Fönsterplats

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Att världen inte är svart och vit håller jag med om Anders

De är därför jag försöker göra det så lätt som möjligt att inte kunna missförstå/misstolka de jag skriver. att man inte kommer ifrån hantering av djuren är ju en självklarhet... Vid rengöring, veterinärbesök och liknande så måste man ju ta till nån form av hantering.

Om djuren får komma ut och undersöka lägenheten 1 gång om året i en kvart gör ju troligen ingen skada alls. Men folk har alltid en tendens att få det antingen åt de ena eller de andra hållet.

Vad folk därimot verkar göra är att kräva forskning och bevis åt saker som är till fördel till dem men missar gärna de motsatta?

Jag vill inte nå hellre än att mina varaner skulle vilja/må bra av att sitta med mig i soffan... De va ju en den av charmen när man började för ca 18 år sedan.... Men för mig så är djurens välbefinnande de absolut viktigaste!

Det de flesta verkar missa är att även om nått inte skulle vara skadligt så är ju inte de samma sak som att de skulle vara bra... apropå de här med svart och vitt :D

33
14
Tyrredum:

Jag hanterar väldigt sällan mina djur bara när det behövs, men inte pågrund av att de skulle bli stressade av det, utan pågrund av att jag vet att ormar är djur som lever ensamma och de har inget gott utav att  hanteras eller va utanför terrariet, men tror inte de skulle må dåligt och bli stressade om jag hanterade dem oftare.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Maria: Nu ska vi se om jag kan få med allt här.

Jag har inte forskningen i huvudet... kommer inte ihåg va dem hette helt ärligt, men de finns! Och om jag slänger tillbax frågan... har du hittat NÅN fakta (vetenskaplig) som visar motsatsen?

Här är det om Isdrake

"tjenare Isdraken!

I mina ögon så väger solen upp fuktförlusten! MEN de är viktigt att de finns en skugga inblandad oxå så klart!

Även i de djupaste och ljusaste delarna av amazonas så är de relativt låg luftfuktighet mitt i solen"

MEN till ditt försvar så hittar jag inte det som Isdrake skrev innan :/

Patch sa "Att folk väljer att inte ta reda på fakta innan de kläcker ur sig saker är faktiskt inte mitt problem"

Ja? hänvisar till inlägget jag skrev innan detta :) 

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Tyrredum: Helt klart en vettig slutsats

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Maqea, jag skulle vara lite tydligare med vad jag höll med om.
Patch skriver "de finns forskningar som visar att de blir stressade av hantering"
Detta håller jag med om, då jag själv läst utdrag (men ej helt forskningsresultat) av detta med fokusering på reptiler överlag. 
Hittade denna, vet inte om det är den jag läst tidigare, men länkar den här ändå:
120.107.166.105/bio94/90230037/www/Heart%20rate.pdf

Patch skriver "den låga temperaturen och den felaktiga fukten inte är bra för djuren"
Denna mening håller jag även med om, då meningen i sig självt säger den "felaktiga" fukten etc.
Tycker dock inte den tillför mycket då det inte nämns vad som är låg temperatur, och felaktig fukt självklart inte är bra i längden.

Med detta sagt Maqea, så betyder det ju först och främst inte att du har felaktig temperatur eller luftfuktighet. Och hur mycket hantering som är rimligt är inget jag kan råda i då jag inte vet hur din ödla reagerar på hanteringen.

Patch skriver "De är därför jag försöker göra det så lätt som möjligt att inte kunna missförstå/misstolka de jag skriver. att man inte kommer ifrån hantering av djuren är ju en självklarhet... Vid rengöring, veterinärbesök och liknande så måste man ju ta till nån form av hantering."
Jag vet inte hur ofta du räknar med att man hanterar reptilen på grund av rengöring och veterinärbesök.
Jag tar jag ut min blåtungade skink en gång i veckan ungefär och matar den utanför terrariumet. Efter att han käkat färdigt släpper jag tillbaka honom så att han får ligga under värmelampan och smälta det han ätit. Hade förmodligen gått bra att enbart ge honom mat i terrariumet, men jag vill hålla honom hanterbar och se till att han käkar medans maten är färsk då han annars ligger nergrävd rätt mycket.
Mina grodor matar jag även de utanför terrariumet en del, men hade gärna hanterat de så sällan som möjligt.

Vad gäller att missförstå eller misstolka det du skriver, så tror jag det är större problem med att folk inte bara accepterar ett "Ja" eller "Nej". De flesta (inklusive jag själv) vill ha förklaringar och argument. Hänvisa till Google är inte så bra heller, det är trots allt inte trådskaparens uppgift att leta efter källor till andras påståenden.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Jag hänvisade till att söka efter forskningen via google... precis som jag själv hade gjort :)

vet inte vad jag ska skriva annars? Altavista? Hihi :P

Jag är egentligen precis som alla andra här... självklart så är nej inte ett rättvist svar!

men att ha djur ute för att sen fråga om de är ok eller inte känns för mig att man själv inte kollat upp det från första början?

MvH Alex

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Att mata sina ödlor utanför terrariet anser jag personligen vara onödigt MEN med det sagt så är det fortfarande en helt ok anledning att hantera djuren

Att ta ut djuren för att kolla på TV gör man ju inte för nån annan än sig själv... ja för att nämna ett exempel!

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Patch,
Hehe, nä, altavista är nog ingen höjdare :)

Men det kan vara bra att ge källa till sina påstående. Det blir lätt annars som Maqea påpekade, att massa personer säger att de läst ifrån ett forskningsresultat eller liknande, men det finns ingen möjlighet för personen att få reda på ifall det är en tillförlitlig källa. Det finns ju ett gäng sidor på internet med, så det är inte alltid så lätt att hitta.

Fast det är ju fortfarande en rätt subjektiv fråga, när de positiva faktorerna som t.ex. solljus nämns.
Visar ödlan inget obehag, så kanske det rentav är övervägande positivt.

Nåväl, Maqea är väl den som vet bäst hur ödlan reagerar.
Visar den inga tecken på stress, och temperatur och luftfuktighet är vettiga så kan det vara okej med att den får ligga vid fönstret emellanåt.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

jag känner inte Marie så har egentligen ingen aning om hur pass kapabel hon är att avgöra vad som är stressigt eller inte. (menar verkligen inget illa med detta)

Kan själv erkänna att jag inte anser mig att vara till räckligt duktig att avgöra sånt trots 18 år i hobbyn... Hur ser man på en reptil om den är stressad? Ja utöver de vanliga när de gör fight och flight så klart..

Men är en lugn ödla en ostressad ödla? I testet (kan de vara de du hänvisade till Anders?) så visar de att ödlorna får "feber" av lugn hantering... Om jag minns rätt så är inte testet på en vild och galen ödla för de hade ju förstört det uppenbara i det hela liksom :P

Vilket som för mig gör det ännu mer självklart att man använder principen att "less is better"

MvH Alex

44
37
Strigel:

Om ödlan nu springer upp å lägger sig på den där handduken och ligger där i god ro så verkar det väl inte vara någe problem, ödlan vet väl bäst själv vad den vill i stunden? Hade den kännt sig stressad/hotad hade den väl sprungit och gömt sig exempelvis under soffan?

Alla hänvisar till vad andra människor har kommit fram till, efter att de tittat på djur i deras närvaro. En sådan studie är en tolkning gjord på utvalda djur som kanske har helt andra omständigheter än era djur. Sen har studien tolkats av en människa. Vi är fulla i oss själva och ställer oss över allt och säger att vi vet allas bästa. Djur har också individuella drag och kan bete sig tvärtemot vad en studie säger att de ska, helt beroende på hur det har tillbringat sitt liv.
Ett ansvar som alla som bor med djur bör ha är kunna se vad djuret inte trivs med. Det är ju ganska enkelt att se om ett djur är stressat/fruktar för sitt liv/vill sova ifred.

Iakta era djur och se vad som funkar. Säg inte vad den andres djur vill, du har ingen aning.

Det blir alltid så het stämning när människor diskuterar, lite som när mina tigerfiskar gör upp om reviret, en gång i veckan. Man finner aldrig ett hållbart svar som varar.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild