Hej!
Jag pratade faktiskt med en skadedjurstekniker på Anticimex angående dubia för några år sedan, då mitt ex var väldigt skeptiskt mot att jag skulle börja med kackerlackor. Fick ett långt och utförligt svar om att det ska till väldigt snäva och gynnsamma förhållanden för att dubia ska spridas.
Det roliga var att ett par veckor efter att vi hade pratat med varandra så hade han faktiskt sitt första fall där dubia hade spridit sig och där omständigheterna var just väldigt snäva, specifika och gynnsamma. Jag bifogar både hans meddelanden om någon är intresserad av att läsa. Kan tillägga att jag bara visade det första meddelandet för mitt ex och inte nämnde något om det andra hehe.
Meddelande 1:
"Hej. De kackerlackor du funderar på att använda som foder kan i gynsamma fall smita och föröka sig inomhus. Men dessa gynsamma fall är så snäva så att det normalt inte är någon större risk med det.
Våra hem är vanligen för kalla och för torra för dem. Vidare har vi sällan den typ av föda de föredrar liggandes där temperaturen är lagom. Men om man mot förmodan förvarar frukt, potatis, rotfrukter etc ovanför sitt kylskåp så kan de kanske föröka sig just där. Men jag är skeptisk.
Jag vet inget om bekämpningsmedelsresistens hos denna art men gissar på att den är nästintill obefintlig, av den enkla orsaken att det inte är en art som brukar påträffas eller kunna fortplanta sig i mängd i våra hem. Om de smiter borde man alltså enkelt kunna få bort dem med riktad besprutning så inte spindlarna påverkas.
Om ditt foder mot förmodan skulle smita så tror jag att det går att lösa med vanliga klisterfällor och en bit frukt.
Fördelen med dem är att de har svårt att klättra på släta ytor och inte är lika snabba som t.ex. den amerikanska kackerlackan.
Vill du föda upp dem själv så ska de ha 24 grader men helst några grader mer (26-30) torrt substrat i botten men en behållare med en fuktig svamp så det inte blir för torrt i luften i terrariet. Färska frukter och potatis från ekologisk odling. Skär även bort allt silikon i hörnen och bestryk de översta 5cm runt hela sargen med vaselin så lär de få extremt svårt att smita.
Syrsor är nog jämförbara som skadedjur, baserat på habitatskraven, mycket fukt och värme så blir de hur många som helst, men torrt och vanlig rumstemperatur så behöver man bara genomlida spelandet tills de dör av hög ålder. Det slipper du ju med dessa."
Meddelande 2:
"Hej igen
Ville bara ge dig en uppföljning och lite mer information.
Jag har jobbat med detta i sjutton år nu, och har på den tiden aldrig stött på denna kackerlacka som ett skadedjur. Och ingen har heller ställt samma fråga som du ställde.
Idag har, knappt två veckor senare, stöter jag på denna kackerlacka som skadedjur i ett hyreshus. Allt talar för att en som håller reptiler låtit sitt foder smita. Skulle inte varit ett problem, om det inte vore för att ett rör i en rörslits visade sig läcka. Denna rörslits går genom flera våningar och ligger i anslutning till sopskåpet.
För att torka upp vattenskadan så har man monterat dit en värmefläkt. Perfekt klimat, bra tillgång till föda.
Så, jo, de kan bli rätt många på ganska kort tid, om förutsättningarna är de rätta. Slumpen. Frågan. Arten. Häpnadsväckande, måste jag säga.
Något som jag inte fick med i förra mailet är att man bör undvika att kela för mycket med denna art. De ger ifrån sig ett ämne som är kraftigt allergiframkallande vid hudkontakt."