Tropfrog skrev:
Självklart måste man få ställa frågan. Det är upp till var och en om man vill svara. Jag gör det gärna, det får mig att tänka till och utmana mig själv. Ta inte detta fel nu. Men man måste faktiskt lära sig krypa innan man kan gå. Acceptera att du är nybörjare och välj EN väg som någon mer erfaren rekommenderar. För mig känns det som att du samlar in så mycket information så att du har svårt att processa och sortera den. I slutändan så handlar det om att du skall skapa ett terrarium till en framtida ödla. Inget avancerat utan en av Sveriges absolut vanligaste terrariedjur och en av de absolut enklaste. Så välj väg och skrid till verket. Det är först när du kan sätta in ödlan i ditt terrarium som du kan börja skaffa erfarenhet.
Här kommer en klar och tydlig rekommendation från mig som jag vet funkar bra för växterna och som med mycket hög sannolikhet är bra för din ödla också:
50% röllunda så och kaktusjord.
50% Hekla scoria.
Fyll upp till 5 cm i framkant och 10 cm i bakkant. Jorden innehåller tillräckligt med näring för växterna fram tills geckon börjar bajsa och nedbrytningen kommit igång i burken sen sköter sig allt själv.
Mvh
Magnus
Är överrumplad över ditt svar. Det träffar mig rakt i hjärtat helt ärligt, så personligt så det är lätt att ta in.
Kntrollbehovet är ett privat problem som förekommer i de flesta sammanhang. Det känns som att jag måste ha alla svar för att ge mina djur den möjligaste trygghet och samtidigt ha det estetiska. Att bla reptilägare säger att man ska göra mycket research innan är logiskt och rätt vilket jag följer under hela processen, jag finner det till och med kul. När jag inte kopplar begrepp eller inte får det svar jag söker så blir det svårare, men jag ger mig inte.. mina djur måste få det allra bästa!
Nu kanske detta övergår till någon psykologisk terapi, vilket forumet inte har någon nytta av.
Tanken var att faktiskt börja gräva mig in på var alla växter jag bör använda kommer ifrån och alla små detaljer som möjligen är tillgängliga, antar att jag får starta med bakgrunden.
Tack för alla tips Magnus, ska påbörja bygget så snart som möjligt och dokumenterar givetvis;)
Mvh Maja!!!