Motion om anmälningsplikt för alla reptiler

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1275
1725
Falk:

Men ska man förbjuda giftormar så ska även hästar och hundar över 5kg, ja allt som kan anses farligt förbjudas.

Men tanten Betty Malmberg (M) har nog ingen större koll på hur hobbyn ser ut och svamlar

478
592
Rottenroth:

Så om det ska vara ok att hålla ogiftiga ormar så låt säga en fullvuxen tigerpyton är inget hot mot en människa då? Eller en Morelia kinghorni som kan göra rätt fin skada på en person.

Tycker en palmis känns lite lättare än en sådan.

Ska man reglera får man ju utgå från att man ska registrera alla potentiellt farliga för människors hälsa, det även inkluderat inom ogiftiga för det finns ogiftiga som tar kål på människor också. Man ska aldrig glömma det, speciellt tycker jag det är vansinnigt om en 14-15 åring får ens köpa en orm av kaliber som en tigerpyton.

Nej jag är inte för regleringarna öht, tycker det kan vara bra med ett DWAL som dom har i england dock för alla ormar som är potentiellt farliga. Men att man skulle behöva registrera en t,ex Zamenis persica tycker jag är urlöjligt.

741
681
Binks:

De är sådan dynga.

Varför skulle det vara någon form av register på vilka reptiler som olika människor har?
Vad jag har för djur hemma har väll ingen annan med att göra.

Skulle väldigt gärna vilja se en statestik på dödsfall och grova skador som blivit till följd av "djur" folk har hemma eller runt hemmet.
Kan sätta en livstids förbrukning av köttsemlor att reptiler och kryp (giftig som ogiftig) inte kommer ligga ens i närheten av toppen, snarare väldigt långt ner om inte längst ner.

Dagens sanning!

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Så salmonella risken har kommit tillbax som argument alltså?

Man kan ju faktiskt få salmonella av andra djur än Reptiler?
För att inte glömma våra livsmedel som oftast är boven.... va ju inte längesen de hittades salmonella i ICAS hallon eller Jordgubbar?

Tycker detta är helt galet att av alla djur man får ha hemma så är de just reptiler (de som generellt kräver ganska liten och lätt skötsel) som råkar illa ut?

Jag gillar egentligen inte att jämföra... men de är ju betydligt fler dödsfall/sjukdomsfall i sverige av andra djur än reptiler?

MvH Alex

150
14
Hillmans:

Hej!

Vad kul att så många engarerar sig i detta.

Våra frågor:

Att gå med i en förening talas det om. Har föreningen gjort något för att motarbeta denna motion? Länka gärna sida där detta står.

Har någon tagit kontakt med denna kvinna? Om inte, måste någon inom kort göra detta för hobbyns skull.

Mvh Hillmans

269
60
Jonas:

jämnför våran hobby med tex hästsporten så brukar våra siffror se ganska ljusa ut:)

både skador och dödsfall:)

741
681
Binks:

Vet inte om någon förening gjort något åt de, men det hoppas jag verkligen att någon gör.Själv har jag för lite kunskap i ämnet för att kunna förra en vettig diskussion.

Men motionen är väll som med mycket annat, man vill sätta regler och förbud för något man SJÄLV är rädd för eller inte förstår.
Själv skulle jag vilja lämna en motion om att all skatt jag betalar under min livstid INTE ska gå till kungahuset, för de är Sveriges största socialfall men de är en helt annan historia.

Det föreningarna tillhandahåller för medlemar, är ju kunskap och ett kontaktnät för att hålla reptiler på bästa sätt.
Sen även värna om våran rätt att ha reptiler i hemmet utan att myndigheter ska lägga sig i, vilket ni nu ser att det inte är helt självklart.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

De som sitter i SHR:s tillståndsgrupp känner till motionen och håller ett öga på den. Liknande motioner från privatpersoner, liksom denna, kommer ganska ofta och brukar alltid avslås direkt, så man behöver nog inte ligga sömnlös på nätterna för det här.

1275
1725
Falk:

Skansen Jonas backar nog upp förslaget då han inte gillar att det finns giftormar hos privatpersoner. Själv skulle jag gladeligen ta honom i örat då han argumenterar dåligt samt är en jäkla djurplågare i mitt tycke.

741
681
Binks:

Ja om de är någon som är kass med giftiga djur så är de väll Jonas.

Minns att han var och bollade med nå giftorm i studion för något årsedan och även lyckades sulla ner ormen som drog iväg efter golvet?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild