Jaha.... men när det ändå pratas om bak och kladd så hakar jag på!
Man tager en vattenskål...
...och en bit tjock och lättformad aluminiumtråd från Panduro och ett stänkskydd av aluminium för stekpannor från Clasolsson. Så formar man ett lock...
...som har rätt form men inte täcker hela vattenskålen och som också är lite för stort.
Sedan börjar det... hmm.. "roliga".
Använd något bra underlag som silikonet inte fastnar på. Det får inte vara en infettad yta - silikonet ska få vara kladdigt. Jag använde Ugnsduk TFX från ovannämnda olsson. Använd något verktyg för att stryka ut det. ...och använd svart akvariesilikon.
...och detta är kladdigt!.... Mycket kladdigt!... och andra sidan ska också kladdas!
...och det här får inte ta för lång tid. Silikonet får inte hinna börja härda på ytan och sluta vara kladdigt.
...och sedan blir det ännu kladdigare!!
Täck silikonet med sån´t korksmul som Märklintågsentusiaster använder när de bygger upp minivärldar till sina tåg. Butikerna där det finns är nog lätt räknade men någonstans på internet bör det väl finnas. Annars kan man riva korkbark själv med en rasp. Det korksmul jag har använt här är till största delen köpt, brunfärgad kork men blandad med lite egentillverkat.
...och när man har kommit så här långt så är man klar och är väl bekant med den moderna tidens tjära och fjädrar! :P ;)
Ja... och när det härdat och vädrats ordentligt (det tar många dagar innan ättiklukten gått ur) är det bara att lägga locket på och Voila! - så har man en grotta att gräva ner i sanden! :)
...och vad tyckte min ödla om detta då? Inte särskilt :/ Hon ville bara vara i sin fuktgrotta och såg ingen mening med andra krypin. Kanske luktade det fortfarande ättika i hennes nos. Kanske gillade hon inte den lite gummiaktiga ytan. Kanske var det onödiga, meningslösa krypin.
Det här gjorde jag under en tid då hon inte mådde bra och strax visade sig vara en sandätare; sanden åkte ut och med den grottorna.
Ett fiffigt tips eller ett dumt tips? Det kan jag inte avgöra... men det kanske kan inspirera till något i alla fall? Jag fick idén från någon annan på nätet som byggde terrariebakgrund med silikon på något annat underlag än aluminiumnät. Frigolit kanske det var... och med torv istället för krokbarkssmul.