För mig låter det som om Dirok inte är påläst. En stor dagaktiv orm? Kungskobra?
Där är mycket att tänka på om man ska ha ett stort djur.
Att ha en stor hund om man bor centralt i en storstad är på gränsen till djurplågeri. Om hunden är liten nog kan den rasta av sig i en lägenhet. En stor hund behöver röra sig flera kilometer varje dag. Att inte få utlopp för sina behov leder till frustration, vilket kan leda till aggression mot människor och andra hundar.
Hundar har selektivt avlats i mer än 30 000 år och har nästan alla naturliga instinkter utplånade. En orm är ett vilt djur, som en varg eller hyena med alla dess instinkter och behov. En burmesisk pyton rör sig på ett område på 22,5 km2 i snitt. För en liten grön trädpyton är det 0.62 km2, eller 6,2 ha. Klippyton gör långa vandringar, delvis i svår och påfrestande terräng. Så som att klättra upp för branta klippor. Detta beteende är hårdkodat i ormen. Jag antar att övergödning är ett sätt att blockera detta beteende. Om ormen hela tiden smälter föda så är den oförmögen att göra något annat. Då kommer det att sluta som med Twinkie. En stor, överviktig nätpyton som dog i sjukdom 11 år gammal.
www.youtube.com/watch?v=RI8O2lVyVaYEtt stort djur kostar mycket mer än ett litet djur. Nätpyton har nämnts. En nätpyton på 40kg kostar förmodligen minst 2500kr per år i fryst föda. Den enda referens jag har är min boa, ännu inte vuxen. Den största rullande utgift jag har är bottenmaterialet. Jag har ingen koll på kostnaden, men kanske 75 kr i månaden. Maten är runt 25 kr. Denna prisrelation kanske inte gäller i fallet med en nätpyton. Jag kan bara presentera kostnaderna som de är för mig.
Jag har fast elkostnad och har inte en aning om vad el kostar. Men det värmeelement på 75W som jag har kommer inte att räcka för en nätpyton.
Med en liten orm behöver man bara tina upp en liten mus eller råtta. Personligen skulle jag inte vilja ha jobbet med att tina upp ett djur på några eller flera kilo. Jag påstår inte att tina upp ett större djur är ett orimligt jobb, utan poängterar bara att det blir mer av allting när vi pratar stora djur.