Maqea, jag skulle vara lite tydligare med vad jag höll med om.
Patch skriver "de finns forskningar som visar att de blir stressade av hantering"
Detta håller jag med om, då jag själv läst utdrag (men ej helt forskningsresultat) av detta med fokusering på reptiler överlag.
Hittade denna, vet inte om det är den jag läst tidigare, men länkar den här ändå:
120.107.166.105/bio94/90230037/www/Heart%20rate.pdf
Patch skriver "den låga temperaturen och den felaktiga fukten inte är bra för djuren"
Denna mening håller jag även med om, då meningen i sig självt säger den "felaktiga" fukten etc.
Tycker dock inte den tillför mycket då det inte nämns vad som är låg temperatur, och felaktig fukt självklart inte är bra i längden.
Med detta sagt Maqea, så betyder det ju först och främst inte att du har felaktig temperatur eller luftfuktighet. Och hur mycket hantering som är rimligt är inget jag kan råda i då jag inte vet hur din ödla reagerar på hanteringen.
Patch skriver "De är därför jag försöker göra det så lätt som möjligt att inte kunna missförstå/misstolka de jag skriver. att man inte kommer ifrån hantering av djuren är ju en självklarhet... Vid rengöring, veterinärbesök och liknande så måste man ju ta till nån form av hantering."
Jag vet inte hur ofta du räknar med att man hanterar reptilen på grund av rengöring och veterinärbesök.
Jag tar jag ut min blåtungade skink en gång i veckan ungefär och matar den utanför terrariumet. Efter att han käkat färdigt släpper jag tillbaka honom så att han får ligga under värmelampan och smälta det han ätit. Hade förmodligen gått bra att enbart ge honom mat i terrariumet, men jag vill hålla honom hanterbar och se till att han käkar medans maten är färsk då han annars ligger nergrävd rätt mycket.
Mina grodor matar jag även de utanför terrariumet en del, men hade gärna hanterat de så sällan som möjligt.
Vad gäller att missförstå eller misstolka det du skriver, så tror jag det är större problem med att folk inte bara accepterar ett "Ja" eller "Nej". De flesta (inklusive jag själv) vill ha förklaringar och argument. Hänvisa till Google är inte så bra heller, det är trots allt inte trådskaparens uppgift att leta efter källor till andras påståenden.