Färdigt terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
2
Linus10:

Hej!

Tänkte fråga om det är någon butik eller någon person som säljer färdiga terrarium?

Alltså t.ex till Crested Gecko / Ögonfransgecko med 3D bakgrund och vattenfall med fogger. För såg på tropikmässan att det var folk som sålde det. Är det någon som säljer det nu? är rätt så sugen på att veta.

Mvh Linus

87
82
Spikedreptiles:
Linus10 skrev:
Hej!

Tänkte fråga om det är någon butik eller någon person som säljer färdiga terrarium?

Alltså t.ex till Crested Gecko / Ögonfransgecko med 3D bakgrund och vattenfall med fogger. För såg på tropikmässan att det var folk som sålde det. Är det någon som säljer det nu? är rätt så sugen på att veta.

Mvh Linus

Terrariebyggarna säljer iallafall själva terrariumet och även cyberzoo. Finns säkert även fler lokala butiker som säljer terrarium. För inredning så är det bästa att göra själv eller hitta en privat person som bygger.

Mvh Jonatan 

7
2
Linus10:

Spikedreptiles skrev:

Terrariebyggarna säljer iallafall själva terrariumet och även cyberzoo. Finns säkert även fler lokala butiker som säljer terrarium. För inredning så är det bästa att göra själv eller hitta en privat person som bygger.

Mvh Jonatan 

ja fattar! Men det jag är ute efter det är någon som kan designa och göra en inredning till ett terrarium snyggt. Men hitta en privat person som kan göra det blir tror jag svårt kan givetvis kan jag betala extra, men då måste jag hitta nån först.

Mvh Linus

87
82
Spikedreptiles:
Linus10 skrev:

ja fattar! Men det jag är ute efter det är någon som kan designa och göra en inredning till ett terrarium snyggt. Men hitta en privat person som kan göra det blir tror jag svårt kan givetvis kan jag betala extra, men då måste jag hitta nån först.

Mvh Linus

Asså jag är en sån... mupp med för mycket fritid kan man också kalla mig som kan erbjuda om du är i Stockholms trakterna

Mvh Jonatan 

7
2
Linus10:
Aa kan faktiskt kolla om jag ska upp ditt nån gång. Bor ju i Göteborg men man kan kolla hur lång tid skulle de ta ungefär 1-2 veckor? Att göra de?

Mvh Linus

Medlem i GHF
3132
1736
EmanuelKarl:
Jag rekommenderar varmt att inreda terrariet själv :) Jag kan komma på fyra skäl till detta:

1. Det är generellt sätt billigare och du har större möjligheter att få det som du vill. Dessutom lär du dig massor och har mycket kul; det är så man utvecklas i hobbyn. Ens första regnskogsterrarium blir inte alltid det vackraste, men man lär sig snabbt och om man gör smarta växtval är det inte alls så svårt att få till en lummig och fin skog till slut. Det är alltid roligare att titta på något man själv inrett än bara något man köpt färdigt.

2. Du kommer ha mycket mer koll på, kontroll över och kunskap om vad som pågår i ditt terrarium, ifall det dyker upp något som ska fixas, något som måste bytas ut osv. Det ger dig bättre förutsättningar att hålla ödlan nöjd och hålla terrariet snyggt.

3. Många av de färdiginredda terrarierna kan ha en del designfel (exempelvis vattenfallspumpar som är infogade i bakgrunden, där det är omöjligt att ta ut dem för underhåll, eller dåliga substratval som kleggar ihop för snabbt) som är sköna att slippa.

4. Alla färdiginredda terrarium jag sett folk sälja (åtminstone de som jag sett t.ex. Tropical Factory sälja på mässor) är alldeles för små för ögonfransgeckor och är oftast inredda i en stil som inte riktigt passar. Till en ögonfransgecko vill du ha massor av grenar, klättermöjligheter osv så man knappt kan se in till baksidan av terrariet. De färdiga burkarna jag ser brukar oftast vara inredda lite mer för typ pilgiftsgrodor eller vampyrkrabbor, med någon bromelia och någon klätterväxt, men en bakgrund som är nästan helt synlig framifrån och väldigt få klättermöjligheter och gömställen för en större ödla.

Visst kan du ha tur och hitta någon som säljer en begagnad inredd burk som är lämplig, och jag är säker på att även t.ex. Tropical Factory kan göra ett specialbygge med arten i åtanke, med vad lär man sig egentligen på att köpa det?

Om det specifikt är bakgrundsbygget du vill skippa så kan man alltid gå den lata vägen, som jag brukar göra, och köra exempelvis korkplattor (det har jag till min ögonfransgecko) och satsa på mycket grenar, korkrör och framförallt växter för att göra det snyggt istället. Just bakgrunden är annars fullt rimligt att köpa med terrariet om man hittar en, men åtminstone substratval och plantering tycker jag inte det finns något bra skäl att inte göra själv.

Här är en rolig metod för att göra en bakgrund som jag testade nyligen, som var förvånansvärt enkel att få en snygg struktur med, så länge man gjort lite research först: youtu.be/wd7bntNVCUs?si=evdJ4evuVD_2E80e

Ska du ha hjälp är jag helt säker på att Jonatan skulle kunna lösa en riktigt häftig bakgrund åt dig, men resten av inredningen rekommenderar jag ändå att göra själv. Växter kan man ofta köpa i något billigt kit med sticklingar från någon annan terrarieentusiast, så får man urvalet av arter på köpet men ändå egen frihet när man inreder.

Bara mina två cent i all välmening. Lycka till!

7
2
Linus10:
Ja tack så mycket för svaret det var smart och det är jag mest ute efter det är en bakgrund som någon kan göra!

Mvh Linus 

87
82
Spikedreptiles:
Linus10 skrev:
Aa kan faktiskt kolla om jag ska upp ditt nån gång. Bor ju i Göteborg men man kan kolla hur lång tid skulle de ta ungefär 1-2 veckor? Att göra de?

Mvh Linus

Mängden tid beror på vad du vill ha bakgrunden gjord av och vad du vill ha på den. Bakgrunden till min borneo display tog t.ex. 3 veckor medans mina klockgrodors bakgrund gjordes på några timmar. Även kostnaden varierar stort,  borneo bakgrunden kostade ca 3500kr medans klockgrodornas kostade ca 500kr. Du kan kolla på min profil för att se mitt arbete och om det låter intressant skicka ett meddelande till min ig @spikedreptiles kan även hjälpa dig med växter om det önskas. Men som sagt håller jag med Emanuel om att göra själv är bäst och enklast. Kan vägleda dig genom processen om du vill det.

Mvh Jonatan 

7
2
Linus10:
Spikedreptiles skrev:

Mängden tid beror på vad du vill ha bakgrunden gjord av och vad du vill ha på den. Bakgrunden till min borneo display tog t.ex. 3 veckor medans mina klockgrodors bakgrund gjordes på några timmar. Även kostnaden varierar stort,  borneo bakgrunden kostade ca 3500kr medans klockgrodornas kostade ca 500kr. Du kan kolla på min profil för att se mitt arbete och om det låter intressant skicka ett meddelande till min ig @spikedreptiles kan även hjälpa dig med växter om det önskas. Men som sagt håller jag med Emanuel om att göra själv är bäst och enklast. Kan vägleda dig genom processen om du vill det.

Mvh Jonatan 

Yeees jag skickar iväg ett litet pm i Instagram så blir de super!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild