Tillstånd för gift och ogiftiga ormar.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

90
5
azbt:

Självklar om ormen absolut inte äter dött efter en mängd försök så tycker jag personligen att det är helt okej att ge levande. 

Lite konstigt attt man skiljer på att mata med levande gnagare alt insekter. Båda är ju levande?

90
5
azbt:

Föresten fick igenom mitt tillståd för att ha orm i detaljplanerat område (lägenhet). Dock är jag i tvist med kommunen om varför tillståd krävs för ogiftiga ormar och inte andra sällskapsdjur så som hund, katt, fiskar, fåglar, insekter, ödlor, spindeldjur, giftiga grodor etc...

593
551
Redfoot:

Rottenroth! I malmö kostar det inget, jag behövde då inte betala något.

508
304
Jonas77:

DDR, om jag minns rätt är det inte en lag som sådan, utan en stark rekommendation. Vid uppenbart matande med levande utan anledning så kan jag tänka mig att det går att åberopa djurplågeri i vissa fall, men det finns mest troligt inga sådana fall än.

29
7
Patrulk:

Jonas77 och DDR,

Det är inte en ny lag som tillkommit och gjort det olagligt att mata med levandeföda utan snarare jordbruksverket som ändrat uppfattning och gjort en omtolkning av djurskyddslagen som säger att djur ska behandlas väl och besparas onödigt lidande.
Eftersom djurskyddslagarna bara gäller ryggradsdjur är det därför bara förbjudet med ex möss och inte med ex insekter.

508
304
Jonas77:

Så det är en lag? Men den är uttryck så att det är ok vid behov?

478
592
Rottenroth:

Redfoot : Det tas inte är någon avgift för icke giftig orm."

Tog med det i inlägget, gift orm kostar dock. Iallafall enligt kommunen.

29
7
Patrulk:

Ja och nej, det faller under djurskyddslagen 2 § "Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom. "
Tidigare har man undantagit foderdjur från denna paragrafen, nu tolkas levande foderdjur som sällskapsdjur vilka omfattas av det skydd djurskyddslagen ger.
Eftersom det innebär ett lidande för djuren i princip i samtliga fall när man matar med levande så är det förbjudet.

Hur det ska göras i såna specialfall har jag ingen aning om,det tror jag inte någon tänkt på.
Fast jag har väldigt svårt o tänka mig att någon skulle bli dömd för att ha matat med levandeföda privat sålänge man inte videofilmar och lägger upp det på nätet. Det är väl snarare tropikhus och zooaffärer som fått ändra sina rutiner.

Medlem i SHF
39
4
MarcusLinfeldt:
Vi skaffade två kungspytonormar efter att ha fått beviljat tillstånd från kommunen att ha dessa ormar. Efter tillståndet beviljats gjorde miljöinspektören en grannhöran och efter det har ärendet överklagats till länsstyrelsen. Detta p.g.a. tre rädda grannar. Jag vet att det finns rättspraxis där rädsla inte varit skäl för att ta ett annat beslut men jag undrar om jag kan göra något för att påverka processen till vår fördel? Eller kan vi sitta lugnt i båten och räkna med att länsstyrelsen tar samma beslut som kommunen?

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

MarcusLinfeldt skrev:
Vi skaffade två kungspytonormar efter att ha fått beviljat tillstånd från kommunen att ha dessa ormar. Efter tillståndet beviljats gjorde miljöinspektören en grannhöran och efter det har ärendet överklagats till länsstyrelsen. Detta p.g.a. tre rädda grannar. Jag vet att det finns rättspraxis där rädsla inte varit skäl för att ta ett annat beslut men jag undrar om jag kan göra något för att påverka processen till vår fördel? Eller kan vi sitta lugnt i båten och räkna med att länsstyrelsen tar samma beslut som kommunen?

Bästa du kan göra är att gå med i en reptilförening.

Här har du en länk till Sveriges Herpetologiska Förening, som i sin tur länkar till lokala föreningar.
shr-herp.se/

Via dem kan du få en hel del hjälp med just sånna här typer av ärenden.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild