Myter...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Har för mig att de va en asiat som blivit uppäten... vuxen man men inte så stor ändå så att säga :)

270
80
Mjos:
Inte ens om ormen börjar vid fötterna? :P

164
35
anders890:

953
1840
peter54:
Mjos
Då måste människan vara bunden med rep och barfota, låter som mord i mina öron ;)

anders890
Jag tror inte på de där bilderna, de är skapade för att sätta skräck i folk. Den dagen det kommer en bild som visar hur en orm fixar att ta sig förbi axlarna på en människa ska jag ändra uppfattning direkt. Jag läste någonstans att det redan avslöjats som en bluff den där bilden med de uppsprättade nätpytonormen och mannen.

164
35
anders890:

Rätta mig om jag har fel, men ormar börjar väl nästan alltid med huvudet först på sitt byte, om den nu inte gör ett untandtag förstås!? Jag har dock hört, vid flera olika tillfällen och från olika källor (dokumentärer/tv-serier/personer i media) att nätpytonen är den enda ormen i världen som påstås ha dödat människor, vet ej om dom menar ätit upp människor också. Jag betvivlar självklart sanningen i det också, men det borde absolut inte vara osannolikt att en stor pyton har dödat och ätit upp en liten människa t.ex barn osv. Alla olyckor som händer i dom områdena där det finns stora ormar har ju kanske inte den bästa media rapporteringen utåt mot världen heller..

164
35
anders890:

edit: menar självklart den enda ormen som har dödat människor av dom ormar som kramar ihjäl sina byten :)

424
33
samthe0ne:
Har nyligen hört ett påstående i 2:a eller 3:e led på temat "mät-myter" om en relativt stor orm som hade lagt sig spikrak jämte ägarens sambo och när hon ringde honom så sade han åt henne att snabbt som attan slänga in ormen i terrariet och på inga vilkor som helst släppa ut den igen innan han var hemma, och knappt ens då, enligt ägaren så skulle den ha gjort så för att kolla om kvinnan i fråga fick plats inne i ormens kropp.
Men som peter54 säger så har jag svårt för att tro att det skulle stämma: dels börjar ofta ormar vid huvudet för att det ger minst motstånd: leder och ben gör att det lättast slinker ner den vägen, vänder de på bytet så är det riskt för att klövar och annat skit river upp dem invändigt. Men också då det med axelpartiet, huvudet på en människa är en sak, men att bryta upp käkarna så mycket så att de lyckas kränga dem över en normalbred person? Det har jag ytterst svårt att se. 

82
16
Bremnes:
samtheOne: Det där är en klassisk myt som inte bottnar i någon sanning över huvudtaget. Finns i en mängd tappningar och varianter. Ett tips till folk här inne är att om ni hör någon nämna denna myt så skratta och skämm ut dem ordentligt så denna förbannade myt inte fortsätter! ;)

953
1840
peter54:
anders890
Nja, jag skulle nog säga att samtliga boa- och pytonormar som är någorlunda stora, kanske +2 meter, definitivt har kapacitet att döda en människa. Flera arter än nätpyton har dödat människor, de flesta som blir dödade av sin egen pyton har blivit dödade av tigerpyton, den burmesiska (P. molurus bivittatus) Om en sådan orm lyckas dra till runt halsen samtidigt som den har grepp med både käft och svans, så är en människa körd på några få sekunder.

Jag har själv upplevt en sådan situation med min egen tigerpyton för länge sedan, 1976 eller 1977. En kompis hängde honan i mitt tigerpytonpar, som då var ungefär 2 år gamla, runt halsen. Jag sa till honom att hålla koll på svans och huvud på ormen, för hon var inget vidare gemytlig i sitt beteende. Jag såg hur ormen tryckte nosen i fjunet i nacken på honom och plötsligt öppnade och bet till samtidigt som hon låste svansen under hans vänstra arm och blixtsnabbt drog till runt halsen. Hela förloppet skedde på en sekund och jag hann inte reagera.

Jag grep tag i ormens svans och började linda upp den och då släppte hon taget om kompisens nacke och gjorde utfall mot mig istället. Min kompis var blå i nyllet och det tog ett bra tag innan han fick ordentligt med luft genom strupen. Jag garanterar att han aldrig hängde en orm runt halsen igen.

164
35
anders890:
Intressant men skrämmande upplevelse Peter, ja man ska verkligen ha mycket respekt och vett innanför pannbenet när man hanterar större ormar! Jag kanske ska förtydliga att jag menar då dödsfall i det vilda, i hobbyn har det väl hänt olyckor med tragisk utgång flera ggr, och så vitt jag vet så är det i USA dom flesta dödsfall dödsolyckorna ha skett.
Hur som helst så tror jag att en fullvuxen pytonorm kan ha kapacitet att döda och svälja ett mindre barn, vet dock ej om det har inträffat, men det borde inte vara en omöjlighet.
Nu kanske det här är lite off topic, men hur gick det för dom där barnen (2st) som blev dödade av en pytonorm som rymt från en zooaffär, tror det var i Kanada?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild