Nybörjarfrågor bananflugor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

5384
4125
Tropfrog:
Jag odlar flugor i källaren där det är lite svalare. På sommaren är detta helt utmärkt. Men på vintern kan en kultur ta 6 veckor att utvecklas. Kring 20 grader är nog bäst. Varför satte du flugorna i kylen?

Mvh
Magnus 

11
0
schutzmarken:
Kan flugkulturerna stå mörkt, typ i ett skåp.

5384
4125
Tropfrog:
schutzmarken skrev:
Kan flugkulturerna stå mörkt, typ i ett skåp.

Det går utmärkt. Men undvik att ha dem i ett skåp under terrarium. Ofta när man får problem med kvalster är det för att de kommit ifrån ett terrarium I närheten.

Jag har mina kulturer på tillväxt i ett helt annat rum. Så fort jag skall börja mata med dem startar jag ett par nya kulturer från den som skall användas innan jag sätter den vid terrariet. Inga kulturer får flyttas från terrariet till odlingen, bara tvärtom.

3
0
Ekosystem:
Hej!
Jag undrar var man får tag i den mindre flugarten. Någon som vill sälja en kultur till mig i Skåne?

Jag är nybörjare och håller på och lär mig hur jag smidigast får detta att fungera. Det är flugor i hela köket efter att de rymmer men det går bättre och bättre.
Jag använder flugsmetspulver man blandar med vatten och testar hur jag får det att fungera på bästa sätt. Jag har märkt att har jag lite smet i burken så lever kulturen kortare tid. De äter upp den och dör ut. Jag har också märkt att när det blir ett glapp i flugproduktionen så äter grodor och akvariefisk gärna fluglarverna som jag tar från burkens väggar.

5384
4125
Tropfrog:
Ett säkert sätt att få tag i flugor är på mässan. Tyvärr ingen förrän i slutet av augusti.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
87
52
Kenneth58:
Brukar finnas medlemmar här som säljer, 
Dom små flugorna brukar jag beställa från någon affär.
Du kan också använda Hoppstjärtar.

Om grodorna inte är supersmå går det även bra med
Maggots Röd/Vit ca 250st 30kr i sportfiskeaffär.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild