Leopardgecko som slutat äta!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

18
21
Anmo:
LeopardGecko_13 skrev:

Jag tycker inte att man ska bada ökendjur, och i vildmarken lever de inte på sand så varför skulle de göra det i fångskap? Du kan googla hur lätt som helst om bottensubstrat till leosar och på de flesta källor står det att de inte ska vara på sand. Byt till ett substrat som inte är fyllt med risker som kokosfiber eller bark :)

Tolkade det som att ödlan badades just för att det fanns misstanke om förstoppning och det har jag sett många (erfarna reptilägare) rekomendera att man gör. På olika slags reptiler inklusive keopardgeckos! 

Sand är inte bra, men att hänvisa till att de inte lever på det substratet i det vilda och sen föreslå bark eller kokosfiber går ju emot sig självt. Inte lever de väl på det iaf?! Korrekt att rekomendera vore kompakt packad sand/grus/stelnad lera/stenig/klippig miljö

4
0
danielinti1:
Tropfrog skrev:

Brumera och dvala är inte samma sak. Men ibland används utrycken felaktigt. Leopardgeckosa dvalar inte, de brumerar. Så då var det utrett :)

Ibland så är det oundvikligt att ödlor brumerar, vare sig man vill eller inte. Vare sig de behöver det eller inte. Om det är så att det är det han gör, så är det bara att sänka temperaturen, dra ner på belysningen och vänta ut honom.

Jag har svårt att tro att enbart zophobas är särskillt bra diet. När han börjar att äta igen så bör du jobba på att få honom att äta annat.

Det där med att bada ökendjur kan man läsa om lite här och var. Men jag är mycket skeptiskt till detta, det stressar nog bara djuren. Vem badar dem i naturen?

Men lägg upp en bild på djur och burk, så är det lättare för någon med erfarenhet av djuret att utala sig.

MVH
Magnus

Hur vet jag om det är vad han gör ? Han är ju vaken om dagarna och är som vanligt.  
Hsr försökt men han vill inte äta något annat. Ganska tydligt plus att han inte verkar ha tillräckligt bra syn för att jaga de andra.  
Skrev ”badade” eftersom jag inte menar badar.  Jag menar ångabadar honom.   Dock var det senast en veterinär för några dagar sedan som rekommenderade att jag skulle BADA honom . Gjorde jag dock ej.  Ångbadar honom        Antar att dem går i vatten själva om dem vill.  Inte att någon badar

39
10
R3P71LN03RD:
danielinti1 skrev:

Hur vet jag om det är vad han gör ? Han är ju vaken om dagarna och är som vanligt.  
Hsr försökt men han vill inte äta något annat. Ganska tydligt plus att han inte verkar ha tillräckligt bra syn för att jaga de andra.  
Skrev ”badade” eftersom jag inte menar badar.  Jag menar ångabadar honom.   Dock var det senast en veterinär för några dagar sedan som rekommenderade att jag skulle BADA honom . Gjorde jag dock ej.  Ångbadar honom        Antar att dem går i vatten själva om dem vill.  Inte att någon badar

Det är inte säkert att han brumerar på samma vis som exempelvis en skäggis eller en teju (typ går och lägger sig i ett hörn och sover). Så gjorde aldrig mina leosar heller; de var vakna men kanske möjligen något slöare än vanligt. Däremot är det normalt att de är mindre hungriga vintertid, och det kan även medföra att de går ner i vikt. Fastän man inte aktivt brumerar dem så har de en inre klocka - de känner av årstidsväxlingarna, och vintern är för dem en period då de mestadels bara väntar på "bättre tider" (våren). Framåt mars någon gång brukar de börja äta både mycket och gärna igen.

Något som förvånar mig är att detta inte verkar ha hänt tidigare, trots att du haft honom i 10 år, som du skriver. Utifrån min erfarenhet av leosar skulle jag säga att matvägran/generellt ointresse för mat brukar vara mer regel än undantag vintertid. Hur mycket har han gått ner? Drastisk viktnedgång brukar aldrig vara bra. Men som sagt, de brukar kunna gå ner något som en följd av det minskade födointaget.

56
24
LeopardGecko_13:
Anmo skrev:

Tolkade det som att ödlan badades just för att det fanns misstanke om förstoppning och det har jag sett många (erfarna reptilägare) rekomendera att man gör. På olika slags reptiler inklusive keopardgeckos! 

Sand är inte bra, men att hänvisa till att de inte lever på det substratet i det vilda och sen föreslå bark eller kokosfiber går ju emot sig självt. Inte lever de väl på det iaf?! Korrekt att rekomendera vore kompakt packad sand/grus/stelnad lera/stenig/klippig miljö

Ja, läste nog lite snabbt och tänkte att ödlan badas regelbundet. Bäst vore ju om man kunde fixa så naturlig miljö som möjligt, men många har svårt att hitta rätt substrat för att skapa en naturlig miljö av hård packad lera mm, så menade att kokosfiber och bark är BÄTTRE än sand eftersom det inte är lika stor risk för förstoppning. 

Bäst vore ju om man kunde ha flera olika typer substrat så ödlan kan gå på olika ytor och gräva osv. 
Förlåt om jag var väldigt oklar, hade inte sovit på väldigt länge när jag skrev inlägget hehe. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild