Leopardgeko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
BatQueenOFC:

Hej! Jag har en leopardgeko i ett terrarium från exoterra. 90x45x60 LxDxH 

Kan jag ha 2 stycken i det terrariumet? eller blir det för litet för 2? 


25
7
Spikedreptiles:
Det är för litet och generellt så är det aldrig en rekommendation att hålla leosar tillsammans. Det mycket möjligt att göra det men det kräver en mycket större yta än vad många är villiga att ge och även då måste du vara beredd på att separera dom ifall något går snett. 


Mvh Jonatan 

2
0
BatQueenOFC:

Spikedreptiles skrev:
Det är för litet och generellt så är det aldrig en rekommendation att hålla leosar tillsammans. Det mycket möjligt att göra det men det kräver en mycket större yta än vad många är villiga att ge och även då måste du vara beredd på att separera dom ifall något går snett. 


Mvh Jonatan 

 

 

Tack för svar :) jag har en nu, men då får hon vara själv :D 


Medlem i GHF
637
411
Jimmy:
Enligt L80 kan du hålla 2 st ödlor upp till 30 cm i ett sådant terrarie.

Bottenytan är 0,405 kvm. Kravet är 0,15 per könsomgen ödla vid grupphållning.

5161
3932
Tropfrog:
Jimmy skrev:
Enligt L80 kan du hålla 2 st ödlor upp till 30 cm i ett sådant terrarie.

Bottenytan är 0,405 kvm. Kravet är 0,15 per könsomgen ödla vid grupphållning.


L80 är väldigt generellt hållet och tar inte hänsyn till olika arters specifika egenskaper och behov.

Jag håller med föregående talare. Arten har revir på flera hundra kvadratmeter i naturen och är teritoriell i sin natur. Inte lämpligt att tränga ihop två i ett så litet terrarium. Strider kan utbyta med allvarliga skador och till och med död som följd.

L80 är främst en vägledning för djurskyddsinspektörer. Om de ser två gekkos i samma terrarium och en har revirskador kommer det att bli påpekande med krav på att separera dem. Så om man nu verkligen vill hålla två tillsammans så måste det finnas ett extra terrarium så att man kan separera dem om det blir problem. Om man nu har två terrarium så känns det onödigt att ett står tomt. Lika så bra att ha dem i vars ett och slippa problem.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild