Energi optimering.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

46
10
Volou:
Tja jag har just börjat kolla på och optimera mina terrarium. Mina fundering är om jag kanske har överdrivet lite. Hos min skäggis har jag en hid lampa, en värme lampa, en t5 ramp med uv och sen led som dags ljus. Samma sak hos min taggsvans och mina halsbands leguaner. Just skaffat smart pluggar och om man ska tro dom så drar allt detat ca 100kwh per vecka. Det blir ju 5200 kWh per år i runda slängar. Kan jag banta ner det lite eller är det bara le och se glad ut??

271
252
Formula76:
En HID ger väl både värme och UV? Räcker det inte med den och dagsljus LEDen?

5613
4296
Tropfrog:
Vad har du för terrarium? Ett träterrarium är naturligt bättre isolerande än glas. Då kan man komma undan med mindre värmekälla och det gör ju stor skillnad. Även glas går att tilläggsisolera för mindre förlust. 

Sen tanke som inte har direkt med reptiler att göra, men väl energioptimering. Vad har du för uppvärmning i ditt hem? All energi som förbrukas slutar som värme. Om du har uppvärmning på termostat så kommer all energi du sparar i terrariet addera större förbrukning i din uppvärmning. Det är ett helt och hållet linjärt förhållande. Om ditt kwh pris för uppvärmningen kostar lika mycket eller mer än din hushållsel finns det ingen anledning att försöka energioptimera i ditt terrarium. Det är helt enkelt suboptimering. I Sverige är tiden på året då ingen uppvärmning alls behövs i våra hem mycket kort. Det är endast under denna tid som dina försök att spara faktiskt fungerar.

Mvh
Magnus 

46
10
Volou:
Formula76 skrev:
En HID ger väl både värme och UV? Räcker det inte med den och dagsljus LEDen?

Tanken har slagit mig också, har det mest för att terrariet är rätt långt och vill ha olika värme zoner. Men kanske är onödigt.

46
10
Volou:
Tropfrog skrev:
Vad har du för terrarium? Ett träterrarium är naturligt bättre isolerande än glas. Då kan man komma undan med mindre värmekälla och det gör ju stor skillnad. Även glas går att tilläggsisolera för mindre förlust. 

Sen tanke som inte har direkt med reptiler att göra, men väl energioptimering. Vad har du för uppvärmning i ditt hem? All energi som förbrukas slutar som värme. Om du har uppvärmning på termostat så kommer all energi du sparar i terrariet addera större förbrukning i din uppvärmning. Det är ett helt och hållet linjärt förhållande. Om ditt kwh pris för uppvärmningen kostar lika mycket eller mer än din hushållsel finns det ingen anledning att försöka energioptimera i ditt terrarium. Det är helt enkelt suboptimering. I Sverige är tiden på året då ingen uppvärmning alls behövs i våra hem mycket kort. Det är endast under denna tid som dina försök att spara faktiskt fungerar.

Mvh
Magnus 

Har träterrarium och tanken har inte slagit mig. Har rätt jobbigt just i terrarie rummet. Vi har konverterat till vattenburet rätt nyligen med en bergvärme pump. Värmen styrs av utomhusguvare och en inomhus givare. Givaren är dock på nedervåningen. Och vi har inte satt upp nåt element inne hos djuren än. Dels för att terrariumen stod ivägen och dels för att det rummet är varmt av naturliga skäll. Men har värme problem där. På sommaren blir det alldeles för varmt så har satt upp en ac dock är den bara igång någon ibland när det blir allt förjävligt. Så är du duktigt påsånt här så får du gärna komma med förslag. För vi har sänkt våra energi kostnader från 19000 kWh till runt 11000 och om då min hobby står för 50% av dom 11000 så känner jag att jag måste göra nåt åt det.

5613
4296
Tropfrog:
Ok. Bergvärme ger ju bättre utväxling per kWh än den energin du förbrukar i terrariet, så klart värt att titta på.

Jag kan inte säga att jag är någon expert på skäggig eller taggsvansvaraners behov. Men en tanke jag fick var för de dagarna det blir för varmt i rummet. Värma i terrariet och kyla rummet låter onödigt dyrt. HID förstår jag avger mycket värme. Det kanske inte behövs dessa dagarna? Kanske det går att byta den mot annan uv källa som inte avger så mycket värme på somrarna? Du sparar ju dubbelt om energiförbrukning går ner både med mindre strömförbrukning i terrariebelysning och AC.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1128
1356
NellyNiklas:

De djuren du har är framförallt värmeälskande djur (jag tänker då främst på varanerna.) Fördelen med "HID" lampa över t5 uvb lysröret är ljusintensiteten och möjligen UVA nivåerna. Ljusintensiteten ger en visuellt tydlig och intensiv ljusbild. Den bör dock inte vara djurets enda uv och värmekälla och den fungerar på samma sätt som föregångaren, MVB lampan, att det är väldigt svårt att balansera rätt uvb nivåer med soltemperaturen. Som regel blir det för lite eller för mycket av det ena. HID lampan är därmed ett komplement till värmelampan (exempelvis glödtrådslampa) OCH t5 uvblysröret. 

Personligen anser jag att HID lampan kan ersättas med en intensiv LED spot, då t5 lysröret avger i mångt och mycket samma och i många fall bättre UV spectrum än HID lampan och det som t5 lysröret fattas, ljusintensiteten, kan en Sansi växtlampa lösa. 

T5 uvb lysröret har även en längre beräknad livslängd än HID lampan.

Så, den optimering jag kan tänka mig skulle vara att ersätta HID lampan med en Sansi LED spot. Hur mycket optimering det blir i slutändan, i kronor och öre, kan jag dock inte svara på.

Mvh
Niklas

46
10
Volou:
Tropfrog skrev:
Ok. Bergvärme ger ju bättre utväxling per kWh än den energin du förbrukar i terrariet, så klart värt att titta på.

Jag kan inte säga att jag är någon expert på skäggig eller taggsvansvaraners behov. Men en tanke jag fick var för de dagarna det blir för varmt i rummet. Värma i terrariet och kyla rummet låter onödigt dyrt. HID förstår jag avger mycket värme. Det kanske inte behövs dessa dagarna? Kanske det går att byta den mot annan uv källa som inte avger så mycket värme på somrarna? Du sparar ju dubbelt om energiförbrukning går ner både med mindre strömförbrukning i terrariebelysning och AC.

Mvh
Magnus 

Om man läser vad dom andra säger så kanske hiden kan ersättas mot en led spot. Då sjunker både tempen och förbrukningen. 

46
10
Volou:
NellyNiklas skrev:
De djuren du har är framförallt värmeälskande djur (jag tänker då främst på varanerna.) Fördelen med "HID" lampa över t5 uvb lysröret är ljusintensiteten och möjligen UVA nivåerna. Ljusintensiteten ger en visuellt tydlig och intensiv ljusbild. Den bör dock inte vara djurets enda uv och värmekälla och den fungerar på samma sätt som föregångaren, MVB lampan, att det är väldigt svårt att balansera rätt uvb nivåer med soltemperaturen. Som regel blir det för lite eller för mycket av det ena. HID lampan är därmed ett komplement till värmelampan (exempelvis glödtrådslampa) OCH t5 uvblysröret. 

Personligen anser jag att HID lampan kan ersättas med en intensiv LED spot, då t5 lysröret avger i mångt och mycket samma och i många fall bättre UV spectrum än HID lampan och det som t5 lysröret fattas, ljusintensiteten, kan en Sansi växtlampa lösa. 

T5 uvb lysröret har även en längre beräknad livslängd än HID lampan.

Så, den optimering jag kan tänka mig skulle vara att ersätta HID lampan med en Sansi LED spot. Hur mycket optimering det blir i slutändan, i kronor och öre, kan jag dock inte svara på.

Mvh
Niklas

Har haft funderingar runt led, men har haft svårt å hitta on det är bra eller dåligt. Många olika åsikter om den frågan. Kan du kanske skicka en länk eller ett model nummer på en sån sansi led spot??

5613
4296
Tropfrog:
Det är väl bara för allmänbelysning? Inte för värme eller UV? Då går ju vilken led belysning som helst. Om du har växter hos djuren rekommenderar jag dock en fullspektrum växtlampa med mer focus på rött och blått spektrum. Tex den här pm det är viktigt att det är sansi:

www.hydrogarden.se/produkter/vaxtbelysning/led-vaxtbelysning/sansi-led-e27/sansi-led-vaxtlampa-e27-10w-fullspektrum

Men det finns så mycket att välja på och jag ser inte det som nödvändigt att det står sansi på den. Troligtvis tillverkas de flesta växtspottar i samma fabrik och får olika brand på dem på vägen ut.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild