Tillstånd för gift och ogiftiga ormar.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:

Fastighetsägare har inte att göra med vad du har för husdjur så länge det inte står nåt uttryckligen i ditt kontrakt. De har heller ingenting att göra med tillståndet.

Du kan med största säkerhet söka tillstånd i efterhand om du skulle bli ertappad med att ha ormar där det krävs tillstånd, och gör man bara rätt för sig och tillgodoser alla krav så kan jag inte se nån annan utgång än att man skulle få tillstånd.

Det är nog många ormägare och kommuntjänstemän som inte har en aning om vad som gäller i sina kommuner, så det kan vara lätt att missa.

508
304
Jonas77:

Hej,

Hur är det med tillstånden (bor i Uppsala och har aldrig behövt söka tillstånd), om jag ska skaffa giftorm igen, nu när det är tillståndskrav, kan/ska man göra det retroaktivt?

424
33
samthe0ne:

har inte ens tänkt på att kolla för min kommun, men hittade relativt enkelt föreskrifterna på www.vaggeryd.se/download/18.224c1a7913d1c85732058c/1363606780927/Lokala+f%C3%B6reskrifter+f%C3%B6r+att+skydda+m%C3%A4nniskors+h%C3%A4lsa+och+milj%C3%B6n.pdf

och jag har haft tur, ödlor kräver inget tillstånd ;)

90
5
azbt:

Eskilstuna

www.eskilstuna.se/sv/Bygga-bo-och-miljo/Djur-/Djur-inom-detaljplanelagt-omrade/

64
25
Tocos:

I Östersunds kommun kostar tillstånd:

Giftorm: 1920 kr

Ogiftig orm: 960 kr

478
592
Rottenroth:

Kan inte hitta för Malmö gällande vad för kostnad det är men det står på malmö stads hemsida.

"Orm. Det krävs tillstånd för både giftig och icke giftig orm. Det tas inte är någon avgift för icke giftig orm."

www.malmo.se/download/18.1c002f7b12a6486c37280002568/Ansokan+om+tillstand+for+hallande+av+djur.pdf

Här är blanketten för ansökan, även den säger inte vad kostnaden landar på.

229
124
CJBReptiles:

Vissa kommuner har inte en fast avgift för tillstånd utan du betalar en timtaxa under handläggningstiden. Mitt tillstånd tog 45 min enligt fakturan och jag betalade drygt 600 kronor.

63
0
bubbelrollerboy:

Kan hyr3svärden neka en att ha orm om det inte står i kontraktet att man inte får ha reptil ?

2
0
atra37:

nej

ddr:

Jag vet att jag är off topic.

Nu återfinner jag inte tråden med länken till JBV på tal om att mata med levande.
Men vad säger lagen och JBV om att en orm (vilket inträffar) inte vill äta dött och således svälter ihjäl? Är inte det mer djurplågeri att då neka den levande?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild