Moment 22, hitta mentor för giftormshantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

741
681
Binks:
Som sagt man behöver inte alltid referenser.
Det väger nog tungt med referenser, men har man inga men kunskap så kan man alltid åka hem till säljaren och snacka lite och visa sin kunskap så brukar nog det lösa sig.

Även som Dan säger, skaffa nya kontakter och skapa dig ett nytt nätverk.

13
10
Janeman:
Binks skrev:
Som sagt man behöver inte alltid referenser.
Det väger nog tungt med referenser, men har man inga men kunskap så kan man alltid åka hem till säljaren och snacka lite och visa sin kunskap så brukar nog det lösa sig.

Även som Dan säger, skaffa nya kontakter och skapa dig ett nytt nätverk.

Tack! Men jag känner nästan alla stora uppfödare i Sverige och utomlands ! Har gjort en del resor tillsammans med dem till mässor! Så det löser sig nog!
När vi ändå pratar om ansvar så undrar jag hur många är det som har giftormstillstånd i Sverige eller inte har det trots att de har giftormar!

Medlem i DHF
1083
777
Westman:

Janeman skrev:

När vi ändå pratar om ansvar så undrar jag hur många är det som har giftormstillstånd i Sverige eller inte har det trots att de har giftormar!

Har inget  och behöver inget  :)

1275
1725
Falk:
Vi som har tränat på gym behöver inga tillstånd

2052
780
psyjoh:
Det där med tillstånd är väl bara en regel som skiljer från kommun till kommun?
Det är ingen lag om jag förstått det rätt? 

1685
794
fluffis:
Kommunerna är inte på något vis inne på att "sätta dit någon" som inte har tillstånd (i en kommun där man ska ha det). Deras uppgift är att kommuninvånarna ska kunna bo säkert och trivas i deras kommun. Att en vanlig ogiftig orm skulle vara ett hot mot kommuninvånarna känns förlegat tycker jag, och så resonerar handläggaren i min kommun också. Däremot giftormar tycker jag själv känns relevant för kommuner att hålla koll på. Det kan hända vad som helst: brand, översvämning och annat som myndigheter övervakar, och i de lägena vill de såklart försöka hålla både personal och invånare säkra.

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Jättebra att yngre gifthållare står på sig mot spekulanter som inte kan/vill ange referenser. 

Spelar ingen roll om man jobbat som vakt eller tandläkare, går på gym eller är Jehovas vittne, om säljaren inte vill sälja så är det ju nåt man bara får acceptera. Oavsett om man tycker det är rättvist eller ej.

Sen är det ju så att det inte alltid krävs tillstån, det beror ju på var och hur man bor (detaljplan etc).

13
10
Janeman:
Handlar ju inte om att man inte lämnar referenser ! Utan att de inte finns i deras krets! Och vem du är i vardagen har väldigt stor påverkan vilket ansvar man tar i olika sammanhang ! I Jönköping så krävs tillstånd och det kostar tror jag ca: 1200kr och de brukar åka hem till en för att kolla så allt är rätt enligt de krav som gäller! Jag var referens för Jönköpings kommun förr, hur man förvarade sina djur i hemmet! 
Obs! Jag har aldrig blivit nekad utan bara blivit bortglömd för att man varit borta ifrån denna hobby och med giftormar! Det jag vill säga är att man inte blir trodd för att man varit ifrån i ett decennium! Tycker det är jättebra att man säljer till rätt människa!
Men som alla brancher finns det människor som inte ska hålla på det de gör ändå att de har fått klartecken! Micke

13
10
Janeman:
Detta gäller i Jönköping!

13
10
Janeman:
Märkligt att man kan dömas till fängelse om man inte har tillstånd i Jönköping men i andra städer så behöver man inte tillstånd alls! Trodde lagen gällde hela landet ! Känns som man bor i en delstat med egna lagar och domstolar!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild