Era erfarenheter av Veterinär samt veterinärklinik.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

22
5
Isabella:
Sitter här nu och kollar efter mer lämpliga Veterinärkliniker som inte bara är erfarna med Exotisk, inom vissa så verka dem flesta klassa/ skriva just om gnagare.  

Tyvärr känns det som är rätt fattigt med veterinärer som är mer djupt insatta när det kommer till Reptiler.  
( eller har jag fel av det lilla jag finner?)

Vet en klinik men kändes inte alls bra när man läser om omdömmerna på Google.  

Veterinärer samt kliniker som har mer än  ”bas”  kunskaper ( som mer än gärna ej jämnför mellan kanin och reptil.  Om någon vet hur jag menar). 

Kliniker. 
Veterinärer. 
Era erfarenheter.  
Bemötande.  
Förståelse.  
Rimliga kostnad/er 
( som ej försöker hitta på olika priser).  

5390
4131
Tropfrog:
Jag har jobbat tillsammans med Bo Runsten på universeum. Han är mycket kompetent på reptiler. Han jobbar mest på blå stjärnan där det går att boka besök. Om det inte är han du träffar så är det för att hans kompetens inte behövs. Det finns fler där som är duktiga.

Mvh
Magnus 

22
5
Isabella:
Tropfrog skrev:
Jag har jobbat tillsammans med Bo Runsten på universeum.
Han är mycket kompetent på reptiler.
Han jobbar mest på blå stjärnan där det går att boka besök. Om det inte är han du träffar så är det för att hans kompetens inte behövs. Det finns fler där som är duktiga.

Mvh
Magnus 

Men jobbar han kvar på Blå stjärnan?
Oki.  Som djurskötaren eller också som veterinär på plats...?

5390
4131
Tropfrog:
Isabella skrev:

Men jobbar han kvar på Blå stjärnan?
Oki.  Som djurskötaren eller också som veterinär på plats...?

Sist jag pratade med honom jobbade han kvar. Men det var nog ett drygt år sedan. Är veterinär inte djurskötare, det var väl veterinär du frågade efter?

Mvh
Magnus 

22
5
Isabella:
[quote=Tropfrog]

Sist jag pratade med honom jobbade han kvar. Men det var nog ett drygt år sedan.
Är veterinär inte djurskötare, det var väl veterinär du frågade efter?

Mvh
Magnus. 

Och gällde mer om olika alternativ av ställen av personliga erfarenheter.  :-)
så om du har mer ställen som har vistas... ;-)

22
5
Isabella:
Bomba och berätta om. 

Era erfarenheter   
Hur Kliniker var.
Hur var Veterinär/erna.  .
Hur var Bemötande.

Var hamnade kostnad/er på
( nog känsligt ämne)

5390
4131
Tropfrog:
Isabella skrev:

Och gällde mer om olika alternativ av ställen av personliga erfarenheter.  :-)
så om du har mer ställen som har vistas... ;-)

Nej, inga mer erfarenheter :)

Mvh
Magnus

354
269
Animallover_1984:
Hej!

Jag har bara besökt Roslagstull evidensia.se/klinik/evidensia-djurkliniken-roslagstull/ med reptiler. Detta var dock för många år sedan så jag vet inte om de som jobbade där då, jobbar kvar osv.

Jag var dit med min ena Rödörade när han hade blivit rejält sjuk och även med nuvarande sköldpaddan som uppvisade liknande men mildare symptom. De röntgade, tog blodprov osv. samt så fick jag antibiotikasprutor med hem. Vi bokade in ett återbesök och tyvärr hade jag bara med mig en sköldpadda på återbesöket... Min rödörade älskling på 21 år (som jag haft sedan jag var två år) klarade sig tyvärr inte utan avled bara något eller några dygn efter första besöket :-(. Min andra sköldpadda (reeves) klarade sig såklart eftersom jag fortfarande har henne (?) kvar. De led av något allvarligt typ. blodförgiftning eller nåt? Tyvärr upptäckte jag det försent på min rödörade, men å andra sidan hade nog inte min reeves levt idag om jag inte hade haft den rödörade med sina mer tydliga symptom att jämföra med. De var ute i en inhägnad (inte ihop) med en mindre dammdel (min reeves bodde i en separat del av inhägnaden med en egen minidamm) så jag hade tyvärr inte möjlighet till samma koll på de, som jag hade haft om de bott i sina akvarium då. Min rödörade bodde då ihop med en hona som inte uppvisade några symtom alls konstigt nog (med tanke på att min reeves som inte bodde med honom hade blivit sjuk). 

Några år senare var jag tillbaka med min reeves för att hon (?) hade skadat skalet lite (hade några små "jack") antagligen på någon vassare typ. av sten eller något = fick lite sklaröta i de små "jacken" och behövde medicineras för detta. Jag fick bada henne någon timme om dagen annars så skulle hon bo torrt under läkningsperioden och fick någon slags antibiotikasalva att stryka på "jacken".  

Båda dessa tillfällen var jag mycket nöjd med bemötandet och kunskapen hos veterinärer och djursjukskötare. Med min rödörade så blev veterinären väldigt positivt överraskad av hur trevlig han var och kommenterade även detta, rödörade kan ju vara lite ehm...sura av sig :-) Han var dock extremt van vid hantering (det kan lätt bli så om man som liten tillåts leka med sin sköldpadda, hehe). Det kanske inte var det bästa (man hade ju inte riktigt samma kunskap "back then") men han var väldigt orädd och trevlig. Den trevligaste rödörade jag haft/träffat utan tvekan, så det hade ju sina fördelar också t.ex. att han aldrig väste eller försökte bitas (inte ens då jag själv skulle ge honom sprutorna hemma i en muskel)...det gjorde dock sannerligen hans andra "fru" med smeknamnet "bit bitchen", haha (som jag tog över som omplacering då hon var vuxen). 

Prislappen hamnade väl på kanske 2000-3000 kr första gången och kanske 1000-2000 kr andra gången...men det var så länge sedan så jag minns inte riktigt. Med tanke på att jag sedan levt med sjuka hundar osv. som krävt många (och oerhört dyra!) veterinärbesök...så tyckte jag att det var riktigt billiga besök, haha. Allt är ju relativt liksom :-) Mina hundar har typ. kostat mer av att bara kliva över trösklen hos veterinären typ, haha. 

/Animallover_1984

22
5
Isabella:
Animallover_1984 skrev:
Hej!

Jag har bara besökt Roslagstull evidensia.se/klinik/evidensia-djurkliniken-roslagstull/ med reptiler. Detta var dock för många år sedan så jag vet inte om de som jobbade där då, jobbar kvar osv.

Jag var dit med min ena Rödörade när han hade blivit rejält sjuk och även med nuvarande sköldpaddan som uppvisade liknande men mildare symptom. De röntgade, tog blodprov osv. samt så fick jag antibiotikasprutor med hem. Vi bokade in ett återbesök och tyvärr hade jag bara med mig en sköldpadda på återbesöket... Min rödörade älskling på 21 år (som jag haft sedan jag var två år) klarade sig tyvärr inte utan avled bara något eller några dygn efter första besöket :-(. Min andra sköldpadda (reeves) klarade sig såklart eftersom jag fortfarande har henne (?) kvar. De led av något allvarligt typ. blodförgiftning eller nåt? Tyvärr upptäckte jag det försent på min rödörade, men å andra sidan hade nog inte min reeves levt idag om jag inte hade haft den rödörade med sina mer tydliga symptom att jämföra med. De var ute i en inhägnad (inte ihop) med en mindre dammdel (min reeves bodde i en separat del av inhägnaden med en egen minidamm) så jag hade tyvärr inte möjlighet till samma koll på de, som jag hade haft om de bott i sina akvarium då. Min rödörade bodde då ihop med en hona som inte uppvisade några symtom alls konstigt nog (med tanke på att min reeves som inte bodde med honom hade blivit sjuk). 

Några år senare var jag tillbaka med min reeves för att hon (?) hade skadat skalet lite (hade några små "jack") antagligen på någon vassare typ. av sten eller något = fick lite sklaröta i de små "jacken" och behövde medicineras för detta. Jag fick bada henne någon timme om dagen annars så skulle hon bo torrt under läkningsperioden och fick någon slags antibiotikasalva att stryka på "jacken".  

Båda dessa tillfällen var jag mycket nöjd med bemötandet och kunskapen hos veterinärer och djursjukskötare. Med min rödörade så blev veterinären väldigt positivt överraskad av hur trevlig han var och kommenterade även detta, rödörade kan ju vara lite ehm...sura av sig :-) Han var dock extremt van vid hantering (det kan lätt bli så om man som liten tillåts leka med sin sköldpadda, hehe). Det kanske inte var det bästa (man hade ju inte riktigt samma kunskap "back then") men han var väldigt orädd och trevlig. Den trevligaste rödörade jag haft/träffat utan tvekan, så det hade ju sina fördelar också t.ex. att han aldrig väste eller försökte bitas (inte ens då jag själv skulle ge honom sprutorna hemma i en muskel)...det gjorde dock sannerligen hans andra "fru" med smeknamnet "bit bitchen", haha (som jag tog över som omplacering då hon var vuxen). 

Prislappen hamnade väl på kanske 2000-3000 kr första gången och kanske 1000-2000 kr andra gången...men det var så länge sedan så jag minns inte riktigt. Med tanke på att jag sedan levt med sjuka hundar osv. som krävt många (och oerhört dyra!) veterinärbesök...så tyckte jag att det var riktigt billiga besök, haha. Allt är ju relativt liksom :-) Mina hundar har typ. kostat mer av att bara kliva över trösklen hos veterinären typ, haha. 

/Animallover_1984

Ohh wow!
Bravo. 
tack så mycket.  
Får ta och kolla upp den.  

Få man fråga vilka symptomer dina sköldisar hade.....
fick reda på blodförgiftning .....?

354
269
Animallover_1984:
Isabella skrev:

Ohh wow!
Bravo. 
tack så mycket.  
Får ta och kolla upp den.  

Få man fråga vilka symptomer dina sköldisar hade.....
fick reda på blodförgiftning .....?

Ehm...det var rejält länge sedan nu...men om jag kommer ihåg rätt så var det framförallt röda fläckar/prickar i baken (på huden alltså) som jag reagerade på (vilket endast syntes då jag tog upp sköldpaddan och "drog ut benen") = inte det lättaste att upptäcka och speciellt inte när de bodde utomhus. Tror den rödörade kan ha varit något segare än normalt också, men kommer inte ihåg så mycket mer av vilka ev. fler symptom som fanns. 

Tror det var någon slags infektion också förutom blodförgiftningen...väldigt allvarligt i alla fall och tyvärr upptäckte jag det för sent och förlorade en sköldpadda jag vuxit upp med. Det var väldigt tugnt att inte kunna hjälpa honom, önskar så att jag insett att han var sjuk tidigare. :-(

Jag kollade ju mina andra sköldpaddor när jag såg att den rödörade hade de konstiga fläckarna/prickarna i baken och det var då jag upptäckte att min reeves hade samma slags prickar, men betydligt svagare och ännu mer svårupptäckta. Hon (?) visade vad jag kommer ihåg inga andra symptom än fläckarna, men jag tog ju såklart med henne till veterinären när jag åkte in med den rödörade. Den andra rödörade (honan) hade inga som helst tecken på sjukdom konstigt nog! 

De utförde tester på den rödörade och så fick min reeves samma behandling när de hade hittat felet på min rödörade. De båda fick flytta in, fick extra värme och sprutor antingen varje/varannan dag eller i alla fall flera gånger i veckan. Den rödörade hann dock knappt få någon behandling innan jag hittade min lilla älskling död på sin landdel i "sjukakvariet" :-( 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild