Gitt skrev:
Jag kanske ska köpa det större filtret Fluval X6 då? Akvariet är 450 liter men det är fyllt med ca 300 l eller lite under det.
Vi har sepiaskal och kalkblock i akvariet. Rek ni nåt mer? Beredningsmedel? Tog vattenprov och det var inte optimalt.
Vi brukar skubba all inredning i hett vatten (utan småstenen )1 g/mån. Ska vi inte göra det?
FX6 är väl ett rätt rejält filter? Kapaciteten på filtret borde räcka, men det är en risk att du behöver strypa flödet något. Detta skall göras på trycksidan. Jag hade hellre byggt en filterkammare med blå filtermatta och ett opowerhead. Mycket billigare, mycket säkrare, lättare att finjustera men tyvärr inte alltid den vackraste lösningen. Självklart går det att dölja på smart sett med inredningen. Läs här hur man gör:
www.ciklider.se/artiklar/vs_filterkammare.shtmlVattenberedningsmedel brukar inte behövas om man har svenskt komunalt kranvatten, bara waste of money. Men om ditt vatten har mätbara nivåer av amoniak eller nitrit så kan det vara bra att hjälpa bakteriekulturen igång med nitrivec eller liknande produkt.
Hett vatten dödar den bakteriekultur som håller vattnet bra. Det skall aldrig användas. Om du måste skrubba stenarna så kan du göra det i en balja med akvarievatten, då rubbar du som minst. Men I ett akvarium med god balans pga god filtrering brukar det inte finnas någon anledning att skrubba stenarna.
Med det sagt.....Jag har inte mycket erfarenhet av vattensköldpaddor och kan tänka mig att det är svårt att uppnå någon egentlig balans. Det är inte heller säkert att det behövs eftersom de inte har hjälar. Det är främst djur som andas i vattnet som far illa när kvävehalterna skenar. Att ha det som mål är däremot inte fel, då det minskar arbetsbördan med underhåll.
MVH
Magnus