Jobbig men nyttig läsning!
Att ha ett gratis medlemskap har ju sina uppenbara nackdelar - det finns inga pengar till att genomföra aktiviteter eller t.ex. trycka en tidning. Jag har varit delaktig i en del gratisföreningar och det är lika svårt att rekrytera medlemmar dit, så jag tror faktiskt inte det är rätt väg att gå. Däremot måste man givetvis känna att man får något tillbaka efter att ha betalat in sin medlemsavgift. Att betala vissa styrelsemedlemmar som sitter på tunga poster kanske kan göra att man behåller motivationen längre, jag vet inte, men jag tror inte det är det som skapar drivet från början i alla fall (och bör inte heller vara det). Rimliga rese- och materialersättningar är lämpligt så att man inte förlorar både tid och pengar men jag ser hellre att man byter ut styrelseposter när orken tryter än att man spenderar föreningskassan på att behålla samma personer, även om det är svårt att hitta eldsjälar.
Jag vet inte vilka lokalföreningar som StefanJr och Daniel81 varit med i men de allra flesta har åtminstone haft några aktiviteter under året, även om det varit ett sämre år för vissa. På årsmötet (som hölls efter mässan i Solna) var alla lokalföreningar representerade men har inte kallelsen gått ut till alla medlemmar är det ju väldigt beklagligt. Jag skulle kontakta styrelsen och bekräfta att de har rätt kontaktuppgifter.
Något jag kan tänka mig ställer till problem är att alla lokalföreningar har sina kanaler för att nå ut till medlemmarna med information om aktiviteter och liknande - några kanske skriver på sin egen hemsida (som inte alla kollar dagligen), en del på Facebook och andra skickar e-post. Kanske en mer centraliserad informationskanal skulle underlätta att man verkligen får ut sin information till alla?
Angående Snoken så kanske det behövs mer information om att man ska skicka in artiklar. Själv tycker jag dock att det är många som påpekar att man ska skriva artiklar med jämna mellanrum, om än det minskat något i takt med att utgivningen inte fungerat. Att tjata på enskilda medlemmar om att skriva artiklar är ett heltidsjobb och ett visst egenansvar kan jag också tycka att det finns. Har du några förslag på hur man kan öka motivationen att få in artiklar? Nu har vi som sagt en ny redaktör och jag har höga förhoppningar på ett bättre år i år för SHR:s och Snokens del.