Äggätande orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

117
99
Lancehead:

peter68 skrev:

Jag skulle vilja se en källa på det. Det har gjorts en hel del studier på salmonella i reptiler. Exempelvis "Förekomsten av Salmonella hos reptiler i Svenska hushåll samt en jämförelse mellan två selektiva odlingsmedia" och "Eradication of Salmonella and Arizona Species from Turtle Hatchlings Produced from Eggs Treated on Commercial Turtle Farms." (Jag tror den föregående citerar den senare.)

De har inte hittat salmonella i äggstockarna. Bara i kloaköppningen. Projektet med sköldpaddorna bygger helt på att de inte föds med salmonella, utan blir kontaminerade först efter födsel. Ägg och inkubatorer desinficerades.

Jag har inte hittat någon information om att salmonella sprids på annat sätt än via fekal-oral smittväg.

Vetenskap är färskvara. Dina artiklar är ganska gamla. Den äldsta är från -83

35
12
KarlXVI:
Okey, tack för alla svaren. Men hur länge klarar sig finkägg. Kan man frysa dom för att de ska hålla längre. Jag menar, finkarna lägger väl inte ägg året om?

275
187
peter68:

Det var nytt för mig. Det gör allt så mycket svårare, på gränsen till praktiskt omöjligt. Fast när det gäller salmonella i burfåglar har jag noll koll.

Noterade också att jag uttryckte mig slarvigt. Med "Inget djur föds med salmonella" menade jag givetvis äggläggande djur. Det kanske framgår av sammanhanget.

18
58
aquatilium:
Det finns vissa invasiva serotyper av salmonella som kan hittas i äggledare (hos höns) där äggen bildas och kan även hamna i ägget. Men detta är väldigt ovanligt i Sverige. Importerade ägg från polen som förtärts "råa" enl livsmedelsverket blev ett antal människor smittade 2017. Äggen kopplade till denna leverantör återkallades. Det uppgavs inte om det var i äggen eller hanteringen/hygien omkring. Zebrafinkar häckar året runt i fångenskap. Frysa ägg (spricker) nog. Salmonella hos burfåglar ? ? ? hade voljärfåglar över 20 år men hörde ingen direkt som nämde något problem. Vildfåglar kan ju smitta så säkert burfåglar med.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild