Motsvarighet till f10 vet desinfectant

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
7
Luisreca:
Hej är ute efter något liknande till f10 som används mycket i staterna för att göra rent terrarium och för att kurera förklyningar hos reptiler

5361
4095
Tropfrog:
Så här skriver tillverkaren själv:

"De aktiva komponenterna i F10-desinfektionsmedel är cellgifter och verkar på cellmembranet och spricker det med förlust av viktiga komponenter: förstöra enzymer i cellen: störa DNA- eller RNA-sekvensen: interagerar med andra väsentliga element i cellen. Interagera med ~ SH-bindningar och bryta dem. Vid höga koncentrationer kommer dessutom att fixera de proteinhaltiga komponenterna i cellen. Ytterligare aktivitet sker via de andra komponenterna som underlättar penetreringen av cellväggen eller sporväggen, fungerar som enzymatiska gifter, kelatbildare för vissa essentiella metaller, fixa proteiner, etc. Generellt kan det beskrivas som en multi – dödlig verkan och inte specifikt riktad mot en plats på eller i cellväggen."

Det framgår inte vad exakt det aktiva ämnet är, men jag har svårt att tänka mig att det är lagligt att sälja några cellgifter till konsument i Europa.

Jag tycker inte att du skall använda dig av amerikanska källor för din djurhållning. Den är på en avsevärt lägre nivå än i Sverige och de säljer fortfarande massor av produkter som är bevisat miljöförstörande, cancerogena  eller på annat sätt olämpliga.

Nej, besök du en veterinär istället med din ödla. De kan hjälpa dig med lämpliga behandlingar, men framförallt identifiera orsak och rekommendera förebyggande åtgärder.

Mvh
Magnus 

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild