Tjabba..
Idag hade jag en synnerligen intressant diskussion med en jobbarkompis. Han hade hört om mitt obscena intresse (herptiler) och ville berätta om ormarna i hans hemland och lära mig lite nytt och spännande om dessa djur...
Jo, han växte upp i Bosnien och berättade bland annat om en orm som var supergiftig men som även drack mjölk. Detta gjorde den genom att hålla fast i kossans ben med sin svans och genom att linda svansen runt båda bakbenen samtidigt vilket förhindrade kossan att gå. Sen drack ormen mjölk direkt från spenarna...
En annan orm, förresten världens giftigaste, reste upp framkroppen precis som en kobra och sen började den jaga människorna som tittade på den. Den enda chansen att klara sig var att springa så att ormen fick solen i ögonen för då blev den förblindad och avbröt jakten. Om det var molnigt var det kört, för ormen var snabbare än den snabbaste människan...
Där finns även en grön ödla på dryga decimeter som gärna hoppar upp på människans rygg och biter tag i nacken och dricker blod. Det är omöjligt att bända upp käkarna på den och enda sättet att bli av med den är att dricka åsnemjölk för den avskyr verkligen smaken av åsnemjölk...
Det finns även vissa utvalda människor som kan prata med ormarna... De sätter sig någonstans ute i naturen och ger ifrån sig ett visslande ljud. Inom en timma så är det hundratals, ibland tusentals, ormar runt den här personen. Då gäller det för honom att inte reta ormarna för då spottar de gift på honom, men med lite tur så kan han locka med sig alla ormarna likt Råttfångaren från Hameln...
Som sagt; en synnerligen intressant diskussion...
Henke :)