. jag rekommenderar också en termometer som mäter värmen på platsen där kabeln/mattan ligger. det gör det väldigt enkelt att ställa in temperaturen rätt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild