cgd

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

280
39
huckerby:
Jag började att svara i en tråd men kände innan jag postar där att det kanske är bättre att klippa & klistra & starta en egen tråd.
Jag skriver här för att i princip alla råd jag fått & läst har varit att "kör med cgd, det räcker & täcker allt vad de behöver"

Jag säger inte emot men vill ändå ställa en fråga. El några frågor. Personligen är jag skeptisk till att använda kostersättning. Nu pratar jag till min egna del. Till mig själv.
Men jag har även funderat över detta till mina djur. Förvisso finns en innehållsförteckning men kostersättning i pulverform är ju vad cgd är. Som jag vet precis alla nästintill rekomenderar men som jag till egen del föredrar att hellre veta vad jag stoppar i mig el mina djur. Jag känner att kostersättning i pulverform inte känns naturligt. Jag erbjuder insekter som bas & kompletterar hellre med ekologisk frukt.
Jag har även cgd ngn dag i veckan men inte som bas som många skriver. Det har jag för att jag inte är säker på att jag får i mina djur allt som behövs. Jag vet ju eg. ingenting utan spekulerar & undrar över era åsikter.

Fruktpuré brukar jag mixa & ställa in ca 2-3 dagar i veckan ungefär, byter ibland ngn dag mot cgd.
Insekter ca 2-3 men man märker om de är hungriga tycker jag.

Men angående cgd så säger jag inte att det är fel & jag är ju fortfarande en nybörjare, men jag har aldrig sett några undersökningar (det kanske finns?) el sett ngn över huvudtaget ifrågasätta cgd el vara kritisk till det?
Kan ha fel där med, som sagt är nybörjare men läser så mkt det bara går.

För mig är cgd kostersättning i pulverform. Ngt som inte är naturligt för djuret i det fria. Förvisso kanske ngt jag själv vill ha för att inte missa ngn vitamin el liknande men inget jag ser som bas utan snarare ngt som känns för mig som en bekvämlighet många använder.
Tror säkert dessa djur mår bra så sätt men vill de inte äta insekter & känna jaktinsikten?

Jag kompletterar med många olika sorters insekter. Såklart kanske inte alla kan ha en massa odlingar hemma & svårt att få tag på dem i butik, men som skrivet tidigare; Bekvämlighet med cgd, men är det rätt att följa de flestas råd att i princip endast ge cgd som bas till tex ögonfransar & phelsumor?
Folk som rekomenderar cgd vet de verkligen att detta är det bästa el bara att det funkar för dem?
Hur ser ni på att det inte finns naturligt för dem?
Klart att de som säljer & arbetar med kostersättningen pratar bra om det.
Jag tror även att de insekter jag matar med får ett bra näringsinnehåll om jag styr deras diet till att vara näringsrik. Inget konstigt, men ändå. Nämner det då det spekuleras väldigt mkt kring vilka insekter som är bättre än andra.
Jag kan ha mkt fel även här, som sagt är nybörjare, men även då vet jag vad jag stoppar i dem vilket sedan ödlorna får i sig.

Vad säger ni? Är jag en idiot som ser cgd som kostersättning i pulverform & som sätter det bakom ett likamedtecken till negativt, onaturligt osv?
Gör jag fel & bör ändra om min diet? Jag är öppen & ödmjuk inför era synpunkter.
Inser att argument är att det inte går att erbjuda så stor variation på kost/insekter som de får i det fria. Jag tror ni förstår att jag i denna text inte säger att man endast ska ge en typ av insekt & skippa cgd. Framförallt ställer jag frågor men ifrågasätter mer att endast ge cgd el att ha den som bas. Argument kan även vara att ödlan vägrar insekter....

...Jag har inte stor erfarenhet men jag läste för ett tag sedan på fb en kille som finns här med & heter typ cricke el ngt. Han köpte inte argumentet att vissa ödlor inte vill äta insekter el ngt annat. Jag har som sagt inte haft det problemet hos mig men enligt honom så gick det rel fort att vänja dem vid insekter om man bara ger det några försök  & erbjuder några ggr. Tycker det känns logsikt, de äter ju ändå insekter i det fria. Nu pratar vi ögonfransar.

280
39
huckerby:
.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Jag tror att cgd ersätter frukt men man bör även ge insekter. 
Att ge färsk frukt med lite kalk är absolut bra om man vet vad man håller på med men jag tycker att den verkar bli sunkig fortare än cgd/dgd. Sen innehåller ju cgd kalk, protein och d3 så det är ju väldigt bekvämt. Sen så är det ju även priset, cgd är relativt billigt men visst man kan ju köpa frukt och frysa in men det blir ju så mycket krångligare än att bara blanda lite pulver med vatten.

Att ge insekter tycker jag är en självklarhet, och det är ju framför allt lite roligare att titta när ödlorna jagar i terrariet än när de lapar frukt 

280
39
huckerby:
tenebrosa skrev:
Jag tror att cgd ersätter frukt men man bör även ge insekter. 
Att ge färsk frukt med lite kalk är absolut bra om man vet vad man håller på med men jag tycker att den verkar bli sunkig fortare än cgd/dgd. Sen innehåller ju cgd kalk, protein och d3 så det är ju väldigt bekvämt. Sen så är det ju även priset, cgd är relativt billigt men visst man kan ju köpa frukt och frysa in men det blir ju så mycket krångligare än att bara blanda lite pulver med vatten.

Att ge insekter tycker jag är en självklarhet, och det är ju framför allt lite roligare att titta när ödlorna jagar i terrariet än när de lapar frukt 

Det blir såklart lite bökigare med frukt, göra pusé, frysa in, blir snabbare dåligt. Men då är vi vid bekvämligheten jag nämnde. Nu skriver du ngt mkt logiskt & det låter sunt, men grejen är att jag hör väldigt ofta. Ser på många många ställen, personer rekomendera i princip endast cgd. Håller du inte med?

Jo precis, mkt roligare med insekter. Skönt att se dig skriva med, du som är profs, att jag inte gör fel som ger insekter som bas. Jag ger rätt mkt olika sorters insekter för att försöka variera.
Men detta med cgd borde ju faktiskt nå ut på ett annat sätt till de som undrar. Om det du skriver stämmer, att det ersätter frukt & då eg. för bekvämlighetens skull. För så förstod jag det? Och priset. Men många verkar tro att det är det bästa på alla sätt.

5482
4196
Tropfrog:
CGD inehåller ju allt ödlorna behöver, så någon brist är jag inte rädd för. Skulle vara värre att mata med enbart syrsor direkt från djuraffären, mycket värre.

CGD är ju utvecklad för ögonfransgecko, det finns hyggligt erfarna uppfödare som enbart använder cgd och vissa som kompletterar med några insekter en eller ett par dagar i månaden för att hålla igång jaktinstinkten.

Jungfrugecko går också relativt bra med CGD, men vill man maximera antalet avkommor så har extra proteintillskott från insekter visat sig ge mer.

Phelsumas är ju en art som äter mer insekter i naturen än ovan nämnda. Att mata enbart med cgd riskerar at de inte äter tillräckligt totalt sett. Det finns de som ändå lyckas ganska så bra, jag gissar att det är mer skillnad på individnivå. Men risken finns att de smalnar av, då skall man självklart avbryta försöket och komplettera med insekter.

Jag tror att det krävs en hel del näringskunskap för att lyckas lika bra med egentillverkade fruktpureer som med cgd. För att inte tala om tid. Och om man lyckas så har man inget annat än ett hemmatillverkat cgd som hoppat över pulverstadiet.

MVH
Magnus

280
39
huckerby:
Tropfrog skrev:
CGD inehåller ju allt ödlorna behöver, så någon brist är jag inte rädd för. Skulle vara värre att mata med enbart syrsor direkt från djuraffären, mycket värre.

CGD är ju utvecklad för ögonfransgecko, det finns hyggligt erfarna uppfödare som enbart använder cgd och vissa som kompletterar med några insekter en eller ett par dagar i månaden för att hålla igång jaktinstinkten.

Jungfrugecko går också relativt bra med CGD, men vill man maximera antalet avkommor så har extra proteintillskott från insekter visat sig ge mer.

Phelsumas är ju en art som äter mer insekter i naturen än ovan nämnda. Att mata enbart med cgd riskerar at de inte äter tillräckligt totalt sett. Det finns de som ändå lyckas ganska så bra, jag gissar att det är mer skillnad på individnivå. Men risken finns att de smalnar av, då skall man självklart avbryta försöket och komplettera med insekter.

Jag tror att det krävs en hel del näringskunskap för att lyckas lika bra med egentillverkade fruktpureer som med cgd. För att inte tala om tid. Och om man lyckas så har man inget annat än ett hemmatillverkat cgd som hoppat över pulverstadiet.

MVH
Magnus

Nu sitter jag dumt till på jobbet så får svara mer senare, men även om man gör "hemmatillverkad cgd" så har man gjort den sj & vet vad man ger dem. CGD är ju för mig kostersättning i pulverform. Jag är inte riktigt övertygad att öka på detta än :) Fortsätt! Såklart tvivlar jag inte på att det "funkar". :) Jag har bara svårt att motivera mig att ge såpass mkt cgd & avstå annat, som jag vet mer specifikt vad det är. Hoppas du förstår? :) Det gäller för mig sj också. Men vi är olika. Det säljs ju extremt mkt kosttillskott & kostersättning för oss människor med. Jag är framförallt tveksam till just ordet kostersättning i pulverform. Jag har gymmat i 20 år & tar en drink med proteiner & andra näringsämnen precis efter träningen, för att snabbt få i sig ngt som stoppar nedbrytningen av träningen. Där & då kan jag inte äta ngn mat men utöver det så tar jag inget pulver för att ersätta måltider. Men man tänker ju olika. Jag hade säkert mått bra av det med men vad är bäst? Är du med mig?

5482
4196
Tropfrog:
Om du nu gör din egen fruktpure så vet du förståss hur mycket banan/aprikos/mango du har i den. Men vet du vekligen vad djuren får i sig? Hur mycket vitamin D? Hur mycket calcium? OSV. Jag antar att du förstår poängen.

CGD är inte måltidsersättning, det är ett fullfoder med garanterad analys. Åtminstonde om du använder de rekomenderade varumärkena och för vuxna ögonfransgecko. För phelsumas skulle jag säga att det bättre än amatörmässigt gjord fruktpuree, men inte fullfoder. Man bör ge dem insekter också.

MVH
Magnus

280
39
huckerby:
Tropfrog skrev:
Om du nu gör din egen fruktpure så vet du förståss hur mycket banan/aprikos/mango du har i den. Men vet du vekligen vad djuren får i sig? Hur mycket vitamin D? Hur mycket calcium? OSV. Jag antar att du förstår poängen.

CGD är inte måltidsersättning, det är ett fullfoder med garanterad analys. Åtminstonde om du använder de rekomenderade varumärkena och för vuxna ögonfransgecko. För phelsumas skulle jag säga att det bättre än amatörmässigt gjord fruktpuree, men inte fullfoder. Man bör ge dem insekter också.

MVH
Magnus

Man vet ju på samma sätt vad man stoppar i dem som man gör när man äter själv. En banan är en banan liksom. Pulver är mer onaturligt för mig.
Jag kan inte näringsinnehållet i en banan el persika i huvudet men man har ett hum.
För mig är cgd en kostersättning då det ersätter deras naturliga kost. Men det går väl att spekulera vidare i...
Vad menar du med garanterad analys? Skulle gärna vilja se tester osv kring detta & även de olika märkena osv.
Vilka är de rekomenderade märkena & vem rekomenderar dem?
Man läser just detta, använd cgd. Köp detta märke osv...Men vem är det det i grunden som vet att detta funkar?
Hoppas du förstår min poäng; Vill gärna veta vad jag stoppar i dem. Ngt jag känner igen liksom & vet vad det är.

5482
4196
Tropfrog:
Hmm, med den deffinitionen så är ju nästan allt vi ger vår djur måltidsersättningar.

En garanterad analys är något som görs av en tredje part och finns tillgängligt för konsumenterna. Jag är säker på att tillverkarna gladeligen ger ut dem om de efterfrågas.

De som anses ligga mest rätt i näringsinehåll är Repashy och Pangea.

Tja, innan cgd var det mycket vanligt med mbd bland ögonfransar. Inte särskilt vanligt numera och ögonfrans anses vara ett lätt djur att hålla. Det skulle kunna vara ett "bevis".

Vem som vet att det funkar? Jo, alla som provat.

MVH
Magnus

280
39
huckerby:
Tropfrog skrev:
Hmm, med den deffinitionen så är ju nästan allt vi ger vår djur måltidsersättningar.

En garanterad analys är något som görs av en tredje part och finns tillgängligt för konsumenterna. Jag är säker på att tillverkarna gladeligen ger ut dem om de efterfrågas.

De som anses ligga mest rätt i näringsinehåll är Repashy och Pangea.

Tja, innan cgd var det mycket vanligt med mbd bland ögonfransar. Inte särskilt vanligt numera och ögonfrans anses vara ett lätt djur att hålla. Det skulle kunna vara ett "bevis".

Vem som vet att det funkar? Jo, alla som provat.

MVH
Magnus

Hmm jo jag ser vad du skriver. Som sagt funkar & funkar. Är man nöjd med att det funkar?
Insekter & frukt är ju det de äter så ger man det kan man väl ändå kalla det mer likt än pulver? Det är ju så jag tänker i detta iaf. Sedan är det inte exakt samma insekter men det känns ju närmare.

Jag kanske forskar mer i det men det innan jag själv motiveras att ge mer cgd. Troligen blir det inte så men får väl se. För mig känns det inte naturligt att ge kostersättning i pulverform helt enkelt. Krävs mkt mer för att jag ska övertygas. :) El jag ger ju nu men inte som ngn bas.

Det andra jag tog upp är ju att det faktiskt finns väldigt många som råder att cgd är det enda som behövs. De råden har jag fått från flera om mina Phelsumor där fler är medlemmar här. Men har sett det på många ställen gällande fransar att det räcker med endast cgd.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild