Skäggagams hona som förmodligen vill lägga ägg.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Medlem i SHF
4045
5095
Jonas_:

Kom att tänka på en sak, förvisso har jag fått skäggisägg 2gånger men kläckte dom aldrig jag tyckte marknaden redan vimlade av "uppfödare" så jag gick på andrs projekt :)

Men.. Är hon verkligen könsmogen & lägga ägg redan vid 2års ålder, och hanarna kanske kan dra sitt strå till stacken vid den åldern men jag tyckte det lite ungt spontant... men vad vet jag mitt skäggagamspar var 5-6år minns jag. någon kan säkert fylla i med fakta & inte gissningar från mig :)

69
1
Virtuousblue:

Själv tycker jag att man inte ser så många skäggisuppfödare faktiskt :O Så hade tänkt ge det ett försök lite senare. 

Skriver det igen; Fått höra att det nog är obefruktade ägg då min hane inte har varit så värst intresserad. Vilket kanske svarar på din tanke om att hon är så pass ung också. 

Medlem i SHF
4045
5095
Jonas_:

på mässorna är det inte direkt svårt att komma hem med ett par skäggagamer ;) Större uppfödare finns det, dåligt i Sverige som allt annat roligt. Men dom djuren är ju priserna bizzara på ibland :)

69
1
Virtuousblue:

Jag har inte dvalat dom faktiskt, tyckte dom var lite för unga för det? Men dom har inte högsommar året runt iallafall. På vintern så har jag dragit ned på soltimmarna för att de själva varit lite slöa om dagarna. Ska fixa lite olika ljus i det nya terrariet sen tänkte jag så att det blir morgon-middag-kväll ljus .  Kuma är född den 4e juli och Songa den 6e 2011. 

69
1
Virtuousblue:

Hehe okej, jag har aldrig varit på mässorna innan, kanske därför man missat det hehe :) 

Men det kan ju vara trevligt om man är en uppfödare här i HBG ( tror inte det direkt finns någon här ), som säljer för ett rimligt pris :) 

Medlem i SHF
4045
5095
Jonas_:

HBG = Helsingborg eller för en Norrlänning ;) Om du bor där nere kan du ju välja & vraka bland mässor! Malmömässan är väl riktigt snart har jag för mig, många på hösten bla Expo Syd (Tycker själv den är superhärlig) och tyskland & holland är inte jääättelångt bort och där kan du få vad du vill om plånboken är stor och tung, stort utbud för er skåningar ;) Själv har man strax över 80mil enkel resa till Malmö.

Någon snäll person du får kontakt med här kan ta hem en skäggagam åt dig från en svensk eller utländsk show, bara börja fylla spargrisen! :)

69
1
Virtuousblue:

Grejen är ju den att plånboken är väldigt tunn och tråkig för det mesta. Studerar just nu, och tar studenten om någon vecka. Så det blir inga mässor för mig riktigt än >.<

69
1
Virtuousblue:

Hon var relativt nöjd med äggläggningslådan i terraret. Kände på hennes mage i morse och det verkar inte finnas några ägg över huvudtaget. Min hane är helt galen. Så tänkte att min hona kanske helt enkelt kände sig redo?

Testade att sätta ut båda två, och de började direkt! Ingen ``parning`` har skett än, men de är på god väg. Hon går med på det direkt och gör sig redo, och min hane dansar för henne osv. 

69
1
Virtuousblue:

Någon som vet hur konstiga ungarna blir ifall det är två syskon som paras? Rent av nyfiken bara. 

Medlem i SHF
4045
5095
Jonas_:

Blir säkert inga konstiga ungar i första ledet av 2 syskon men det är ju inte alls att rekommendera att försöka para bror & syster speciellt inte med skäggagamer där det finns andra blodlinjer att få tag i enkelt & billigt. Sen ska man ju tänka över om man har plats, tid & ekonomi till att föda upp 10-15 skäggagamer :) Har du konstaterat att dom är av olika kön? Du trodde väl först det var 2 hanar har jag för mig, är dom syskon av olika kön hade jag särat på dom till olika terrarium.

Någon som själv föder upp just skäggagamer kanske har andra tips & råd att komma med än mig som endast äger ormar?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild