Hej!
Jag har bara besökt Roslagstull
evidensia.se/klinik/evidensia-djurkliniken-roslagstull/ med reptiler. Detta var dock för många år sedan så jag vet inte om de som jobbade där då, jobbar kvar osv.
Jag var dit med min ena Rödörade när han hade blivit rejält sjuk och även med nuvarande sköldpaddan som uppvisade liknande men mildare symptom. De röntgade, tog blodprov osv. samt så fick jag antibiotikasprutor med hem. Vi bokade in ett återbesök och tyvärr hade jag bara med mig en sköldpadda på återbesöket... Min rödörade älskling på 21 år (som jag haft sedan jag var två år) klarade sig tyvärr inte utan avled bara något eller några dygn efter första besöket :-(. Min andra sköldpadda (reeves) klarade sig såklart eftersom jag fortfarande har henne (?) kvar. De led av något allvarligt typ. blodförgiftning eller nåt? Tyvärr upptäckte jag det försent på min rödörade, men å andra sidan hade nog inte min reeves levt idag om jag inte hade haft den rödörade med sina mer tydliga symptom att jämföra med. De var ute i en inhägnad (inte ihop) med en mindre dammdel (min reeves bodde i en separat del av inhägnaden med en egen minidamm) så jag hade tyvärr inte möjlighet till samma koll på de, som jag hade haft om de bott i sina akvarium då. Min rödörade bodde då ihop med en hona som inte uppvisade några symtom alls konstigt nog (med tanke på att min reeves som inte bodde med honom hade blivit sjuk).
Några år senare var jag tillbaka med min reeves för att hon (?) hade skadat skalet lite (hade några små "jack") antagligen på någon vassare typ. av sten eller något = fick lite sklaröta i de små "jacken" och behövde medicineras för detta. Jag fick bada henne någon timme om dagen annars så skulle hon bo torrt under läkningsperioden och fick någon slags antibiotikasalva att stryka på "jacken".
Båda dessa tillfällen var jag mycket nöjd med bemötandet och kunskapen hos veterinärer och djursjukskötare. Med min rödörade så blev veterinären väldigt positivt överraskad av hur trevlig han var och kommenterade även detta, rödörade kan ju vara lite ehm...sura av sig :-) Han var dock extremt van vid hantering (det kan lätt bli så om man som liten tillåts leka med sin sköldpadda, hehe). Det kanske inte var det bästa (man hade ju inte riktigt samma kunskap "back then") men han var väldigt orädd och trevlig. Den trevligaste rödörade jag haft/träffat utan tvekan, så det hade ju sina fördelar också t.ex. att han aldrig väste eller försökte bitas (inte ens då jag själv skulle ge honom sprutorna hemma i en muskel)...det gjorde dock sannerligen hans andra "fru" med smeknamnet "bit bitchen", haha (som jag tog över som omplacering då hon var vuxen).
Prislappen hamnade väl på kanske 2000-3000 kr första gången och kanske 1000-2000 kr andra gången...men det var så länge sedan så jag minns inte riktigt. Med tanke på att jag sedan levt med sjuka hundar osv. som krävt många (och oerhört dyra!) veterinärbesök...så tyckte jag att det var riktigt billiga besök, haha. Allt är ju relativt liksom :-) Mina hundar har typ. kostat mer av att bara kliva över trösklen hos veterinären typ, haha.
/Animallover_1984