Biten av KP

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Jozey:
Hej allihopa! Jag blev biten(defensivt) av min kungspyton för första gången på 3 år igår, och undrar om det är något jag ska oroa mig över? Tänkte på infektion och så där, det är inte som med katter och man måste ta spruta eller nått? xD
Min pojke har varit med om mycket på sistone, varit fram och tillbaka till veterinär och fått antibiotika då han varit riktigt sjuk, och så var jag lite dum och kom upp med handen bakifrån. Då högg han snabbt men gick tillbaka till sitt lugna själv efter det.

Medlem i SHF
4
0
Loretta:
Är bettet nära en led?

3
0
Jozey:
Det gjorde inte alls ont, kan vara bra att säga kanske!

3
0
Jozey:
Så här såg det ut igår!

Medlem i SHF
4
0
Loretta:
En noggran sårrengöring är väldigt viktig vid alla typer av bett. Clostridium tetani (som orsakar stelkramp) verkar inte vara en vanlig patogen hos kungspyton men en uppdaterad vaccination är alltid bra att ha. Det finns en hel del bakterier i kungspytonmunnar som kan orsaka infektion, speciellt om man slarvar med sårrengöring och är immunsupprimerad, men jag tvivlar på att man får antibiotika i förebyggande syfte vid sådana små okomplicerade bett. Det är förstås viktigt att ha koll på bettet och söka vård vid tecken på infektion

Medlem i SHF
4
0
Loretta:
Inte helt off-topic:

Evaluation of aerobic oral flora of healthy ball pythons (Phyton regius):

revistas.ulusofona.pt/index.php/rlcmv/article/view/9238
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild