Separerat mina kameleontgeckohanar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

46
0
emanuelerik:

En bra växt är fredsakleja (Garderobsblomma). Idag köpte jag en murgröna som jag ansade rikitgt mkt och sen planterade direkt i mullen jag har som botten i terrariet. Den gillar och klättra och man får passa den och klippa ned den då och då, de växer fort. Jag fick en liten träspaljé som affären skulle slänga, den kan både växt o ödla klättra på. Men den kräver mkt vatten. Annars tycker jag att plastklängväxter faktiskt är ok i terrarium, såna man fäster med sugkopp på rutan. Ödlorna gillar dem också

1159
626
Temla:

Murgröna är giftig. Dom där geckosarna slickar ju på bladen så.... 

sv.wikipedia.org/wiki/Murgr%C3%B6na

Hela växten är giftig, men giftmängden i bladen är inte så stor. Giftet verkar irriterande på hud och slemhinnor och kan ge dermatit hos känsliga personer. Bären innehåller mer gift, och 10-12 bär har en laxerande effekt på en vuxen människa

46
0
emanuelerik:

ok, då måste jag kolla med Hökis Zoo där jag köpte den, dom rekomenderade den, kanske inte var murgröna, men nåt liknande.

Jag ringde dom. Dom säger att såna här ödlor inte äter växter, som större ödlor, typ skäggagamer gör. Dom sitter mest på växterna, slickar kanske lite för att markera, men inte tillräckligt för att få i sig gift på så sätt.

1159
626
Temla:

Dom dricker ju vatten genom att slicka på bladen när du duschar terrariet. Vet inte hur pass mycket irriterande ämnen bladen utsöndrar utanpå. Man kanske kan googla och se om det går att få reda på. 

"Giftet verkar irriterande på hud och slemhinnor" står det på Wikipedia. Det bör väl betyda kontakt med bladen på huden och inte att man ätit av växten.  Vilket bör betyda att giftet finns även på bladen och inte enbart om man äter av den?

34
1
ziimba:

Ja det får du gärna göra! Jag kan göra detsamma :)

242
30
Blues:

Växter som funkar är Tillandsia,Bromeliaceae,Nepenthes finns många olika sorter av dessa arter.

68
27
Adamski:

Gullranka funkar skitbra i mina terrarier som har lite fuktigare. 

46
0
emanuelerik:

Beslutade mig för att avlägsna murgrönan. Den får klättra i köket istället. Tycker plastväxter funkar bra, nu har jag både plast och riktiga i båda terrarierna

47
0
Vildlaxen:

Anders890: Det är en flaskpalm.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

emanuelerik skaffa en ficus pumila, gillar blött och växer bra och fint 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild