cgd

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

5482
4196
Tropfrog:
Nja, nu är jag inte här för att övertyga dig, hur mycket du än tror det. Det är faktiskt fler än du som läser svaren. Sen tänker jag faktiskt mer på djuren än användarna här :).

För mig betyder funkar att djuren äter det och mår bra av det. Det är jag nöjd med. Vad mer förväntar du av ett foder?

Pulver är ingen beståndsdel, det är bara en form. Den formen får nästan allt som man torkar och maler. Så även ditt hemmagjorda foder. Har du läst vad något cgd inehåller? Hur stora tror du utsikterna är att blanda ihop färskvaror och nå samma komplexa näringsinehåll?

Jag är inte själv någon näringsexpert på något sätt, därför väljer jag att lyssna på de som är det och lägger känslorna åt sidan.

Jag tror att det är rent felaktigt att rekomendera CGD som enda foder till Phelsumas. Men som ersättning för färsk frukt däremot. Men kolla vad Magnus Forsberg säger om det istället. Vi har ju en av de absoluta auktoriteterna på Phelsumas i Sverige. Han driver numera Herpers choice och svara på deras telefon och mail.

MVH
Magnus

280
39
huckerby:
Tropfrog skrev:
Nja, nu är jag inte här för att övertyga dig, hur mycket du än tror det. Det är faktiskt fler än du som läser svaren. Sen tänker jag faktiskt mer på djuren än användarna här :).

För mig betyder funkar att djuren äter det och mår bra av det. Det är jag nöjd med. Vad mer förväntar du av ett foder?

Pulver är ingen beståndsdel, det är bara en form. Den formen får nästan allt som man torkar och maler. Så även ditt hemmagjorda foder. Har du läst vad något cgd inehåller? Hur stora tror du utsikterna är att blanda ihop färskvaror och nå samma komplexa näringsinehåll?

Jag är inte själv någon näringsexpert på något sätt, därför väljer jag att lyssna på de som är det och lägger känslorna åt sidan.

Jag tror att det är rent felaktigt att rekomendera CGD som enda foder till Phelsumas. Men som ersättning för färsk frukt däremot. Men kolla vad Magnus Forsberg säger om det istället. Vi har ju en av de absoluta auktoriteterna på Phelsumas i Sverige. Han driver numera Herpers choice och svara på deras telefon och mail.

MVH
Magnus

Får svara på mer senare men självfallet att de ska må bra. :)
Det är intressant & jag kommer forska mer så jag blir duktigare på det. Är inte heller ngn näringsexpert men mest undrat över hur alla kan vara så säkra på att cgd är det enda som gäller. Jag blir ju inte övertygad av det jag läst mig till.

Jag får kika mer på det vid senare tillfälle. Återkommer här. :)
Ska skynda mig med att bli klar så jag kommer ifrån i tid från jobbet idag. Du vet ju hur köerna på leden från hisingen till fastlander blir när det går åt kl 16....

5482
4196
Tropfrog:
För mig är inte cgd det enda rätta. Bara att det är det enklaste av de fungerande alternativen.

Att bo på hisingen och jobba deltid österut däremot är det enda rätta:) inga köer någonsin.

Mvh
Magnus

378
340
Silvetaz:
äger inga geckos osm äter CGD själv men vart nyfiken av eran diskussion

scholarworks.bgsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1258&context=honorsprojects

I ovanstående artikel tittade de på viktuppgång med tre sorters CGD, dvs inte innehåll av mikronutrienter, dock tror jag att tillväxt inte enbart handlar om protein, kolhydrater och fett. En ödla som inte får i sig det andra behovet bör i min mening inte växa i samma takt som en som får.

Koperar in nedanstående från ett engelskt forum. De flesta CGder täcker in större delen av vad man ser i vilda geckos magsäckar.

jas123jas.free.fr/Etude%20Nat...GER%201843.pdf

1st mentioned on page 19.

This topic has been discussed on several of the American and European gecko forums as well. Since re-directs are not allowed, I'll paste the summation of the discussion here (reference: Endemia) and allow you to follow up using Google if you'd like more info or clarification:

"Field studies over a significant number of specimens and over an amount of time enabling to take into account seasonal variations have shown the following stomach contents for C. ciliatus:

-Pollen aggregates 10.3%
-Soft seeds 1.8%
-Berries 11.7%
-Fruit juices 7.52%
-insects, 49.6% of which
Coleoptera 9.45%
Caterpillars and butterflies 7.52%
Diptera 3.12%
****roaches 6.2%
Orthoptera (crickets and locusts) 21.6%
-remains of smaller lizards including their own youngs: 11.4%
-remains of other vertebrate prey 8.68%
of which young rodents: 6.42%"

5482
4196
Tropfrog:
Ja det finns massor av underlag online. Både egna erfarenheter från erfarna geckoägare och halvt vetenskapliga artiklar. Allt letade jag igenom när jag beslutade att använda cgd. Men TS har en rädsla för formen pulver, det är lite värre att besvara då pulver kan vara nästan vad som helst. För sakens skull vill jag bara påpeka att ödlorna inte äter pulvret, de äter en puré berett på pulvret.

Pollen är nog den beståndsdelan som är svårast att få tag i annan form än pulver, det är liksom alltid pulver. Den är också en viktig beståndsdel i cgd.

Mvh
Magnus 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Något som jag skulle vilja veta mer om just protein källorna i cgd, kommer inte ihåg om det var ägg eller mjölkprotein men hur som så brukar man ju inte rekommendera animaliskt protein till ödlor för att det kan skada dom i längden. 
Sen ett till problem vi har i hobbyn är att vi övermatar våra djur och att då endast ge cgd som är väldigt sött som ett hel foder är ju som gjort för att djuren  Ska bli överviktiga, och det gäller även dom som innehåller insekter. 

5482
4196
Tropfrog:
Varför skulle ödlor inte må bra av animaliskt protein? De flesta ödlor livnär sig ju på det i naturen.

Cgd är ju främst framtaget för ögonfransgecko. Det motsvarar näringsinehållet som man hittat i maginehåll i just ögonfransgecko. Så för mycket socker är det inte. Har man andra ödlor så kan det behövas mindre cgd och tillskott av annat också.

Mvh
Magnus 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Tropfrog skrev:
Varför skulle ödlor inte må bra av animaliskt protein? De flesta ödlor livnär sig ju på det i naturen.

Cgd är ju främst framtaget för ögonfransgecko. Det motsvarar näringsinehållet som man hittat i maginehåll i just ögonfransgecko. Så för mycket socker är det inte. Har man andra ödlor så kan det behövas mindre cgd och tillskott av annat också.

Mvh
Magnus 

Då det ska vara svårt för mindre ödlor att bryta ned det på rätt sätt. Är ju därför man inte ska mata syrsor och dubia med hund eller katt mat. 

5482
4196
Tropfrog:
tenebrosa skrev:

Då det ska vara svårt för mindre ödlor att bryta ned det på rätt sätt. Är ju därför man inte ska mata syrsor och dubia med hund eller katt mat. 

Då måste det vara skillnad på olika animaliska proteiner. Både syrsor och dubia innehåller animaliskt protein oavsett vad du matar dem med. Jag tror att man skall mata med kvalitativa vegetabilier för vitaminerna skull, inte proteinets.

Om man är orolig för äggprotein så finns det cgd med protein från torkade nermalda insekter också.

Mvh
Magnus

121
70
Mirpa:
Jag ger alla mina djur ett fullfoder, katterna och hunden får torrfoder och fiskarna granulat. Cgd kommer att vara basföda för min gecko när han flyttar hem. 

Jag tänker såhär att någon med mycket kunskap om både ödlorna och deras näringsbehov har utvecklat och testat pangea och repashy. Kanske gjort misstag? Utvecklat, testat igen tills de sett ett bra resultat med välmående ödlor. 

Varför ska jag göra samma misstag? Varför ska jag riskera mitt djurs hälsa för att det inte är "naturligt"? Är naturligt alltid det bästa? Hur naturligt är det att ha djur i fångenskap överhuvudtaget? Ska vi ta dem till veterinären? I det naturliga hade de ju inte gått dit. Hur naturligt är det med lampor egentligen? Det är ju bara en så god efterapning av solen som vi kan göra. Försöker man inte minska alla slags skaderisker i terrariet? Är det naturligt, nej men vi gör det ändå för att vi vill att våra djur ska ha det så bra som möjligt. 

Jag anser att man måste ställa sig frågan: Bara för att det är "naturligt" är det med automatik det bästa? Är det ens bra? 

Visst man kan argumentera för att om man skaffar ett djur ska man ha stenkoll på varenda liten näringsdetalj i deras kost, men innebär inte det ökad risk för felmatning? Man kanske läser fel på någon procent och ödlan får en brist. Ökat lidande?

Alla gör ju givetvis som dem vill men det är mina tankar om saken. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild