Jag kan bara svara för dem två föreningarna jag är med i.
Först och främst Alba:
Lite tråkigt att du säger nytänkade med efterföljande föreläsningar då vi har haft det på Symposiet i 23år.
Dock så tror jag att jag förstår din poäng.
Sen anser jag verkligen oss som nytänkade och hela tiden försöker utveckla våra mässor, bland annat eftersom vi varje vår skaffar tillstånd att visa huggorm och snok på mässan där vi försöker lära allmänheten hur man undviker ormar på tomten.
Vi har även visat upp sköldpaddor som folk har hittat ute.
Vi har även regelbunda träffar varje vecka, ibland två.
Alla våra möten är helt öppna för alla som är sugna på att gå med, vi har en prova på månad så man kan se om det är något för en.
Hemsidan är dåligt uppdaterad med träffarna men sköts lite bättre på Facebook.
Jag tänkte lägga upp månadens Alba-blad som kommer ut varje månad så ni kan se ett exempel på hur en månad kan se ut.
Sen är jag ganska nybliven medlem för SHF men på den korta tiden så tycker jag verkligen inte din beskrivning med inre beundran stämmer här.
Jag har inte på något sätt känt mig annorlunda mot dem som har varit med längre och skulle jag vilja säga/ändra något så tror jag absolut det skulle komma fram.
Jag har fått all nödvändig information på mejl, deras hemsida eller SHR hemsida.
Sen återigen, det är väldigt lätt att sitta och vilja se hur saker och ting ska ske utan att göra något själv.
Jag har hand om Albas hemsida och det är verkligen inget roligt jobb, men jag gör mitt bästa.
Edit: Och om inte alla har förstått det så är jag ingen tvivlare utan anledningen jag skapade tråden var för att göra reklam för föreningarna:)
Så man får bättre inblick vad som verkligen händer, inte bara förutfattade meningar eller vad man har ryktesväg.